Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Deze 5 startups slepen de horeca erdoorheen, zélfs tijdens een pandemie

Een lockdown met een maandenlange sluiting van de horeca tot gevolg. We kunnen met zekerheid zeggen dat de horecabranche afgelopen jaar keihard geraakt is door de coronapandemie. Deze vijf Nederlandse startups zitten niet bij de pakken neer en zijn vastberaden om de branche verder op te schudden.

karma kebab hidde marcel pascal
Je leest nu: Deze 5 startups slepen de horeca erdoorheen, zélfs tijdens een pandemie

Het is nogal een jaar geweest voor de horecasector: maandenlang dicht en geen klanten mogen ontvangen. En dan mag de sector eindelijk open, is er een gigantisch personeelstekort. Gelukkig zijn er ondernemers die met hun startups dat personeelsprobleem het hoofd proberen te bieden. Denk aan Orderli, die klanten qr-codes laat scannen, of Deats, een paar weken geleden nog onze Startup van de Week, die met hun platform, een combinatie tussen LinkedIn en Tinder, horecawerknemers en werkgevers aan elkaar koppelt.

Maar niet alleen het personeelstekort proberen startups slim aan te pakken. Ook processen soepeler laten verlopen, nieuwe horecaconcepten opzetten of zorgen dat restaurants slim met afval afgaan, maken startups zich hard voor. De pandemie heeft de horeca dan een tijdje lam weten te leggen, innovatie gaat altijd door. Zeker bij deze vijf startups, waar we de komende jaren nog veel van gaan horen:

1. Orderli

Orderli
Sven van der Zee, Dorus van Oord en Maurits Franken.

Minder inkomsten mislopen als horecaondernemer, omdat gasten gemakkelijk zelf kunnen bestellen. Dat is de gedachte van Orderli, een QR-dienst waarmee gasten in restaurants en cafés aan tafel kunnen bestellen met hun smartphone. Een app downloaden is niet nodig. ‘Bij concurrenten moest je een app downloaden en een account aanmaken, maar wie wil er nou een app downloaden als je twee bier wil bestellen?’, vertelde de 27-jarige oprichter Dorus van Oord eerder tegen MT/Sprout.

Van Oord bedacht de app tijdens zijn studie aan de TU Delft. Hij ontwikkelde een augmented reality-menukaart, en alhoewel dat er leuk uitziet, bleek de behoefte ergens anders te liggen. Ondernemers vroegen Van Oord of hij niet een bestelfunctie aan de app kon toevoegen om zo het personeelstekort te ondervangen. Horecaondernemers kunnen de dienst voor een vast bedrag, van 29 tot 249 euro, per maand gebruiken. Hoe duurder het abonnement, hoe meer functies. Denk aan gasten laten betalen op rekening, een dienst voor het afhalen en bezorgen van eten. Ook helpt de dienst met upsellen, door bijvoorbeeld bitterballen aan te raden als je bier bestelt.

Koninklijke Horeca Nederland prijst Orderli als enige QR-besteloplossing aan bij leden. En de startup, die Van Oord inmiddels runt met Maurits Franken en Sven van der Zee, sleepte vorige maand een investering van Y Combinator binnen. De Amerikaanse accelerator investeert, na vier eerdere afwijzingen, 125.000 dollar in de startup in ruil voor een belang van 7 procent. ‘Dat is wat we nodig hebben om marktleider te worden. Hun insteek is om van iedere toegelaten startup een billion dollar company te maken (qua waardering. red.).’

Lees ook: Hoe Orderli na vier afwijzingen alsnog binnenkwam bij Y Combinator 

2. De Clique

The Clique

De Utrechtse startup de Clique haalt met zijn grondstoffenservice gescheiden organisch afval als koffiedik en voedselresten op bij grote bedrijven, supermarkten en horeca. De resten worden gebruikt als grondstof voor de productie van onder andere brood, zeep, bier, vleesvervangers, diervoeding en compost. Hiervoor werkt de startup samen met partners en de producten worden deels terugverkocht aan de service-klanten, vertelde Bas van Abel eerder dit jaar tijdens Startup van het Jaar-verkiezing van MT/Sprout. ‘Zo ontstaat een hyperlokale circulaire keten.’

In de serie De Vijf licht MT/Sprout startups uit die je in de gaten moet houden. Lees ze hier allemaal.

Van Abel richtte de startup op met Anja Cheriakova in Utrecht. Inmiddels heeft de Clique meer dan 60 klanten. Omdat de horeca stil lag begin van het jaar door corona, kijkt de startup verder dan alleen de horeca. Ook bij de Universiteit Utrecht wordt bijvoorbeeld restafval opgehaald. Van Abel: ‘Corona maakt het operationeel aansluiten van nieuwe grote klanten nu eenvoudiger, juist doordat hun operatie (deels) stil staat en de inrichting eenvoudiger is. Dat gaat gepaard met een de noodzaak om de bedrijfsprocessen te verduurzamen en bij te willen dragen aan de lokale economie. Wij bieden in deze tijd een eenvoudige en betaalbare oplossing.’

