Wat is Cloudpillo?
Cloudpillo richt zich op het verbeteren van de nachtrust van mensen en maakte naam met een ‘afstelbaar’ hoofdkussen gevuld met memoryfoam. Dat past zich aan aan het hoofd van de slaper. Dankzij een rits aan de zijkant kan die de hoeveelheid foamvlokken en daarmee de dikte van het kussen aanpassen.
Met dat aanpasbare hoofdkussen is Lars van der Wijst twee jaar geleden gestart. Inmiddels heeft Cloudpillo zijn assortiment flink uitgebreid. Kussens zijn nog steeds de hoofdmoot, maar er zijn nu ook matrassen, boxsprings, toppers en meer. ‘Eigenlijk alles wat je nodig hebt voor een goede nachtrust’, zegt Van der Wijst.
‘We investeren veel in marketing en hebben daardoor al veel klanten voor onze kussens. Maar na een keer een extra kussen voor de andere kant van het bed en misschien een derde houdt het een keer op met de herhaalde aankopen. Daarom investeren we nu veel in eigen ontwikkeling van andere producten. En alles is afstelbaar: daarmee onderscheiden we ons.’
Het product is één ding waarmee Cloudpillo zich onderscheidt. De manier waarop het zijn kussens verkoopt, is minstens zo belangrijk: uitsluitend online, met de nadruk op sociale media en korte video’s. ‘We maken er wel 15 tot 20 per week, waar concurrenten misschien een keer een commercial opnemen die ze het hele jaar laten zien.’
Wie zitten achter Cloudpillo?
Brabander Van der Wijst (20) werkte tijdens en na de havo bij een bedrijf dat online marketingtrainingen verzorgt. ‘Daar kreeg ik echt een passie voor het marketingvak en ondernemen. Het is heel interessant hoe je door goede marketing consumenten kunt bewegen om een bepaalde actie te ondernemen. Ik wilde er zelf iets mee gaan doen en heb hier en daar wat getest met webshops. Maar ik zocht iets serieuzers voor de langere termijn.’
‘Toen mij viel op dat in de beddenbranche nog nauwelijks op de socialmediamanier wordt geadverteerd. Ik wilde beginnen bij een laagdrempelig product, en dat is bij uitstek het hoofdkussen. De ontwikkeling vergt minder investeringen dan dat van een matras, terwijl je wel inspeelt op een belangrijk pijnpunt van consumenten. Letterlijk: nek- en rugklachten.’
Van der Wijst besloot in plaats van meteen te gaan studeren een ‘tussenjaar’ te wijden aan Cloudpillo. Dat tussenjaar heeft hij al een paar keer verlengd, want die eerste partij van 2.000 kussens ging er rap doorheen.
De jonge ondernemer vroeg vervolgens of Jens Timmers (21) niet wilde instappen, een vriend met wie hij op de havo de schoolbankjes had gedeeld. ‘Hij heeft zijn studie bedrijfskunde ervoor stopgezet. De rolverdeling tussen ons is erg natuurlijk: ik doe de voorkant, de sales en marketing. Hij doet de achterkant: sourcing, ontwikkeling van de klantenservice, zorgen dat de pakketjes goed aankomen.
Wie zit te wachten op Cloudpillo?
Iedereen die het beste uit zijn dag wil halen dankzij een goede nachtrust. Maar iets exacter: Cloudpillo blijkt het vooral goed te doen bij mensen vanaf 25 jaar, met ‘een piek’ in de categorie 40 tot 50 jaar. Die zitten nog op Facebook en ook Instagram, weet Van der Wijst. TikTok is hij aan het verkennen, maar de doelgroep is daar nog iets jonger. ‘We mikken wat positionering betreft op het hogere middensegment.’
Wat is het verdienmodel?
Simpel: de kussens van Cloudpillo zijn te koop in de webshop, de ‘oerversie’ voor 69,95 euro, het nieuwe model Cloudpillo 2 voor 99,95 euro. Matrassen, toppers en het vierseizoenendekbed zijn wat prijziger, maar maken nog geen groot deel uit van de omzet.
