Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom zou iemand VanMoof kopen? En wat betekent het voor de klanten?

Wat krijgt een koper van het failliete VanMoof eigenlijk in handen? Investeerder Jeroen Bertrams kijkt naar het merk, de technologie en de klantenbase. In alle drie zit zeker waarde, maar de nieuwe eigenaar moet wel razendsnel aan de slag. De eerste opdracht: het vertrouwen in de e-bikemaker herstellen.

vanmoof overname

In januari van dit jaar schreef ik een column over VanMoof waarin ik vraagtekens plaatste bij de toekomst van het bedrijf. We weten allemaal hoe dat (voorlopig) is afgelopen.

Gelukkig voor de klanten van VanMoof zijn er klaarblijkelijk enkele partijen die interesse hebben om VanMoof over te nemen. De komende dagen wordt duidelijk wie de ‘gelukkige’ is.

Lees ook: Hoe serieus is de interesse van Micromobility voor VanMoof?

De waardecomponenten bij een overname

De vraag is wat een koper nu eigenlijk koopt. En wat een eventuele doorstart zal betekenen voor eigenaren van een fiets en dan met name voor mensen die al een fiets hebben betaald, maar nooit geleverd hebben gekregen. En: voor al die mensen die hun fiets in reparatie hebben maar geen idee hebben of ze hun fiets ooit nog terug krijgen.

Bij overnames wordt onder meer gekeken naar waardecomponenten zoals (1) merk, (2) technologie en (3) klantenbase. Vanzelfsprekend zijn er nog veel meer zaken die een rol kunnen spelen bij de waarde van een bedrijf, waaronder de groep mensen die voor het bedrijf werkt. Voor het gemak focus ik hier alleen op merk, technologie en de klantenbase.

1. Het merk VanMoof

Laten we eens kijken naar het merk. Sommige mensen stellen dat VanMoof nog altijd een heel sterk merk is. Ik betwijfel dat. Het engagement op social media is al tijden uitermate negatief. Op fora regent het klachten over de fiets en de klantenservice. De berichtgeving over haperende fietsen in de landelijke media zal het merk ook geen goed gedaan hebben.

Maar goed, feit is wel dat VanMoof heel bekend is. Als de koper in staat is om snel goodwill te creëren bij de klanten, bestaat er een kans dat het merk VanMoof een snelle comeback kan maken.

2. De technologie

Dan de technologie. Daar is zo’n tweehonderd miljoen euro in geïnvesteerd. Volgens kenners behoren de fietsen in potentie tot de beste en mooiste elektrische fietsen ter wereld. Mits ze het goed zouden doen en mits ze gemakkelijk te repareren zouden zijn.

Zolang VanMoof blijft werken met zogeheten proprietary technologie, waarbij elke minuscuul onderdeel van de fiets door het bedrijf zelf wordt gebouwd, wordt het niks. Dat schreef ik een half jaar geleden al.

Lees ook: VanMoof speelde het unicornspel met (haperende) fietsen en faalde

Kortom: ja, er zit wat waarde in de technologie, maar er zijn drastische aanpassingen nodig. De fiets moet op bepaalde delen uitermate uniek blijven – met name het design – maar verder werken met onderdelen die betrouwbaar zijn.

3. De klanten

De klantenbase? Daar zit zeker waarde in, mits de nieuwe eigenaar in staat is om klanten snel en goed te servicen. Er wordt weleens gezegd dat een ontevreden klant die goed wordt geholpen een klant voor het leven wordt.

Vertrouwen in VanMoof herstellen

Een koper wordt volledig eigenaar van VanMoof. Geen gedoe met andere investeerders, weinig tot geen gedoe met het afbetalen van allerlei leningen, geen gedoe met een te zware organisatie. Kortom: alle ruimte om een goede start te maken.

Elke koper zal direct aan de slag moeten met het herstellen van het vertrouwen in het merk. Fietsen die in reparatie staan zo snel mogelijk en vooral goed opleveren. Daarna in razend tempo de betrouwbaarheid van nog te leveren fietsen opkrikken. Klanten goed en doorlopend informeren, juist als de levering langer duurt. Een eerlijk verhaal vertellen.

Nu maar hopen dat de koper voldoende visie en geld heeft om aan dit project te beginnen. Ik heb al te vaak een doorstart gezien die werd uitgevoerd met te weinig kapitaal en gebrek aan daadkracht, waarna een nieuw (en finaal) faillissement volgde.

Lees ook: Taco en Ties Carlier hadden lef en dachten groot, dat bleek de valkuil voor VanMoof