Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dott laat Invest-NL meesteppen in ronde van 70 miljoen euro

De Nederlandse e-stepaanbieder Dott krijgt ruim 70 miljoen euro groeikapitaal om zijn deelvloot op te schalen. Onder de investeerders zit Invest-NL, het fonds waarmee Wouter Bos met overheidsgeld investeert in duurzame bedrijven.

e-stepaanbieder Dott
Foto: Dott

Aanbieders van deelsteps zoals Lime en Bird kozen lange tijd voor de wet van de grote getallen om marktaandeel te veroveren. Maar de duizenden (niet per se duurzame) e-steps die zij – vaak zonder toestemming – uitstrooiden op stoepen in onder meer San Francisco en Parijs stuitten al snel op lokaal verzet. Door strengere regels over parkeren en een maximaal aantal aanbieders per stad is een first mover advantage niet meer de enige sleutel tot succes, en moet je van goede huize komen om lokale overheden in te kunnen palmen.

Een van de spelers die juist in dat nieuwe speelveld kansen ruikt is Dott, de e-stepaanbieder waarmee Maxim Romain (foto l.) en Henri Moissinac (foto r.) sinds 2018 vanuit Amsterdam Europa veroveren. Dott maakte dinsdag een Series B-investering bekend van 70,6 miljoen euro. Die mijlpaal is voor een belangrijk deel te danken aan het winnen van aanbestedingen zoals die in Parijs. In de Franse hoofdstad is Dott nu een van de drie aanbieders die e-steps mag uitlenen, terwijl daarvoor meer dan tien aanbieders elkaar de tent uitvochten in de lichtstad.  

Duurzame aanpak

De in totaal 120 miljoen euro groeigeld die Dott tot nu toe inzamelde is relatief weinig in een markt waar investeringsrondes van honderden miljoenen dollars geen uitzondering zijn. Maar dankzij een relatief duurzame aanpak, zoals scooters die zo lang mogelijk meegaan en werknemers in vaste dienst, lijkt Dott sneller in de gunst te vallen bij lokale overheden. Dott zou ook tot de drie uitverkoren spelers behoren voor een proef in London, al wil het bedrijf die geruchten bevestigen noch ontkennen.

Minstens zo aanlokkelijk voor investeerders is dat Dott naar eigen zeggen operationeel winstgevend is. Dat is te danken aan een verticaal model: in tegenstelling tot veel andere aanbieders ontwerpt Dott (280 medewerkers) zijn e-steps zelf. De tweewielers worden aan het einde van de dag door eigen medewerkers ingezameld en onderhouden in Dott-werkplaatsen. Dankzij die geïntegreerde aanpak kan het bedrijf volgens Romain efficiënter omgaan met kapitaal. ‘We hebben minder geld nodig om hetzelfde te presteren.’

In de app van Dott staan inmiddels 30.000 e-steps, verdeeld over grote steden in vijf landen ((Frankrijk, België, Duitsland, Italië en Polen). Na de eerste lockdowns kelderde het gebruik van de steps soms tot wel 70 procent. Maar in steden die daarna versoepelingen invoerden schoot het gebruik volgens Romain juist nog veel harder omhoog.

Invest-NL

Die post-coronagroei trok investeerders volgens Romain over de streep. De nieuwe ronde wordt geleid door investeerders Sofina en Estari. Opvallende nieuwkomer is Invest-NL, het fonds waarmee de Nederlandse overheid duurzame technologie een boost wil geven. Het door Wouter Bos geleide fonds doet voor ‘enkele miljoenen’ euro mee. Invest-NL stak eerder onder meer geld in EclecticIQ en Protix.

Hoewel Invest-NL niet de grootste bedrag neerlegt, was het wel de investeerder waar Dott de meeste tijd aan kwijt was, vertelt Romain. Invest-NL moet immers met een uitgebreide audit aantonen dat het publieke geld wordt belegd in een bedrijf dat daadwerkelijk een duurzame bijdrage levert. Extra impact-argument is dat Dott samen met Europese branchegenoten Tier en Voi vorig jaar duurzame richtlijnen opstelde, waaronder het gebruik van verwisselbare accu’s.

SPAC’s
Als cleantech-bedrijf is Dott een gewild doelwit van SPAC’s, beursvehikels die bedrijven zoeken om naar de beurs te brengen. Dott krijgt wekelijks een verzoek van zo’n investeerder, zegt Romain. ‘Ze lijken een beetje wanhopig.’ De ondernemer huivert voor de ‘irrationele waarderingen’ die SPAC’s vaak lijken te geven aan bedrijven. ‘En je moet je afvragen hoeveel controle je wil opgeven.’

Nederland

De deelname van Invest-NL onderstreept wat Romain betreft dat Dott in Nederland wil blijven, ondanks dat e-steps in Nederland nog altijd niet de weg op mogen. Dott probeert voor zijn steps al enige tijd een goedkeuring (homologatie) te bemachtigen bij de RDW. ‘Vanuit productoogpunt is het nog niet ideaal’, erkent Romain. ‘Maar er zitten nog altijd veel voordelen aan Amsterdam. We zijn heel blij met de mensen die we hier kunnen aannemen, zowel op hardware- als op softwaregebied.’ Om meer hardware-kennis aan boord te halen nam Dott onder meer voormalige medewerkers van VanMoof aan, terwijl ex-TomTom-medewerkers goed van pas komen op het gebied van Internet of Things en telematica.

Romain: ‘En ook al rijden er nog geen e-steps in Amsterdam, het is wel een stad die ver is op het gebied van micromobiliteit (vooralsnog vooral fietsen, red.). Meer dan 50 procent van het vervoer bestaat uit micromobiliteit, terwijl dat in de meeste steden in Europa minder dan 10 procent is. We are here to stay.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Met behulp van de nieuwe investeringsronde breidt Dott zijn aanbod uit met e-bikes, in zo’n beetje elke stad waar het bedrijf nu ook steps aanbiedt. Het is nog niet duidelijk of en wanneer die elektrische deelfiets ook in Nederland zal worden aangeboden.

Beursplannen

Dott heeft nu twee investeerders aan boord met een beursnotering (behalve Sofina ook Prosus), wat de vraag oproept of Dott voor zichzelf ook een IPO op het oog heeft. Romain: ‘We hebben geen plannen op de korte termijn. We willen eerst een bedrijf bouwen dat stevig verankerd is in de belangrijkste Europese steden, en dat winstgevend is. Daarvoor moeten we voorlopig blijven investeren. Pas daarna zou er een reden kunnen zijn om naar de beurs te aan. Of dat over twee jaar zal zijn, of vier jaar, is nog te vroeg om te zeggen.’