Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

10 abonnementen als businessmodel

Boodschappen, T-shirts, scheermesjes, auto's. Steeds meer producten zijn in abonnementsvorm te koop. Slimme ondernemers zorgen met een abonnement als businessmodel voor stabiele, terugkerende inkomsten in de 'subscription economy'.

abonnementen businessmodel

Het wordt al de subscription economy genoemd: we leven in een tijd waarin steeds meer goederen en diensten op abonnementsbasis worden verkocht.

Software? Sinds de cloud er is, zijn softwarepaketten verruild voor een abonnement op online diensten. Contactlenzen of lenzenvloeistof? Daarvoor gaan we echt niet meer naar de opticien. Met een rood hoofd bij Het Kruidvat in de rij? PostCondooms.nl maakt daar een eind aan. Abonnementen als businessmodel zijn booming.

Abonnementen als businessmodel

Voor de klant kun je het gooien op gemak: nooit meer naast een product grijpen, nooit meer in de rij, altijd schone T-shirts en scherpe mesjes. Of op verrassing: elke maand een doos, wat zou erin zitten?

Maar voor de ondernemer zelf is het leveren via een abonnementsmodel nog wel het prettigst: een vaste omzet die per maand, per kwartaal of per jaar binnenkomt. En die, zoals bij die goede oude krant, soms zelfs betaald wordt voordat je product of dienst is geleverd. Recurring revenues, bedrijven en hun financiers zijn er dol op.

Subscription economy

Nu kun je je afvragen of het abonnementsmodel werkelijk in elke branche een revolutie teweeg kan brengen. Natuurlijk slaat niet alles wat vooral e-commercebedrijven proberen aan. Dan blijkt een abonnement toch geen wondermiddel dat een verkeerd gekozen markt-productcombinatie ineens vleugels geeft.

In de VS is Shoedazzle bijvoorbeeld zoekende: het verloste zijn klanten al van de maandelijkse plicht schoenen af te nemen, waarna de boel in elkaar zakte. Inmiddels laat het VIP-leden maandelijks een bedrag betalen, dat ze vroeg of laat een keer aan schoenen zullen moeten besteden.

Toch is de subscription economy nog springlevend. Zo biedt de Amerikaanse supermarktketen Target bepaalde artikelen op abonnementsbasis aan, zoals wasmiddel en luiers.

Verder bewijs dat we misschien nog maar aan het begin staan van sub-commerce is het succes van Zuora. Wat het bedrijf van Tien Tzuo, voormalig strateeg bij Salesforce, doet? Zuora levert een platform waarmee bedrijven kunnen overschakelen op subscription commerce.

10 abonnementen als businessmodel op een rij

Dus, ondernemers: op zoek naar producten en diensten die nog niet worden aangeboden volgens het subsciription-based businessmodel en sla toe! Misschien put je inspiratie uit deze 10 aardige productabonnementen.

1. Auto-abonnementen: lease of deelauto’s

auto abonnement businessmodelDe leasebak is al langer bekend en populair, sinds een paar jaar is ook de deelauto in opkomst. Voor een bepaald bedrag per maand stap je zo een rode Greenwheels of herkenbare Mywheels in. Dat is vooral voordeliger wanneer je maar weinig ritjes per maand maakt; voor veel mensen het geval sinds de coronapandemie.

Een ander voordeel van de deelauto boven bijvoorbeeld een huurauto is dat je de auto meestal ontgrendelt met een app en dat ze op verschillende locaties te vinden zijn. Je bent dus niet gebonden aan de locatie of de openingstijden van een verhuurbedrijf.

Sommige abonnementen hebben ook een gratis variant, met hogere kosten per kilometer of minuut.

2. Scheermesjesabonnement: Boldking

Businessmodel abonnement scheermesjes

Sprout Challenger Boldking lost een herkenbaar probleem op: scheren met botte mesjes. Die vergeet je namelijk altijd te kopen, en bovendien worden ze met elke ‘innovatie’ van Gillette dubbel zo duur.

Daarom beloofden Rochdi Darrazi en Tibo Thijs Diepenhorst betaalbare mesjes aan hun abonnementshouders. Inmiddels zijn ze wereldberoemd in gestoppeld Europa. In mei 2022 haalden ze een investering binnen van ING.

Lees ook: Het minder scherpe randje van Rochdi Darrazi 

3. Cosmetica abonnement: Goodiebox

Het Deense Goodiebox verkoopt zijn cosmetica-abonnementen in verschillende Europese landen, waaronder Nederland. Het bedrijf verstuurt doosjes cosmetica van bekende en minder bekende fabrikanten. Voor de merken is het een manier om in direct contact met de consument te komen. Goodiebox bestaat sinds 2012 en heeft ruim 100 mensen in dienst.

4. Boodschappen abonnement: HelloFresh

businessmodel hello Fresh

Wij weten uit ervaring: het is een genot om dankzij ‘boodschappentassen’ als die van HelloFresh niet meer te hoeven peinzen over het avondeten. De Duitse bezorgdienst levert een pakket met recepten en alle ingrediënten voor drie of vijf maaltijden. Daar kom je de week wel mee door.

Ceo Pauwel Wiertsema stond in de Next Leadership 50 ranglijst van 2021: ‘Bij HelloFresh krijg ik nu de kans om de eetgewoonten van mensen te veranderen.’

5. T-shirt-abonnement: Witteboorden.nl

Witte T-shirts: iedere man draagt ze, aldus witteboorden.nl. De zoektocht naar betaalbare witte T-shits van hoge kwaliteit kost veel tijd. Het bedrijf biedt inmiddels ook losse T-shirts aan (althans, per twee verpakt) naast de abonnementen. Met een abonnement zijn de shirts vanzelfsprekend goedkoper.

6. Wijnabonnement: Vinobox

Vinobox strijdt ook tegen het misgrijpen – in het wijnrek ditmaal – en vóór het gemak en verrassingen. Na een online Smaakquiz stelt Vinobox maandelijks een doosje voor je samen. Door de wijnen vervolgens te beoordelen leert het algoritme je steeds beter kennen.

Goed plan, fraai uitgevoerd. ‘Ons enige belang is 100 procent geniet-garantie voor onze klanten’, aldus oprichter Flip Harmsma op de website. Je hebt veel keuze: namelijk voor drie of zes flessen, combinaties van wit, rood en rosé en de prijsklasse.

7. Leesabonnement: Blendle

abonnementenmodel blendleEen abonnement op een krant of tijdschrift, is dat niet lang geleden? Precies, maar voormalig Challanger50 en Sprout Startup van het jaar Blendle biedt meer dan 100 tijdschriften en kranten in één pakket. All you can eat dus, maar dan met letters.

Oprichter Alexander Klöpping verkocht het bedrijf midden in de coronapandemie aan de Franse grotere broer Cafeyn. Het aanbod is onlangs wel wat gekrompen na het verlies van DPG als klant.

8. Luierabonnement: The Honest Company

Niemand minder dan actrice Jessica Alba timmert met The Honest Company behoorlijk aan de weg met duurzame producten voor het hele gezin. Maar de luiers en babydoekjes zijn toch wel de hit van haar feelgood-imperium. Tientallen miljoenen kapitaal zijn al in de startup gestoken, en Alba geldt inmiddels als een van de beste vrouwelijke ondernemers van de States.

9. Kleding abonnement: Zalon

Ook bij het kopen van kleding is gemak steeds belangrijker. Zalando springt hier sinds 2014 op in met Zalon. Deze stylingservice helpt je aan complete outfits, voor dagelijks gebruik of een speciale gelegenheid.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voor het stylingadvies betaal je 9,95 euro, maar alleen wanneer je geen items van de outfits wil houden. Anders betaal je alleen de kosten van de items. Je ontvangt elke twee, drie of vier maanden een nieuwe box, waarbij je per box kunt kiezen wat je houdt.

10. Dierenvoerabonnement

Ook aan je trouwe viervoeter is gedacht. Geen gesleep meer met zware zakken brokken én gezonder voedsel, dat biedt Just Russel. Het bedrijf maakt een uniek recept op basis van het ras, de leeftijd en conditie van je hond of kat, in (jawel!) abonnementsvorm. Dit doen ze net als Vinobox met een team van experts gecombineerd met kunstmatige intelligentie. Voor de kat is er de Nederlandse startup Tommie the Cat.