Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Startup Plant B daagt lasagneproducenten uit met veganistische kant-en-klaarmaaltijden

Bij kant-en-klaarmaaltijden denken de meeste mensen aan kleffe opwarmlasagnes of diepvriespizza's. Startup van de Week Plant B daagt de markt uit met veganistische wereldgerechten op kant-en-klare basis. De startup denkt daarmee binnen een half jaar een winstgevend bedrijf te kunnen hebben.

PLant B
Je leest nu: Startup Plant B daagt lasagneproducenten uit met veganistische kant-en-klaarmaaltijden

Wat is Plant B?

Diepvriesmaaltijden, maar dan plantaardig en gericht op gezonde voeding. De Amsterdamse startup Plant B gaat ermee de boer op. In plaats van de gebruikelijke kant-en-klaarlasagnes en -pizza’s zet Plant B in op wereldgerechten zoals curries, noodles en pompoenmaaltijden. De ingrediënten stelt het bedrijf ‘zoveel mogelijk’ bij lokale boeren af te nemen. Door maaltijden direct na de bereiding in te vriezen blijven er volgens de startup meer voedingsstoffen en smaak over dan bij andere kant-en-klaarmaatlijden. 

Startup van de week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De vorige afleveringen lees je hier

Het product speelt volgens mede-oprichter Maarten Gomes (30) in op twee trends: de groeiende vraag naar plantaardig voedsel en die naar gemaksproducten. ‘Veel mensen willen hun CO2-afdruk verkleinen door vaker plantaardig te eten. Ze vinden echter niet altijd de tijd en inspiratie om een lekkere veganistische maaltijd te bereiden.’ 

Klanten kunnen een abonnement afsluiten of een aparte bestelling doen voor minimaal zes maaltijden. De startup levert in heel Nederland op – tot dusver – dinsdagen en donderdagen. Plant B laat zijn maaltijdboxen in de steden door fietskoeriers bezorgen. In de meer rurale gebieden werkt het bedrijf samen met de voedselafdeling van PostNL. ‘We hebben een speciale koelbox ontwikkeld om de maaltijden 24 uur lang bevroren te houden.’

Wie zitten erachter?

Gomes richtte het bedrijf afgelopen jaar op met professioneel chefkok Myrthe van der Vlis (33). Laatstgenoemde runde in die tijd een cateringbedrijf met voornamelijk veganistische maaltijden en Gomes wilde graag vaker plantaardig eten. ‘Meestal had ik weinig inspiratie in de keuken en ik viel dan al snel terug in m’n oude gewoonten’, zegt Gomes, die inmiddels ‘voor 90 procent’ veganistisch eet.

 

Meestal had ik weinig inspiratie in de keuken

Gomes richt zich binnen Plant B op de dagelijkse operatie en Van der Vlis verzorgt het culinaire deel. Begin dit jaar kocht marketeer Joost Esser (37) zich in, als derde lid van het managementteam. Het bedrijf heeft nog geen vast personeel en werkt samen met meerdere freelancekoks. 

Wie zitten erop te wachten?

Gomes stelt zich te richten op mensen met drukke levens, die wel bewust willen eten. Het zou ze aan tijd of motivatie ontbreken om zelf eens goed in de veganistische keuken te duiken. ‘Onze gerechten heb je in tien minuten klaar, dus hou je alle tijd over om te werken en sporten.’

De grootste klantengroep van Plant B woont in de Randstad en is zo’n 25 tot 45 jaar oud, stelt de ondernemer. Opvallend: de startup wekt volgens Gomes ook veel interesse op bij ouderen. ‘Zij maken al veel gebruik van kant-en-klaarmaaltijden, maar zoeken iets van betere kwaliteit.’ 

Hoever is Plant B?

Plant B bezorgde eind vorige maand zijn honderdduizendste maaltijd. Het bedrijf moet het nog vooral van losse orders hebben. Daarnaast telt het bedrijf volgens Gomes nu iets meer dan honderd abonnees. Plant B krijgt maandelijks zo’n vijftienhonderd bestellingen te verwerken, bij elkaar goed voor ruim tienduizend maaltijden. 

Om de groei aan te zwengelen, wil Gomes in de toekomst ook de stap naar de retail zetten. Om te beginnen met de online supermarkten, die puur op bezorging leveren. Ook denkt Gomes na over een kant-en-klare ontbijtlijn, met bijvoorbeeld soepen, zogeheten breakfast bowls en toetjes. Zodra Nederland is veroverd, wil de Amsterdamse startup de grens over. Denemarken, Noorwegen, Zweden en België zijn volgens Gomes landen waar dit product ook aan zou kunnen slaan.

Wat is het businessmodel?

Het businessmodel is, zoals dat heet, ‘direct-to-consumer’. Klanten kunnen het product direct van de website van Plant B bestellen, met een mogelijkheid om een abonnement af te sluiten. Plant B verwacht zijn bedrijf al over een half jaar winstgevend te hebben. Welke omzet de startup draait, houdt Gomes voor zichzelf.

Het bedrijf zet zijn kant-en-klaarmaaltijden wel iets duurder in de markt dan reguliere, niet-veganistische aanbieders. Voor een normale portie van 480 gram betaalt de consument bij Plant B 7,49 euro en een grote portie van ruim 750 gram kost 9,96 euro. Ter vergelijking: een opwarmmaaltijd stamppot andijvie van 500 gram kost bij de Albert Heijn – op moment van schrijven – 3,49 euro en een kant-en-klare lasagne bolognese van 1 kilogram kost er 2,69 euro. 

Nog geld nodig?

Begin dit jaar haalde Plant B 350.000 euro aan groeifinanciering op bij de Amsterdamse investeerder Shamrock Ventures en twee angel-investeerders. Welke dat zijn, mag Gomes niet zeggen. Shamrock investeerde eerder in Peerby, Crisp en Bringly. Gomes en zijn twee compagnons staken zelf ook geld in hun bedrijf, maar de hoogte daarvan willen ze niet delen met MT/Sprout. 

Plant B deed begin dit jaar mee aan tv-programma voor investeringen Dragon’s Den, waar de ondernemers met geldschieter Shawn Harris een investering van 300.000 euro afspraken. De deal is echter nooit beklonken, omdat Gomes naar eigen zeggen net de investering van Shamrock rond had. ‘We zagen geen reden om van investeerder te wisselen, maar het was wel goede publiciteit.’

We halen liever niet een te groot bedrag op

Volgend jaar hoopt Gomes een vervolginvestering op te halen. ‘Maar liefst niet een te groot bedrag. We houden liever onze klanten tevreden dan dat we te snel groeien. Aan welk bedrag ik denk? Een paar ton tot een half miljoen euro.’