Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Crisp wint Challenger50 als meest uitdagende bedrijf van 2022

Crisp heeft de Challenger50 van 2022 gewonnen van MT/Sprout. De online versmarkt mag zich daarmee de grootste marktuitdager van het jaar noemen. Crisp liet finalisten Winc Academy en Sensorfact achter zich.

crisp challenger50 denice vriends
Denice Vriends (links naast de beker) en Jessica Eggen namen de Challenger50-award namens Crisp in ontvangst. Foto: Abe Jonker
Je leest nu: Crisp wint Challenger50 als meest uitdagende bedrijf van 2022

Crisp bezorgt lokaal, vers eten aan huis. Het bedrijf werkt daarvoor samen met meer dan 700 boeren, kwekers en makers. Oprichters Tom Peeters, Michiel Roodenburg en Eric Klaassen dagen zo de traditionele grootgrutters uit.

Groeien doet Crisp als een dolle. Sinds de oprichting in 2018 heeft het bedrijf maar liefst 115 miljoen euro aan kapitaal opgehaald. In Nederland en Vlaanderen zijn er inmiddels meer dan 750.000 gebruikers van de app.

Crisp staat als een huis

De jury van de Challenger50 is onder de indruk van wat Crisp heeft neergezet in vier jaar tijd. Het bedrijf heeft aan de ene kant honderden leveranciers en aan de andere kant duizenden klanten. Dat bij elkaar brengen op een platform is operationeel gezien knap.

‘Het is goed doordacht en in alles af. De oprichters hebben een duidelijke visie en houden daaraan vast’, zegt juryvoorzitter Ewald Smits, creatief directeur van MT/Sprout. ‘Ze zijn er bovendien in geslaagd om een sympathiek merk te bouwen.’

Volgens Crisp-ceo Tom Peeters is de Challenger-award een mooie kroon op het werk dat het hele team van Crisp de afgelopen jaren heeft verricht om dat merk en het hele model erachter uit te bouwen. ‘Maar ik beschouw het ook als een bevestiging dat het superrelevant is waar wij aan werken: het bouwen van een beter voedselsysteem. Want dat is een van de grootste uitdagingen voor onze generatie wereldwijd. Wat mij betreft is de award niet een prijs die draait om het challengen op randvoorwaarden van een triviaal onderwerp, maar voor een bedrijf dat zich inzet voor de wereld van vandaag én morgen. Daar zijn wij trots op.’

Lees ook: Klant met een klacht? Zo gaat online super Crisp daarmee om

De jury van de Challenger50 bestond verder uit Fleur Melkert (Equalture, Challenger van 2021), Patrick Hurenkamp (oprichter Bloomon), Heleen Dura-Van Oord (oprichter Peak en DQ&A), Erik de Heer (EY), Piet Hein Barkmeijer (Tech Rise People) en Reinder Lubbers (No Such Ventures).

De jury was onder de indruk van de pitches van alle finalisten. ‘Alle drie impact-ondernemers, met een goed verhaal en goede antwoorden’, aldus Smits. ‘Ze kijken positief naar de wereld en zijn gretig om problemen aan te pakken.’

crisp winnaar challenger50
De drie oprichters van Crisp: Michiel Roodenburg, Tom Peeters en Eric Klaassen. Foto: Crisp

Winc Academy: online it-opleidingen

Naast Crisp schopte ook Winc Academy het tot de finale. Het onderwijsplatform van Joran van Aart, Marijn Pijnenborg en Carla Snepvangers wil het personeelstekort in tech bestrijden met online it-opleidingen. Persoonlijke begeleiding is daarbij een speerpunt.

Winc Academy maakt een snelle ontwikkeling door. De Amsterdamse scaleup verachtvoudigde dit jaar het aantal actieve studenten.  Binnen een paar jaar willen ze 20.000 volwassenen voorbereiden op een baan als programmeur, data-analist of een andere techcarrière.

De jury ziet dat Winc Academy een groot probleem tackelt op de huidige arbeidsmarkt: het gebrek aan gekwalificeerd it-personeel. Operationeel zit het bedrijf goed in elkaar; het is schaalbaar ingericht. Ceo Joran van Aart kent de edtech-markt bovendien door en door, met zijn verleden bij StudyPortals.

Sensorfact: energie besparen in de industrie

Derde finalist was Sensorfact. Het bedrijf van Pieter Broekema levert sensoren waarmee industriële mkb-bedrijven hun energieverbruik kunnen monitoren en verlagen. Met een kleine 100 medewerkers bedient Sensorfact inmiddels 600 klanten in meer dan 25 landen, het merendeel overigens in Nederland, Italië, België en Duitsland.

Investeringsmaatschappijen Forward.one, SET Ventures en de Vlaamse familie Colruyt investeerden onlangs 13 miljoen euro in het bedrijf. Eerder had Broekema al geld opgehaald bij onder meer de Franse energiegigant Engie.

Met de hoge energieprijzen is de oplossing van Sensorfact relevanter dan ooit, aldus de jury. ‘Wat corona was voor e-commerce kan de energiecrisis zijn voor Sensorfact’, aldus het juryrapport. Broekema is daarnaast een ‘rasondernemer’, die in deze fase het bedrijf uit kan bouwen.

Challenger50: de meest uitdagende ondernemers

De Challenger50 is de jaarlijkse lijst van MT/Sprout met daarop de meest uitdagende ondernemers van Nederland. Ze dagen de gevestigde orde uit door te laten zien hoe zaken anders, sneller, beter, goedkoper of duurzamer kunnen. Om zich te kwalificeren voor de lijst moet een bedrijf een track record hebben van ten minste drie volledige (boek)jaren, omzet van belang boeken en goed gefund zijn.

Winnaar Crisp maakte gezien zijn korte bestaan dit jaar pas kans op een plek in de lijst, en ging er meteen met de award vandoor. Zo treedt het in de voetsporen van bekende namen als Picnic, Kipster en VanMoof en 3D Hubs. Zij wonnen eerdere edities van de Challenger50 en groeiden daarna uit tot grote namen op het gebied van innovatieve business.

👉 Bekijk de complete Challenger50-lijst van 2022

Bekijk ook: