Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Aanbieder elektrisch deelvervoer Go Sharing haalt 50 miljoen op voor internationalisering

Het bedrijf voor elektrische deelscooters Go Sharing haalt 50 miljoen euro op via zijn holding Go Green. Het concern van CEO Raymon Pouwels zet het groeigeld onder meer in om uit te breiden naar vijf nieuwe landen.

go sharing raymond pouwels

Het groeikapitaal komt uit de handen van de Nederlandse investeringsmaatschappij Opportunity Partners, de investeringsmaatschappij van BrandLoyalty-miljardair Robert van der Wallen. Ook de oprichters van Go Sharing investeren mee. Naast Pouwels zijn dit Donny van den Oever en Doeke Boersma. Hoeveel zij zelf exact inleggen, wil Pouwels niet zeggen. ‘Het overgrote deel komt van Opportunity Partners.’

Rabo Corporate Investments, dat eerder 10 miljoen euro in Go Sharing stak, investeert niet nogmaals mee en laat zijn belang daarmee verwateren. Opportunity Partners vergaart een ‘minderheidsbelang’ dankzij de deelneming, maar over de precieze omvang treedt Pouwels niet in detail.

De grens over

Go Sharing is nu al met vijfduizend deelscooters actief in dertig Nederlandse steden, maar dankzij de investering kan de scaleup ook de grens oversteken. Twee weken geleden lanceerde de dienst met tweehonderd e-scooters in het Oostenrijkse Wenen en deze week met vijfhonderd stuks in het Belgische Antwerpen. De komende maanden staan verder lanceringen in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Turkije op de planning.

We willen iedere week in een nieuwe stad lanceren

Nog voor de zomer wil Pouwels in minstens twee van deze landen de markt op zijn. Het is de bedoeling dat Go Sharing ook kleinere steden in deze landen aan zal doen, aldus Pouwels: ‘We willen iedere week in een nieuwe stad lanceren.’ Op dit moment maken volgens Pouwels al ‘honderdduizenden mensen per dag’ gebruik van de services van Go Sharing. Het aantal vaste gebruikers van zijn dienst wil hij niet delen.

Elektrische fietsen en auto’s

Naast e-scooters heeft Go Sharing ook plannen om elektrische fietsen en auto’s aan te bieden. Het idee: voor kleine afstanden kunnen gebruikers de fiets pakken, voor iets langere stukken de e-scooter. Willen ze van stad naar stad reizen, dan kunnen ze straks gebruikmaken van elektrische deelauto’s, die aan de randen van steden worden gepositioneerd. Voor de elektrische auto’s start Go Sharing binnenkort een pilot met een ‘kleiner aantal’ auto’s in meerdere Nederlandse steden, aldus Pouwels. 

Dochterbedrijf GreenMo nam afgelopen maanden aanbieders van elektrische fietsen E-bike to go en het Belgische zZoomer over. Go Sharing zal niet enkel gebruikmaken van het portfolio van deze overgenomen partijen, maar wil ook zelf nieuwe modellen laten produceren, aldus Pouwels. Of zijn bedrijf een deel van de 50 miljoen euro ook zal gebruiken voor nieuwe overnames, sluit Pouwels dan weer niet uit. ‘We kijken altijd naar de markt en naar hoe we verder kunnen groeien, al is dit geld bedoeld voor onze multimodale en internationale uitbreiding.’

Fte-bestand verdubbelen

Door de miljoeneninvestering kan Pouwels zijn team van 150 medewerkers (75 fte) zowel in medewerkers als fte’s verdubbelen. Het hoofdkantoor verhuisde hij kortgeleden van Waardenburg naar een groter pand in Nieuwegein. Ook in alle landen waar Go Sharing nu de markt opgaat, opent Pouwels een klein kantoor met een lokale staf. Daarnaast opent Go Sharing in iedere nieuwe stad een laadlocatie, met een operationele staf.

Go sharing werd in 2019 opgericht. Omzetcijfers over 2020 wil Pouwels niet noemen, maar hij wil wel kwijt dat Go Sharing sinds afgelopen zomer een half jaar operationeel winstgevend was. Deze operationele winstgevendheid is nu weer even aan de kant geschoven, omdat Pouwels investeert in een nieuwe mobiliteitsvloot. Moederbedrijf Go Green schrijft nog wel zwarte cijfers, aldus Pouwels. Toch heeft ook zijn bedrijf onder coronajaar 2020 geleden. ‘Er werden minder ritten gemaakt, omdat minder mensen vervoer nodig hadden’, zegt de ceo. 

Hij mikt erop dat mensen door het thuiswerken anders zijn gaan nadenken over vervoer. In plaats van maandelijks te betalen voor de autobelasting en -verzekering, kun je ook een deelauto gebruiken, vindt de ondernemer. Zelf bezit hij overigens nog wel een eigen – elektrische – auto.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Markt in de lift

Investeerders denken daar kennelijk hetzelfde over, want Go Sharing is bij lange na niet de enige partij in deelmobiliteit die een giga-investering ophaalt. Aanbieder van e-scooters Felyx haalde in februari 24 miljoen euro op en deelstepjesbedrijf Dott sloot eerder deze week zijn Serie B-ronde af met liefst 85 miljoen dollar groeigeld. Naast deelstepjes zal Dott nu ook inzetten op deelbare e-bikes.

Pouwels maakt zich weinig zorgen over de concurrentie. ‘Vergelijk je dit met hoeveel mensen een auto bezitten, dan is de markt nog heel klein. Dat er meerdere aanbieders zijn is goed, want zij stellen steeds hogere kwaliteitseisen aan deelmobiliteit. Zo zullen steeds meer mensen denken: ik ga mijn auto wegdoen en kies voor deelvervoer.’