Wat de kussens betreft gaat het loeihard met de startup: in jaar één zijn er 45.000 verkocht, in 2022 al 85.000 – een stuk meer dan de 60.000 waarop Van der Wijst had gehoopt. ‘We hadden een heel goede Black Friday’.
Over de omzet is hij best open: die verdubbelde in 2022 tot 3 miljoen euro, en dit jaar gaat hij nog een keer over de kop. ‘We gaan minimaal doorgroeien naar 100.000 kussens en de omzet verdubbelen, en ik denk zelfs verdriedubbelen.’
Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »
Hoe ver is Cloudpillo?
Vorige week nog sleepten Van der Wijst en Timmers met Cloudpillo twee Shopping Awards binnen: de eerste prijs als Beste Starter en de tweede prijs voor beste webshop in de categorie Slaap. Nét na Emma, de matrassenverkoper die net als Matt Sleeps en natuurlijk het Amerikaanse Casper de eerste golf vertegenwoordigt in de online slaapspecialisten.
Die lijken al een beetje last te krijgen van het succes uit Brabant. Swiss Sense heeft met zijn tweede label Club 9 ook een kussen geïntroduceerd. ‘Ze hebben ons concept exact gekopieerd. Nou ja, wij vinden het wel grappig. Dat zij met een heel team kunnen ontwikkelen wat ze willen en dan ons besluiten na te doen. Best wel triest. Intussen zijn we allang bezig met gave nieuwe concepten.’
Cloudpillo heeft nu 18 mensen op de loonlijst staan. Als adviseur met grijze haren hebben ze Bastiaan van Lon aangetrokken, die eerder bij modemerken Gaastra en McGregor de operatie leidde. ‘Wij komen net kijken, hij heeft zoveel ervaring met hoe je dingen aanpakt. Eens in de twee weken komt hij langs en bespreken we hoe we de producten en processen gaan verbeteren.’
Bij de marketing heeft Manon Daggers een rol als adviseur. Zij heeft onder meer haar sporen verdiend bij PepsiCo en Superunie.
Dit jaar staat verder in het teken van Duitsland. Daar verkoopt het Nederlandse kussenmerk al heel aardig, net als in België overigens. Maar een nieuwe markt ingaan is meer dan je website vertalen. ‘Duitsers blijken een ander formaat hoofdkussen te hebben. Binnenkort krijgen we de eerste partij daarvan binnen zodat we in april vol ervoor kunnen gaan.’
‘In Nederland willen we vooral de andere producten echt aan de praat krijgen, en ons merk nog beter neerzetten, met een nieuwe visuele identiteit en een scherper verhaal.’
Als wij denken aan het optimaliseren van je nachtrust, komen meteen ook apps en wearables bovendrijven. Ook daaraan sleutelt Cloudpillo, lacht Van der Wijst. ‘We hebben net subsidie binnen om een ontwikkeltraject te starten met een goede partij en we ontwikkelen sowieso al twee techproducten.’ Nee, wat er in de pijplijn zit wil de jonge ondernemer nog niet kwijt.
Nog geld nodig?
Extra funding heeft Cloudpillo bepaald niet nodig, ook al investeert het fors in nieuwe producten en marketing. Sinds 2022 hebben Van der Wijst en Timmers een club investeerders aan boord, informals die elkaar wat ervaring en netwerk betreft mooi aanvullen. ‘Dat kapitaal biedt ons extra mogelijkheden, maar we leren vooral ontzettend veel van onze investeerders. En ze weten ook goed waarin ze ons onze gang moeten laten gaan.’
‘Maar ze denken mee en doen suggesties. Op financieel en juridisch vlak, maar ook bijvoorbeeld: hoe bouw je succesvol een team op waarin de leden goed met elkaar communiceren? Een van hen heeft een bedrijf met honderden mensen opgericht, die weet dus wat daarvoor nodig is.’
Lees meer over startups en scaleups:
- Dit zijn de beste adviezen van investeerders voor startup-ondernemers op zoek naar geld
- 6 overlevingstips voor startups die samenwerken met corporates
- Wanneer kun je als startup het beste je investering naar buiten brengen?
- 8 kenmerken van een pitchdeck waarmee je applaus oogst bij investeerders