Samen met twee (inmiddels vertrokken) compagnons maakte Dorus van den Oord (27, foto midden) twee jaar geleden een elf uur durende vliegreis naar Silicon Valley – voor een afspraak van tien minuten.
De ondernemers waren met hun QR-besteldienst voor de horeca Orderli uitgenodigd bij Y Combinator. De startup-accelerator, die ook bedrijven als Stripe, Dropbox en MessageBird hielp met opschalen, wilde de Nederlandse ondernemers beter leren kennen. En daar had de accelerator uit Mountain View graag de prijs van een paar vliegtickets voor over.
Ondanks die uitnodiging leidde het gesprek niet tot een felbegeerde plek in de snelkookpan. Orderli had potentie, maar het was nog te vroeg voor een investering, was de boodschap. Maar ook: blijf het vooral proberen.
Bij de vijfde aanmelding een paar maanden geleden was het raak. ‘We hadden het eigenlijk niet meer verwacht’, zegt Van den Oord tegen MT/Sprout. ‘We waren met investeerders in Nederland in gesprek, maar we besloten het toch nog een keer te proberen. Tot onze verbazing werden we deze keer wel toegelaten.’
Investering
Y Combinator investeert 125.000 dollar in de Nederlandse startup, in ruil voor een belang van 7 procent. Orderli hoort samen met zijn Nederlandse batch-genoten Momo Medical en Tablevibe tot de ongeveer 300 startups die elk half jaar worden geselecteerd uit zo’n 16.000 aanmeldingen. Van den Oord runt Orderli inmiddels samen met Maurits Franken (22, foto r.) en Sven van der Zee (21, foto l.)
Dat Orderli het na vier afwijzingen toch bleef proberen, komt door de reputatie van Y Combinator als dé plek waar je snel kan opschalen, zegt Van den Oord. ‘Dat is wat we nodig hebben om marktleider te worden. Hun insteek is om van iedere toegelaten startup een billion dollar company te maken (qua waardering. red.).
Laagdrempelig
Orderli bouwt aan een QR-dienst waarmee gasten in restaurants en cafés aan tafel kunnen bestellen met hun smartphone, zonder een app te hoeven downloaden. Daarmee verwerkte de dienst in juni 500.000 euro aan bestellingen, een bedrag dat naar verwachting in augustus oploopt naar een miljoen euro. Orderli sleepte ook een partnership binnen met Koninklijke Horeca Nederland, die de startup als enige QR-besteloplossing aanprijst bij haar leden.
Het zijn mijlpalen die hielpen om binnen te komen bij Y Combinator, maar die volgens Van den Oord niet per se de doorslag geven. ‘Je moet je bedrijf en al je metrics heel goed kennen. We waren al twee jaar bezig, dus elke vraag over onze concurrenten, verwachte groei en wat klanten kunnen zeggen, daar hadden we al over nagedacht.’
Tips van Y Combinator-alumni
Bij het straktrekken van zijn aanmelding profiteerde Orderli van DutchTechSF, een netwerk met Nederlandse ondernemers in Silicon Valley, waaronder ook een aantal alumni van Y Combinator. Vorig jaar werd Orderli door Techleap gekoppeld aan ervaringsdeskundigen zoals Loek Jansen (Nova Credit) en Robert Vis (Messagebird).
Zorg tegelijk dat je verhaal niet te veel voorbereid en ‘geoefend’ overkomt, weet de ondernemer inmiddels. Het tien minuten-gesprek met de partners van Y Combinator draait volgens hem ook om ‘een persoonlijke klik’, en ‘dat ze het vertrouwen krijgen dat je als founders iets groots neer kan zetten’.
(Remote) hectiek
Orderli zit inmiddels middenin de hectiek van het tien weken durende groeiprogramma, dat de startup vanwege de coronapandemie vanuit Amsterdam volgt. Zo’n remote programma werkt Van den Oord betreft ‘net wat efficiënter’. ‘Je zit met één klik in een zoom-meeting met een partner van Y Combinator en je hoeft niet driekwartier in de file te staan voor coaching-sessie van twintig minuten.’
Maar vanwege het tijdsverschil schuiven de drie ondernemers pas tegen het einde van de middag aan bij het programma. Onderdeel daarvan zijn ook lezingen van Y Combinator-alumni en office hours met een of meer van de 15 partners van de accelerator.
Een toelating tot Y Combinator is geen magische formule
Ondertussen dendert de trein bij Orderli door. Dat betekent lange dagen maken ‘en heel veel werk verzetten om bij Demo Day zo goed mogelijk voor de dag te komen’, zegt Van den Oord. ‘Het is een super toffe kans. Maar de realiteit is wel dat een toelating tot Y Combinator geen magische formule is om je startup van de grond te krijgen.’
Geen app of account
Orderli ontstond toen Van den Oord tijdens zijn studie aan de TU Delft een augmented reality-menukaart maakte. Horecaondernemers die kampten met een tekort aan bedienend personeel, vroegen of de student zijn app ook kon uitrusten met een bestelfunctie. De conclusie was al snel dat AR er misschien leuk uitziet, ‘maar dat niemand ervoor gaat betalen’.
De ondernemer zag dat het probleem van personeelstekorten veel meer potentie had, maar alleen als je een besteldienst zo laagdrempelig mogelijk maakt. ‘Bij concurrenten moest je een app downloaden en een account aanmaken, maar wie wil er nou een app downloaden als je twee bier wil bestellen?’
Meer omzet
Als gasten makkelijk zelf kunnen bestellen, loopt een café minder inkomsten mis, belooft Orderli. De startup verdient geld met abonnementen van 29 euro tot 249 euro.
Met duurdere abonnementen kunnen restaurants hun gasten bijvoorbeeld laten betalen op rekening en krijgen ze een dienst voor het afhalen en bezorgen van maaltijden. Ook helpt de dienst met upsellen, door bijvoorbeeld een stuk gebak aan te raden bij een kopje koffie.
De startup koos bewust voor een vast bedrag per maand, en geen fee per bestelling. Want ‘daar knappen ondernemers heel erg op af’, zegt Van den Oord over procentuele commissies. ‘Daarnaast is er veel concurrentie, dus je kan qua prijs niet heel hoog zitten.’
Winst
Het groeiprogramma van Y Combinator eindigt na tien weken met een presentatie voor investeerders. Die exclusieve pitch-plek vergroot de kans dat Orderli deze zomer een beoogde seed-investering ophaalt.
Maar misschien wel de grootste winst is wat Van den Oord betreft dat zijn startup kan inhaken op een netwerk van ervaren ondernemers die vergelijkbare uitdagingen hebben overwonnen. ‘We spreken veel partners en ondernemers die ons al hebben verteld wat niet werkte, en waardoor startups zijn omgevallen.’
Hire slow
Een voorbeeld van zo’n valkuil is te snel mensen aannemen, zegt Van den Oord. ‘Het principe is: hire slow, fire fast. Dus ga na het vinden van een investeerder niet meteen mensen inhuren, omdat je denkt dat je daarmee kan schalen.’
Prioriteit nummer één is een goed product, benadrukt hij. ‘Een product dat nog niet klopt, los je niet op door er zo veel mogelijk mensen bij te zetten. Doe dat pas als je je product market fit hebt gevonden. Dan pas kun je opschalen en flink wat mensen aannemen. Zorg dat je tot dat moment zoveel mogelijk op eigen kracht blijft doorbouwen en groeien.’