Bedrijven betalen De Clique voor het ophalen van grondstoffen. Ze besparen hiermee op den duur afvalkosten, omdat hun restafvalbak simpelweg kleiner wordt. De Clique levert daarnaast impact-rapportages die inzichtelijk maken hoeveel afval er nu niet in de verbrandingsoven verdwijnt. De startup wil niet alleen in Utrecht actief blijven, ook andere steden staan op de lijst om restafval op te halen.

3. Karma Kebab

Karma Kebab
Hidde Stolwijk, Marcel van der Heijden en Pascal Labrie.

Het begon allemaal met een vraag van Lowlands in 2019 om een vegan nachtsnack te ontwikkelen. En dus gingen Marcel van der Heijden, Pascal Labrie en Hidde Stolwijk aan de slag met als resultaat Karma Kebab. Zoals ze het zelf zeggen op hun site: ‘Alles wat je wil om 4 uur ’s nachts, maar dan knettertje duurzaam: met knolselderij en graan’.

Vorig jaar zou de startup 160 festivals langsgaan, maar corona gooide roet in het eten. Bij de pakken neerzitten was er niet bij. Er kwam een webshop, The karma shop, en in no time stonden ze bij 80 restaurants en cateraars op de kaart. Ook is de kebab in de schappen van supermarktketen Deen te vinden. En tot slot ontwikkelde het kebabmerk ook Karma Kebab Delivery, samen met partners UberEats en Deliveroo.

Karma Kebab wil de massa aanspreken en zich daarom bewust niet positioneren als merk voor vleesvervangers. Zo zei Van der Heijden eerder dit jaar tegen MT/Sprout tijdens de Startup van het Jaar-verkiezing: ‘De gemiddelde vleesvervanger is vaak gewoon niet te hakken. Als je jezelf zo noemt, sta je eigenlijk al 1-0 achter.’ Aan ambitie hebben de mannen in ieder geval geen gebrek: ‘Het is onze missie om samen de wereld een beetje beter te laten eten door mensen te laten ervaren hoe lekker plantaardig streetfood kan zijn’, aldus Labrie. En dat moet leiden tot de verwezenlijking van de BHAG: ‘Het grootste en beste kebabmerk ter wereld neerzetten.

4. RoomRaccoon

RoomRaccoon
Oprichters Nadja Buckenberger en Tymen van Dyl.

RoomRaccoon is een clouddienst waarmee hotels, B&B’s en appartementen onder andere hun boekingen en betalingen kunnen managen. Tymen van Dyl zag bij het hotel van zijn vriendin Nadja Buckenberger hoe houtje-touwtje de administratieve handelingen, zoals als in- en outchecken, geregeld waren. Het idee voor de startup was geboren: dat moest namelijk toch veel eenvoudiger kunnen dacht van Dyl.

RoomRaccoon richt zich op onafhankelijke hotels vanaf ongeveer vijf kamers. Wereldwijd zijn er daar ongeveer een miljoen van. In Nederland zijn er zo’n 4.000. ‘Ketens werken vaak decennia met eigen software, vaak met een serverkast in het hotel en met een technisch team dat het onderhoudt. Die software is niet toegankelijk voor de kleinere hotels’, vertelde Van Dyl eerder tegen MT/Sprout, toen de startup verkozen werd tot Startup van de Week. Hotels besparen met de service tijd en kosten, zegt RoomRaccoon. Daarnaast kunnen zij hun omzet opkrikken dankzij upselling, adverteren op meerdere kanalen (zoals Booking en Expedia) en hun kamerprijzen automatisch laten afstemmen op de vraag.

‘Omdat we een techbedrijf zijn, zijn we in staat om veel sneller door te ontwikkelen dan de concurrentie. We zitten korter op de bal en hebben de ambitie om als product leader voorop te lopen.’RoomRaccoon heeft dan ook grootse plannen. ‘Over drie jaar willen we in het merendeel van onze belangrijkste landen marktleider zijn. En daarna wereldmarktleider’, zei Van Dyl in 2020 tegen MT/Sprout.

Lees ook: Dit stel hielp al 1400 hotels af van papier en typex

5. Bright Kitchen

Bright Kitchen

Bright Kitchen wil Nederland veroveren met virtuele restaurants die hun maaltijden alleen verkopen via bezorgdiensten. Rens Bekkers richtte deze zogenoemde dark kitchens op in 2018. Op dit moment heeft hij drie keukens, twee in Amsterdam en een in Eindhoven, die maaltijden maken voor verschillende menu’s en restaurantconcepten. Denk aan concepten als: Las Vegan, the Vegan Burger Brothers en Queens Burgers.

Vooral comfort food dus, maar dan wel allemaal plant based. Vegan eten is een ‘fantastische groeimarkt’, zei Bekkers eerder tegen MT/Sprout. ‘Over een jaar of dertig zijn er 10 miljard mensen op de wereld, dan is er vier keer zoveel vlees nodig. Daar zit een groot probleem. Gelukkig zie je dat de veganistische markt hard groeit.’

Het fenomeen dark kitchens vindt zijn oorsprong in de Verenigde Staten. Bekkers las erover en besloot het in Nederland proberen op te zetten. Hij huurde een kookstudio in het weekend, inclusief keukenteam. Uiteindelijk volgde al snel zijn eerste eigen keuken. Zijn doel: binnen vier jaar doorgroeien naar 50 keukens.