Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zorg dat je team meegroeit, zoals Jumbo en YoungCapital deden

Een gezond bedrijf heeft een team dat elkaar aanvult. Voor verschillende groeifasen heb je verschillende kwaliteiten nodig, schrijft Tom Mom, hoogleraar strategische groei.

Tom Mom

Als je bedrijf groeit, is het belangrijk dat je leiderschapsteam mee ontwikkelt. Leden van het team lijken vaak te veel op elkaar lijken. Bovendien zijn veel ondernemers operationeel gericht en missen strategische of financiële competenties. Zoek dus bewust complementariteit als je groeit.

Het kan dan gaan om cognitieve vaardigheden (de een is sterk analytisch, de ander juist in communicatie), persoonlijkheid (sterk uitgesproken of juist verbindend) of leeftijd.

Wat dat laatste betreft, is een mix van jonge en ervaren mensen belangrijk. We weten uit onderzoek dat hoe langer iemand in een functie is, hoe kleiner het vermogen en de bereidwilligheid om te vernieuwen. Dat is een beetje een generalisatie, maar toch. Als je als ondernemer al lang aan het roer staat, omring je dan met jonge mensen.

Complementair team

Een winnend team creëer je door juist die ontbrekende vaardigheden in huis te halen. Geen overlap dus, maar aanvulling. Belangrijk is ook dat de rol van financieel directeur meebeweegt met de ontwikkelingen. Met de groei van het bedrijf zien we die functie volwassener worden. Wie extern kapitaal wil aantrekken om de groei te financieren, krijgt te maken met investeerders die zullen eisen dat die functie goed op orde is.

Bij gezonde groeibedrijven jaagt een visionair de groei aan

Een andere manier om naar complementariteit te kijken heeft te maken met het vooruitduwen en het managen van groei. Bij gezonde groeibedrijven die we volgen, zien we dat er vaak een visionair is die de groei aanjaagt. Een inspirator die voortdurend nieuwe kansen wil ontwikkelen en mensen daarin enthousiasmeert.

Complementair daaraan is dan iemand die de groei managet. Iemand die gedisciplineerd doelen stelt, die tot in detail uitwerkt hoe ze moeten worden bereikt en die zo nodig bijstuurt.

Evenwichtige groei bij YoungCapital

Iets meer dan tien jaar na de start, besloten de oprichters van YoungCapital om expliciet deze complementariteit op te zoeken. Een belangrijke stap voor de verdere ontwikkeling van het bedrijf. Tot dan toe werden er best veel projecten en innovatieve ideeën gelanceerd, maar het effectief implementeren bleef steeds vaker uit.

De oplossing werd gevonden in Ineke Kooistra. Zij werd de nieuwe ceo. De opdracht die ze kreeg, was onder meer rust en helder leiderschap brengen. Kooistra moest er ook voor zorgen dat het bedrijf gezond bleef en dat er een balans gevonden werd tussen snelle groei en winstgevendheid. Terwijl zij zelf de nadruk wilde leggen op kostenbeheer drongen de drie oprichters aan op meer groei.

In overleg kwamen ze tot een evenwichtige aanpak. Dus meer professionaliteit en duidelijkheid over de doelstellingen, maar wel met behoud van de ondernemersgeest. Ook spraken ze af om het managementteam te laten groeien. Dat bestaat nu dan ook meer uit professionele managers – extern aangetrokken of benoemd – in bijvoorbeeld hr, marketing, sales, operations, finance en it.

Het juiste team bij Jumbo

Ook Jumbo voerde veranderingen in het leiderschapsteam door om de organisatie klaar te maken voor verdere groei. In 2002 gingen Karel en Frits van Eerd samen leidinggeven. Mensen die dicht bij hen stonden, beschreven dit als een slimme zet: de jonge Frits en ervaren Karel vulden elkaar – zoals later ook bleek – perfect aan.

Kalibreer voortdurend de samenstelling van het leiderschapsteam met de groeifase waarin je zit

Om gezond te blijven groeien was echter meer nodig. In 2004 realiseerden Karel en Frits zich dat ze expertise van buiten nodig hadden om de financiële groei van het bedrijf in de juiste richting te sturen. Ze trokken Ton van Veen aan als financieel directeur. Vijf jaar later volgde een raad van commissarissen, wat handig was omdat Jumbo door zijn groei steeds meer aandacht trok van financieel specialisten en de pers.

Met deze raad van commissarissen, waar Karel voorzitter van werd, haalden ze mensen met waardevolle nieuwe kennis en vaardigheden in huis. Piet Coelewij als expert in digitalisering en hightech, Antony Burgmans als specialist in ondernemerschap en Wilco Jiskoot als zwaargewicht op het gebied van bankieren. Kortom: expertise die nodig was om de gekozen groeipaden tot een succes te maken.

Kalibreer dus voortdurend de samenstelling van het leiderschapsteam met de groeifase waarin je zit. Met de juiste complementariteit maak je een winnend team.

Lees meer columns van Tom Mom: