Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Abonnement voor alles? Wel als het aan deze 5 startups ligt

Van tandenborstels tot koffie, je kun je tegenwoordig vrijwel overal op abonneren. Startups zijn de onbetwiste aanjagers van de abonnementsindustrie. Daarom deze week in De Vijf: vijf startups die opvallen met een abonnementsmodel.

boombrush kim hiemstra elias van der linden
Foto: Boombrush

Tuurlijk, abonnementen te over. Van de sportschool tot Netflix, Nederlanders hebben gemiddeld genomen liefst elf lidmaatschappen. Wie met een zakelijke bril naar dit fenomeen kijkt, zal kansen zien. Immers, bedrijven als Bloomon en het Nederlandse Boldking werden er miljoenenconcerns mee.

In de serie De Vijf licht MT/Sprout startups uit die je in de gaten moet houden. Hier vind je ze allemaal.

MT/Sprout heeft op zijn beurt een abonnement op de glazen bol, dus laten wij daar eens een blik op werpen. Welke startups van Hollandse bodem hebben de potentie om de Boldkings van morgen te worden? Wij selecteren er, zoals te verwachten in een rubriek die De Vijf heet, vijf voor je.

boombrush

Boombrush

Tandenborstels halen de meesten van ons in de buurtsuper, maar twintigers Kim Hiemstra en Elias van der Linden denken ook dít product in een abonnementsmodel te kunnen gieten. De ondernemers en geliefden ontwikkelden een elektrische tandenborstel, met een batterij die 90 dagen mee gaat zonder op te laden. De opzetborstels bieden ze in abonnementsvorm aan. De startup sloot al ruim 5.000 abonnementen af, zei Van der Linden medio dit jaar tegen MT/Sprout.

Wel hebben de ondernemers al 35 procent van hun aandelen uit handen moeten geven, toen ze dit jaar meededen aan het tv-programma Dragons’ Den. Van investeerders Pieter Schoen en Michel Perridon kregen ze daar dan weer 650.000 euro voor terug. Ach ja, en niet geheel onbelangrijk: dit jaar schopte Boombrush het tot de finale van onze 25 onder de 25-wedstrijd.

Lees ook: ‘Die dragons lijken op tv gevaarlijk, maar het zijn sympathieke mensen’

smyle

Smyle

Je kunt je lol niet op met abonnementsproducten in de mondverzorgingsbranche. Begin dit jaar betitelden wij startup Smyle tot Startup van de Week. Het bedrijf biedt klanten een abonnement aan op plasticvrije tandpastatabletten. Fernhout ontdekte de tabletten in Californië en besloot het concept naar Nederland te halen.

Goed kauwen, je tandenborstel natmaken en poetsen maar, zo luidt het devies. In gewone tubes tandpasta zitten microplastics, iets waar mede-oprichter Almar Fernhout geen fan van is: ‘Je gaat je tanden toch niet poetsen met hetzelfde materiaal dat ook in een afvalzak zit?’

De startup verkoopt zijn producten per stuk, maar ook op abonnementsbasis. Eén op de vier klanten sluit een abonnement af, vertelde Fernhout aan MT/Sprout. Groeigeld hebben ze ook al opgehaald. Zo kwam er een onbekend bedrag van de Stichting Doen en wisten ze via twee crowdfundrondes liefst 550.000 euro op te halen. Begin dit jaar mikte Fernhout ook op een private investering van ‘1 tot 4 miljoen euro’. Die lijkt er nog niet van te zijn gekomen.

Parfumado

Wat te doen als je telkens anders wil ruiken? Neem gewoon een abonnement op parfums, zullen ondernemers Martijn en Floor van Rooy zeggen. Hun startup Parfumado laat gebruikers een abonnement afsluiten op samples van zelfgekozen parfums.

De twee bieden liefst 450 verschillende soorten geurtjes aan. Het bedrijf daagt daarmee retailers in de parfumerie uit, zoals ICI Paris en Douglas. Afgelopen jaar nam MT/Sprout Parfumado daarom al op in de jaarlijkse Challenger50-lijst van marktuitdagers.

Is hier daadwerkelijk markt voor? Het lijkt er wel op. Afgelopen jaar groeide de omzet van het in 2017 opgerichte bedrijf met 200 procent, zowel in omzet als klanten. Hoeveel abonnees het bedrijf precies heeft, blijft wat onduidelijk. Volgens Quote kan de startup er anno 2021 een mannetje of veertig financieel van onderhouden.

Belangrijk voor de ondernemers was hun deelname aan tv-programma Dragons’ Den. Niet alleen speelden ze een investering klaar van 300.000 euro – tegenover 12 procent van de aandelen – bij geldschieter Michel Perridon, ook steeg de bekendheid van hun startup erdoor. ‘Uiteindelijk hebben we vooral meegedaan aan Dragons’ Den om ons bereik te vergroten’, zei Martijn dan ook tegen Quote.

Lees ook: Parfumado is een abonnement op luchtjes en marketingtool ineen

PLant B

Plant B

Voedsel, dan! Als het Duitse HelloFresh (vergeet niet dat abonnement uit te zetten!) ons één ding leerde, was het wel dat je etenswaren heel goed in een abonnementsmodel kunt gieten. Moet je bij HelloFresh nog alles zelf maken, het Amsterdamse bedrijf Plant B excelleert juist in klant-en-klaarmaaltijden. Iets minder vers dus, maar wel een stuk makkelijker, want je hebt binnen tien minuten een gevuld bord.

Wat Plant B – vorige week nog Startup van de Week – origineel maakt, is dat het bedrijf inzet op gezonde maaltijden. Alles is veganistisch. Je vindt er geen kleffe pizza of lasagna, maar eerder wereldgerechten als curries, noodles en pompoenmaaltijden. De ingrediënten komen ‘zoveel mogelijk’ van lokale boeren.

En ja, ook híer lijkt markt voor te zijn. Klanten kunnen een abonnement afsluiten of in één keer zes maaltijden bestellen. Eind september bezorgde Plant B al zijn honderdduizendste maaltijd. Niet gek voor een bedrijf dat nog maar sinds 2020 bestaat. Al moet de startup het nog vooral van losse orders hebben, de eerste honderd abonnees zijn net binnen. Maandelijks doen klanten gezamenlijk zo’n 1.500 bestellingen, goed voor meer dan tienduizend maaltijden.

wakuli

Wakuli

Duurzaam en sociaal koffiebedrijf Wakuli werkt ook met een abonnementsmodel. De startup van Yorick Bruins en Lukas Grosfeld werkt samen met 6.000 koffieboeren uit Oost-Afrika, Latijns-Amerika en Zuid- en Zuidoost Azië. Het doel is hen een leefbaar inkomen te geven. Via het online platform My Wakuli kunnen klanten hun favoriete koffiesoorten en zelfs zetmethoden aanklikken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Dankzij het abonnementsmodel weten we precies hoeveel koffie we nodig hebben’, zei Bruins afgelopen jaar tegen MT/Sprout. ‘Hierdoor kunnen we efficiënter inkopen, zodat we niet met een overschot aan koffie komen te zitten.’

Geldschieters hebben het bedrijf van Bruins en Grosfeld ook in de smiezen. Medio 2020 haalde de startup al een half miljoen euro op bij een drietal investeerders. En afgelopen najaar stak sociale investeerder Rubio Impact Ventures ook nog eens 1,8 miljoen euro in het koffiebedrijf