Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Challenger50 van 2020

RoomRaccoon

Wat: SaaS-dienst voor hotels
Wie: Tymen van Dyl en Nadja Buckenberger
Sinds: 2017
Werknemers: 36
Daagt uit: ouderwetse hotelmanagementsoftware
Omzet: 970.000 euro (prognose 2020: 2 miljoen euro))
Website: Roomracoon.com

Met RoomRaccoon, een clouddienst waarmee hotels onder andere hun boekingen en betalingen kunnen managen, groeien oprichters Tymen van Dyl en Nadja Buckenberg dit jaar ‘100 procent gebootstrapped’ naar twee miljoen euro omzet. Als online speler dagen de ondernemers meer traditionele softwareconcurrenten die soms nog cd-rommetjes leveren, uit zoals Protel, HS3 en NewHotel. Ook zijn er nog genoeg hotels die nog echt letterlijk houtje-touwtje’ werken, met gasten die zich bij de balie handmatig inschrijven op een bordje, met daaraan een pen aan een touwtje.

Dat laatste was ook wat Van Dyl zag bij het boetiekhotel van zijn vriendin Buckenberger, en het wakkerde bij de software-ondernemer een nieuw vuurtje aan. Want als hotels teveel tijd kwijt zijn aan administratieve handelingen, zoals het wijzigen van kamers en het voorbereiden van checkouts in Excel-formulieren, dan zijn ze vast bereid om te betalen voor een oplossing die al die handelingen combineert in een gebruiksvriendelijk (online) platform.

Internationaal

RoomRaccoon beleefde kort na de lancering in januari 2017 een ‘droomstart’ met het winnen van de Innovation Award op vakbeurs Horecava. Inmiddels zijn er 1400 hotels aan boord, ‘en we zijn nog maar net begonnen’, zegt Van Dyl. ‘In Nederland zijn we marktleider, maar de meeste groei, klanten en omzet komt uit andere landen.’ De dienst heeft nu medewerkers in negen landen, met kantoren onder andere Lissabon, Kaapstad en Venetië.

De omzet van RoomRaccoon is afkomstig van hotels, die het momenteel zwaar hebben, ‘dus raakt de crisis ook ons’, zegt Van Dyl. ‘Helaas hebben veel van onze kleinere hotels permanent de deuren moeten sluiten tijdens de eerste golf en dat doet pijn, voor de industrie en voor ons.’ RoomRaccoon hielp hotels vanaf het begin van de crisis om hun tijd zo slim mogelijk te besteden, zegt de ondernemer. ‘Niet bij de pakken neer zitten! En dat is goed gelukt, want onze meeste hotels hebben meer omgezet afgelopen zomer dan ooit daarvoor.’ Een ander lichtpuntje was dat het Bredase bedrijf veel goede mensen kon aannemen, die bij de concurrent of een hotelbedrijf niet meer verder konden.

Merkbekendheid

RoomRaccoon ziet dat de bal ook in het buitenland begint te rollen, ‘maar in de meeste andere landen in de wereld is de tijd die het duurt om voet aan de grond te krijgen een heel stuk langer dan we in Nederland gewend zijn’, merkt Van Dyl. ‘Er is gewoon veel meer merkbekendheid vereist voordat men een product vertrouwt.’

Om die markten sneller te kunnen veroveren nam het bedrijf een aantal senior mensen aan. ‘Volgend jaar gaan we de plas over, eerst Noord-Amerika en daarna Zuid-Amerika. Over drie jaar willen we in het merendeel van onze belangrijkste landen marktleider zijn. En daarna wereldmarktleider.’