Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zijn de Challenger50: de meest uitdagende ondernemers van Nederland in 2023

MT/Sprout presenteert de Challenger50: de vijftig meest uitdagende bedrijven van Nederland. Deze ondernemers maken impact door het anders, beter, sneller of duurzamer aan te pakken dan de gevestigde orde.

challenger50 2023 mt/sprout

De wereld heeft uitdagers nodig. Dwarsdenkers en omdenkers die het gevecht aangaan met conventional wisdom. Die geen genoegen nemen met ‘zo doen we het nou eenmaal’ of ‘waar begin je aan?’ en er gewoon vol voor gaan.

Challengers slaan een deuk in een pakje boter het universum

Zulke challengers vind je ook onder ondernemers. Ze richten een startup op die geen genoegen neemt met een deuk in een pakje boter, maar doorbuffelt tot ze met een scaleup die deuk in het universum slaan. Soms zijn oprichters ervan overtuigd dat de wereld eerlijker en schoner kan, en dat zij weten hoe ze die impact gaan maken. Maar als een startupondernemer een briljant plan heeft waar de wereld efficiënter door draait, is dat ook vooruitgang.

👉 Bekijk de Challenger50-lijst van 2023

Het is ook prima als ondernemers een fenomenaal gat in de markt zien en daar induiken om een vernieuwend bedrijf op te bouwen. Geld? Een maat voor succes, nog steeds. Maar de echte challengers doen het nooit alleen om het geld. Noem het een sport, eigenwijsheid, zelfexpressie of een manier van in het leven staan.

SusPhos Challenger50
Marissa de Boer bouwt met Susphos een fabriek die fosfaat uit afvalwater haalt.

Challengers verdienen een podium

En daar zijn we als redactie van MT/Sprout heel erg voor. Want we zijn ervan overtuigd dat betere ondernemers zorgen voor een betere wereld. En daarom geven we challengers die de gevestigde orde laten zien hoe zaken anders, beter, sneller, goedkoper of duurzamer kunnen graag een podium. Elk jaar, met de Challenger50-lijst.

We selecteren als redactie telkens 50 nieuwe uitdagers die van zich laten horen. De challengers zijn niet de prilste startups. Ze hebben een trackrecord van meer dan drie boekjaren en dankzij stevige funding, een sterk team en liefst al de eerste procenten marktaandeel maken ze de gevestigde orde nerveus.

Divers qua activiteiten, tech en founders

De Challenger50 delen een ambitie om de wereld te veroveren en de status quo uit te dagen. Maar dat doen ze wel op totaal verschillende manieren. De oogst van dit jaar is wederom divers qua branches. Van onderwijs tot halfgeleiders en van voedingsmiddelen tot de modewereld.

Ook qua tech zijn de Challenger50 van alle markten thuis: cleantech, fintech, deeptech, hr-tech: het hele alfabet komt langs. Maar ook lowtech business als palmolievrij broodbeleg en zeep zonder plastic.

aquabattery challenger50
Jiajun Cen en Emil Goosen ontwikkelen met Aquabattery energieopslag met water en zout.

En ook al zijn we niet het Sociaal en Cultureel Planbureau, we zien dit jaar ook meer kleur dan ooit binnen de oprichtersteams. Wat leeftijd betreft: het zilveren randje om de lijst wordt dit jaar geleverd door founders als Sjaak Deckers (62), die met Microsure een uiterst precieze operatierobot ontwikkelde. Die robot vertaalt de bewegingen van een chirurg op zo’n kleine schaal dat microchirurgie veel vaker kan worden toegepast.

Tussen de meerderheid aan dertigers en veertigers – vergeet niet dat de challengerbedrijven vaak worden gerund door serial entrepreneurs – zijn Michael Musandu (27) en Ugnius Rimsa (26) duidelijk de benjamins. Zij zijn de oprichters van Lalaland, dat met AI virtuele fotomodellen levert aan de fashionwereld. Levi’s is bijvoorbeeld klant.

lalaland Challenger50 musandu rimsa
Michael Musandu en Ugnius Rimsa leveren met Lalaland virtuele fotomodellen.

Purpose en poen

Ook de drijfveren van de challengers lopen zoals gezegd sterk uiteen. De wereld duurzamer, gezonder of socialer maken, komen we bij ruwweg de helft van de ondernemers als ‘why’ tegen. Bij The Good Roll gaan duurzaam en sociaal zelfs hand in hand: een deel van de winst die Melle Schellekens en Sander de Klerk maken op hun duurzame wc-papier steken de oprichters in toiletten voor Ghana, het land waar straks duizend boeren het bamboe verbouwen als grondstof.

Ook dichtbij kun je sociale impact maken, bewijzen Martijn Canters en Max Kranendijk met Oma’s Soep. Van elke pot eerlijke soep die je koopt van hun merk gaat een deel naar de bestrijding van eenzaamheid onder ouderen.

Oma's Soep Challenger50
Oma’s Soep van Martijn Canters en Max Kranendijk: soep tegen eenzaamheid.

Maar het bestaande disrupten en verbeteren scoort ook – en levert soms veel omzet op. Kirk Gunning en Cris van Straeten automatiseren met Fourthline het beruchte Know Your Customer (KYC)-werk voor banken, die daar tot nu toe een massale hoeveelheid menskracht op moeten zetten. Terwijl de eerste miljoenen omzet binnenrollen, haalden ze dit voorjaar nog 50 miljoen euro op om hard door te groeien in Europa.

Challenger50-award

De Challenger5o is geen ranglijst. Wel geven we elk jaar de titel Challenger van het Jaar aan het bedrijf dat als grootste uitdager de meeste indruk maakt. Wie in 2023 met de titel naar huis gaat en de grote (lelijke) wisselbeker mag overnemen van Crisp wordt donderdagmiddag 16 november bekend, tijdens het Challenger-event.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
Gain.pro Challenger50
Frister Haveman en Nicola Ebmeyer Gain.pro: een ‘S&P’ voor niet-beursgenoteerde bedrijven.

Dan pitchen drie finalisten ten overstaan van een stevige jury, met daarin Tamara Obradov (Tablomonto Ventures), Rina Joosten (Pera Systems), Sam Rohn  (Eddy Grid, ex-Red je Pakketje), Laurens Groenendijk (Dutch Founders Fund), Erik de Heer (EYnovation) en Willemijn Verloop (Rubio Ventures). Voorzitter Philip Bueters probeert namens MT/Sprout de pitches in goede banen te leiden.

Challenger50 wordt mede mogelijk gemaakt door EY, Vodafone Business en Vlerick Business School.

Bekijk ook: