Wat is Smyle?
De Amsterdamse startup Smyle levert tandpasta in tabletvorm. Drie keer kauwen, tandenborstel onder de kraan en je kunt poetsen. Het bedrijf gaat de strijd aan met plastics. Vloeibare tandpasta zit in plastic tubes en er bevinden zich microplastics in de pasta. Gek, vindt mede-oprichter Almar Fernhout (foto rechts) dat: ‘Je poetst je tanden met hetzelfde materiaal dat ook in een vuilniszak of kogelvrij vest zit.’ De tabletten van Smyle bevatten daarom nul microplastics en worden verpakt in een glazen pot, blik of in papier. Smyle claimt al 85 duizend tubes tandpasta bespaard te hebben.
Fernhout is niet de eerste ondernemer wereldwijd die een dergelijk product levert. Tijdens een trip in Californië ontdekte hij deze tabletten, waarna hij besloot het concept in Nederland te introduceren. Zijn bedrijf verzon een receptuur voor zowel tabletten mét als zónder fluoride en laat deze produceren door een farmaceutisch bedrijf in Noord-Brabant. ‘Daar kunnen ze wel een pilletje slaan’, grapt de ondernemer. Smyle ging afgelopen juni live en Fernhout heeft sindsdien al miljoenen tabletten bij de Brabanders besteld.
Wie zitten erachter?
Fernhout runt het bedrijf met compagnons Roger Nefkens (foto links) en Dennis Kamst (foto midden). Alle drie de heren zijn ervaren ondernemers. Zo verkoopt Nefkens naast Smyle ook tandenborstels van bamboe, richtte Kamst onder meer duurzaamheidsplatform Klooker op en heeft Fernhout meerdere duurzame ondernemingen op zijn naam staan.
Laatstgenoemde is bovendien aandeelhouder van Oneplanetcrowd, een crowdfundplatform voor duurzame projecten. Fernhout brengt een groot netwerk mee en is dealmaker, Nefkens brengt online marketing-ervaring mee die hij opdeed bij Patagonia en Kamst is de technische man; hij was jarenlang it-manager en chief information officer bij Essent. Ze bezitten alle drie een derde van de aandelen. Bij Smyle werken momenteel zes mensen (4 fte).
Wie zitten erop te wachten?
Toen het drietal hun product lanceerde, verwachtten ze vooral hoogopgeleide vrouwen van grofweg 25 tot 40 jaar te trekken, een groep die zich bovengemiddeld zorgen maakt over plastic in gezondheidsproducten. De kopersgroep blijkt echter breder te zijn, ontdekte Fernhout al snel. ‘Jongeren vinden het ook heel leuk en we spreken zelfs 65-plussers die ons product kopen. “Wij vinden plastic óók helemaal niks”, zeggen ze dan.’
Hoever is het product?
Het product wordt al maanden verkocht en Fernhouts bedrijf stond al in talloze media: van BNR Nieuwsradio tot de Linda. Smyle heeft klanten in veertien landen, vertelt de ondernemer: Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Spanje, Portugal, Italië, Tsjechië, Canada, Australië, de Verenigde Staten en de Scandinavische landen. Naast een .nl-site heeft Smyle ook een .com- en .de-pagina.
Fernhout verkoopt zijn product hoofdzakelijk online, maar Smyle ligt vanaf volgende week in de digitale schappen van online supermarkt Picnic, vertelt de ondernemer. Hij stelt daarnaast in gesprek te zijn met legio supermarkten en zelfs het leger. Ook hotels zouden interesse hebben in het product. ‘Zij willen single used plastics uit hun bevoorradingsketens halen.’
Wat is het businessmodel?
Consumenten kunnen Smyle, zoals gezegd, via enkele retailers kopen, maar vooral online, per stuk of op abonnementsbasis. De ondernemers verkopen ook glazen bewaarflessen en bamboe tandenborstels. Tot dusver leverde het 17.000 klanten op, van wie zo’n 25 procent een abonnement afsloot, aldus Fernhout. In het vierde kwartaal van dit jaar verwacht hij zijn startup winstgevend te hebben.
Een van de eerste klanten was overigens de verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot. ‘Ze kregen vaak de vraag of ze mondverzorging konden verkopen, maar die tubes pasten niet in een glazen pot. Onze tabletten wel en ze hebben al vijf keer bij ons besteld.’
Nog geld nodig?
Smyle haalde eerder groeigeld op bij onder meer Stichting Doen. Hoe hoog deze investering is, mag Fernhout niet vertellen. Hij stelt nu opnieuw in gesprek met de stichting te zijn. Zelf investeerden de ondernemers ook in hun bedrijf en via CrowdAboutNow haalde het bedrijf afgelopen week 200.000 euro op bij vierhonderd particuliere investeerders.
De startup is daarnaast in gesprek met meerdere durfkapitalisten en angel investors, vertelt Fernhout. Afhankelijk van hoe agressief het groeiplan door komende jaren wordt – richten ze zich vooral op Nederland of zetten ze hun ballen vol op de VS? – mikt hij op een investering van ‘1 tot 4 miljoen euro’. ‘We staan niet zomaar open voor iedereen, het is belangrijk dat een investeerder naast kapitaal ook een netwerk kan inbrengen.’