Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Jouw leiderschap maakt het verschil of mensen blijven of vertrekken

Jouw leiderschap speelt de hoofdrol wanneer je succesvol wilt zijn met je bedrijf. Want hoe goed medewerkers ook zijn, leiderschap maakt hierin hét verschil en kan mensen maken of breken, schrijft MT/Sprout-columnist Kirsten de Roo.

kirsten de roo
Kirsten de Roo: 'Als ondernemer ben jij degene die de koers uitzet. Maar hoe vaak sta je écht stil bij jouw eigen rol?' Foto: Petronellanitta

Jouw leiderschap heeft een enorme invloed op hoe mensen zich voelen in hun werk. Of ze werkplezier ervaren, zich betrokken voelen, fouten durven te maken, actief meedenken of juist stilletjes hun werk doen en niet meer dan dat. Het heeft invloed op hun functioneren en op de vraag of ze bij je willen komen en blijven werken.

Groot ego belemmert je zelfreflectie

Een gebrek aan leiderschap is voor 41 procent van de medewerkers die hun baan opzeggen de reden om te vertrekken naar een andere werkgever. In deze tijd kunnen werkgevers, op zijn zachtst gezegd, zich dat helemaal niet permitteren.

De juiste mensen op de juiste plek spelen een cruciale rol voor je bedrijfscontinuïteit. Dus wanneer mensen vertrekken vanwege slecht leiderschap moeten alle alarmbellen afgaan.

Goed leiderschap is meer dan alleen het jaarlijkse functioneringsgesprek voeren

In plaats van hier concreet mee aan de slag te gaan, wordt ‘de schuld’ van het vertrek vaak automatisch bij de medewerkers zelf neergelegd. Ego en een gebrek aan zelfreflectie belemmeren ondernemers en leidinggevenden om in de spiegel te kijken en hun leiderschap onder de loep te nemen. Terwijl het effectief is om dit juist wél te doen. Het is gewoon een absolute noodzaak in een tijd van een grote personeelscrisis.

Daarnaast is het alleen maar krachtig om kritisch op jezelf te reflecteren. Als ondernemer en leidinggevende ben je ook maar een mens en is het goed om te blijven leren.

Investeer tijd in je medewerkers

Goed leiderschap is meer dan alleen het jaarlijkse functioneringsgesprek voeren, een bonus uitkeren of het jaarlijkse teamuitje. