Wat is RoomRaccoon?
Een cloudsoftwaredienst voor (kleinere) hotels. Op dit moment wordt de dienst uit Breda gebruikt door 1400 hotels in 45 landen. Zij beheren daarmee hun kamerbezetting, bieden die kamers aan via boekingplatforms zoals Booking.com, Expedia en Airbnb, laten het systeem automatisch de beste prijs per kamer berekenen en kunnen hun gasten online in laten checken. Dat laatste blijkt vooral in coronatijd een geschikte manier om contactmomenten aan de balie zoveel mogelijk te voorkomen. Zo’n digitaal contactmoment is tegelijk een upsell-mogelijkheid voor hotels die geraakt werden door de coronapandemie. Zij kunnen bijvoorbeeld voor 20 euro een grotere kamer aanbieden.
Tymen van Dyl, die de dienst in 2017 begon met zijn vriendin en hotelier Nadja Buckenberger: ‘Omdat we een techbedrijf zijn, zijn we in staat om veel sneller door te ontwikkelen dan de concurrentie. We zitten korter op de bal en hebben de ambitie om als product leader voorop te lopen.’
Wie zitten erachter?
Van Dyl keek een paar jaar geleden als eigenaar van een webhostingbedrijf met naar eigen zeggen ‘tranen in de ogen’ naar de manier waarop in het hotel van zijn vriendin Nadja Buckenberger (een boetiekhotel in het centrum van Breda) reserveringen werden verwerkt. ‘Zij was iedere dag bezig met facturen maken, checkouts voorbereiden in Excel, welkomstbrieven maken in Word en lijsten maken voor de housekeeping en ontbijtsessies. De agenda was een papieren klapper met een houten bord op de front desk, met een pen aan een touwtje. En met een pot typex, omdat je voortdurend met kamers aan het schuiven bent.
Dat kost veel tijd, en het leidt af van alles waar je hotelier voor bent geworden, stelt Van Dyl. ‘Je bent eigenlijk een administrateur, in plaats van dat je gasten in de watten aan het leggen bent. En het is niet bepaald foutloos. Ik ben zelf heel erg procesgedreven. Oftewel, alles wat je enigszins kan automatiseren, voorspellen en herhalen, daarvan wil ik dat computers het doen.’
Het liep een beetje uit de hand
Omdat hij geen geschikte software kon vinden, besloot Van Dyl samen met Buckenberger een nieuw systeem te bouwen, te beginnen met een simpele online agenda. Ze belden andere onafhankelijke hotels, en lieten die gratis meedraaien in ruil voor feedback. ‘Het liep een beetje uit de hand’, zegt Van Dyl. ‘Krap een half jaar later hadden we 100 hotels aan boord.’
De ondernemer besloot daarna zijn webhostingbedrijf te verkopen om zich volledig op RoomRaccoon te kunnen storten. Daar runt hij nu min of meer ‘de achterkant’, terwijl Buckenberger zich op de hoteliers en marketing stort. Het Bredase bedrijf telt momenteel 35 medewerkers.
Wie zitten erop te wachten?
Onafhankelijke hotels vanaf ongeveer vijf kamers, waarvan er wereldwijd ongeveer een miljoen van zijn. In Nederland bestaat die doelgroep uit ongeveer 4.000 hotels. Van Dyl: ‘Ketens werken vaak decennia met eigen software, vaak met een serverkast in het hotel en met een technisch team dat het onderhoudt. Die software is niet toegankelijk voor de kleinere hotels.’ Hotels tot een kamer of twintig werken nog veel met papier, ziet Van Dyl. ‘Daarboven werken ze nog wel eens met ‘een cd-rommetje of een ander soort, vaak niet gebruiksvriendelijke software.’
Hotels besparen tijd en kosten, is de pitch. Daarnaast kunnen zij hun omzet opkrikken dankzij upselling, adverteren op meerdere kanalen (zoals Booking en Expedia) en hun kamerprijzen automatisch laten afstemmen op de vraag. Data-liefhebber Van Dyl: ‘Eigenlijk probeer je telkens de verkoopkans te berekenen, en stel je aan de hand van een score de prijs bij. Dat komt neer op: hoeveel tijd heb je nog om je kamer te verkopen, en hoeveel heb je er nog van?’
Hoever is RoomRaccoon?
De startup sloot tot nu toe in 45 landen 1400 hotels aan (waarvan 500 in Nederland). In negen van die landen werden ook fysieke kantoren geopend, waaronder in Venetië, Berlijn en Kaapstad.
We zijn een hefboom op hun business
Van Dyl verwacht dat de omzet van 1 miljoen euro van vorig jaar dit jaar wordt verdubbeld. Ondanks ‘corona’ dus? ‘Veel hoteliers hebben het ontzettend zwaar gehad en moeten aan de bak. Wij hebben technologie die daarbij helpt en een hefboom op hun business kan zijn. Ook wij hebben met geknepen billen gezeten toen de wereld vanwege corona dicht ging. Maar we hebben onze groeidoelstelling uiteindelijk niet bij hoeven te stellen.’
Wat is het businessmodel?
Hotels betalen een maandelijks abonnement van gemiddeld 170 euro. De precieze prijs is afhankelijk van het aantal kamers en welke extra’s ze afnemen, zoals een een koppeling met de boekhouding of met kassa in het restaurant.
Nog geld nodig?
Van Dyl: ‘Omdat er zo hard omzet bij komt, financieren we daaruit onze groei. We hebben niet het gevoel dat cash de bottleneck is. Daarnaast ben ik dankzij eerdere exits mijn eigen angel.’
‘Het is interessant om met vc’s te praten, want zij hebben een andere blik dan jijzelf als founder, die midden in de actie staat. Maar het is wel heel relaxt dat je zelf aan het roer staat, je eigen keuzes kan maken en je eigen tempo kan bepalen. Zo kan ik het vliegwiel een harde draai geven, in plaats van dat ik bezig ben met het maken van financiële rapportages voor mijn stakeholders. Ik ben er trots op dat we zo hard gaan, en helemaal gebootstrapped.’
Eigen geld geef je toch anders uit
De ondernemer wijst op een concurrent die tientallen miljoenen aan groeikapitaal ophaalde. Het bedrijf groeide daarna van 150 naar 500 medewerkers, maar moest vanwege corona in twee weken weer inkrimpen naar 150 medewerkers. ‘Ze hadden natuurlijk pech vanwege corona, maar het blijkt toch een bubbel geweest te zijn. Eigen geld geef je toch anders uit.’
Foto: RoomRaccoon