Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Parfumado, een abonnement op luchtjes en marketingtool ineen

Martijn en Floor van Rooy doken in de subscription economy met hun parfumabonnement. Maar de combinatie met data maakt Parfumado ook de perfecte marketingtool tijdens corona - en daarna.

Parfumado
Wat:
parfumabonnement
Wie: Martijn en Floor van Rooy
Sinds: 2017
Omzet: niet gedeeld
Werknemers: 25
Daagt uit: retailers
Website: parfumado.com

De Beer in a Box of Bloomon van de parfumwereld, zo zou je Parfumado kunnen beschouwen. De startup van ondernemers Martijn en Floor van Rooy levert immers een abonnementsdienst, in dit geval voor merkparfums. Abonnees krijgen voor een vast bedrag per maand samples van zelf gekozen parfums thuisbezorgd. Zo kunnen ze telkens nieuwe geuren blijven ontdekken, met keuze uit 60 merken. Ideaal voor wie geen tijd of zin heeft om winkels in te duiken.

Maar Parfumado is meer dan luchtjes verkennen op afstand. De ondernemers erachter stellen hiermee de parfumindustrie te helpen digitaal te innoveren. ‘De parfumindustrie is zeer traditioneel en conservatief’, zegt Martijn. ‘Digitale innovatie is schaars, met name omdat je parfum online niet kunt ruiken. Toch is online een enorme groeimarkt, dus merken zoeken naar nieuwe digitale strategie om hun producten onder de juiste neuzen te krijgen.’

Retailuitdager

Parfumado daagt tegelijk ook retailers uit als nieuwe concurrent, aangezien die in dezelfde vijver qua klanten vissen, maar het bedrijf zelf ziet het anders: ‘Wij proberen de retail uit te dagen om te innoveren’. Kunstmatige intelligentie helpt de startup een handje, stelt Martijn. ‘Dankzij kunstmatige intelligentie kunnen wij een beter advies aan klanten geven dan winkelmedewerkers dat kunnen.’

Parfumado vraagt klanten ook een recensie te schrijven over de toegezonden samples, zodat zijn database zich vult met een schat aan ervaringen en voorkeuren. Inmiddels hebben ze bij Parfumado al een database van ruim 200.000 parfumprofielen ontwikkeld, van klanten in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk.

Rituals en Van Gils

Parfumado werkt via een dit jaar gelanceerd zusterbedrijf Rocket Campaigns samen met grote namen als Rituals, Van Gils, Giorgio Armani en Lancôme. Die kunnen de database en de feedbacktools van Parfumado goed inzetten om via proefmonsters nieuwe klanten te bereiken.

Dat Parfumado ook goed samenwerkt met winkelketens, blijkt uit het feit dat het een samenwerking is aangegaan met een van de grootste retailers in het VK: The Perfume Shop. Parfumado wordt aangeboden als extra service aan de klanten van de Perfume Shop. De samenwerking gaat goed, vertelt Martijn, en samenwerkingen in meerdere Europese landen lonken: moederbedrijf AS Watson is namelijk een wereldspeler in drogisterijen en parfumwinkels (in Nederland bekend van Kruidvat). Ook een leuke opsteker dit jaar: De Van Rooys deden mee aan tv-programma Dragon’s Den en haalden daar enkele tonnen op bij Dragon Michel Perridon.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Coronacrisis

Parfumado profiteert van de ‘ruk naar online’ die er door de coronacrisis kwam. Het bedrijf groeide dit jaar dan ook met wel 200 procent, zowel in omzet als aantal klanten. In de komende drie jaar willen broer en zus Van Rooy uitbreiden naar Scandinavië, Duitsland, Oostenrijk en Switzerland. Het is de bedoeling dat Parfumado dan meer dan 200.000 abonnees krijgt, naast 1 miljoen unieke geurprofielen. Ook wil Martijn honderdduizenden samples versturen met Rocket Campaigns.

Bekijk de hele Challenger50 van 2020