Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze ceo besteedt meer geld aan een privévliegtuig dan dat er omzet wordt geboekt

Ceo Tony Aquila is er maar druk mee. Hij vliegt de hele wereld over om deals te sluiten voor zijn bedrijf Canoo, een maker van elektrische voertuigen. Maar dat wil nog niet echt lukken, schrijft columnist en investeerder Jeroen Bertrams. De privéjet kost meer dan dat er omzet binnenkomt.

tony aquila canoo ceo
Tony Aquila is ceo van Canoo, dat elektrische voertuigen ontwikkelt. Foto: Canoo

Jaren geleden was Techcrunch een van mijn favoriete websites. Nog altijd is het een vooraanstaande publicatie met nieuws over jonge bedrijven. Oprichter Michael Arrington bracht in de begindagen dagelijks vermakelijke artikelen over startups en markante personen in de techwereld. Hij wist altijd als eerste welke bedrijven geld hadden opgehaald, maar bracht ook allerlei schandalen naar buiten. Uitermate interessant dus.

Als je veel aandacht voor je startup nodig had, dan moest je op Techcrunch lanceren. Dan wist je zeker dat daarna de hele wereld over je zou schrijven. Misschien dat ik daarom zelf ook ooit als doel had om minimaal één van mijn startups op de site te krijgen.

En dat lukte. Drie keer zelfs. Ik herinner me vooral de lancering van FeedXS in 2006 (inderdaad, achttien jaar geleden!). Ik had inmiddels goed contact opgebouwd met Arrington en toen hij uiteindelijk besloot om aandacht te besteden aan ons bedrijf ging de champagne open.

Scoop over Canoo

Tegenwoordig is Techcrunch niet langer van Arrington en zeker geen eenmanszaak meer. Het is allemaal een stuk professioneler geworden met een hele reeks goede journalisten. Dat biedt (helaas) minder ruimte voor sappige artikelen. Maar af en toe hebben ze weer iets moois. Zoals deze week over het bedrijf Canoo.

Canoo maakt elektrische voertuigen. Klinkt de naam bekend? Dat kan kloppen. In 2021 was het Amerikaanse bedrijf in gesprek met VDL NedCar om auto’s te bouwen in het Limburgse Born. Dat draaide uiteindelijk op niets uit.

Canoo heeft 600 miljoen dollar aan venture capital opgehaald en is in 2020 naar de beurs gegaan. Destijds tikte de waarde van het bedrijf vele miljarden aan. Sinds de beursgang is de koers vrijwel alleen maar gedaald tot nu een waarde van iets meer dan 200 miljoen dollar. Geen succesverhaal dus.

De omzet afgelopen jaar? Minder dan één miljoen. Het jaar ervoor? Nul.

Ceo vliegt erop los

Toch doet ceo Tony Aquila zijn uiterste best om omzet te genereren. Hij vliegt klaarblijkelijk overal heen in een privévliegtuig. Techcrunch ontdekte dat hij vorig jaar ruim twee keer zoveel geld besteedde aan dat vliegtuig dan dat het bedrijf aan omzet boekte. In 2021 en 2022 vloog hij ook al lekker rond en werd er ook meer dan een miljoen per jaar stukgeslagen op het vliegtuig.

Het opvallende: de bedragen moeten betaald worden aan het family office van de ceo. Klaarblijkelijk huurt hij het vliegtuig van… zichzelf.

Ik heb veel bewondering voor teams die echt kunnen innoveren. Probeer maar eens een elektrisch voertuig te bouwen dat mensen of bedrijven ook echt willen kopen. Desondanks zou ik zelf nooit investeren in dit soort producten. Er gaat simpelweg te veel geld in. Alles moet meezitten wil een bedrijf in staat zijn om dat soort bedragen terug te verdienen.

Het goede nieuws is dat vorig jaar de eerste auto’s zijn geleverd, onder meer aan NASA. Daar zitten slimme jongens en meisjes. Die zullen vast wel goed gekeken hebben naar het product van Canoo. Kortom: misschien dat alle tripjes in de lucht zich uiteindelijk toch zullen uitbetalen.

Lees ook deze columns van Jeroen Bertrams: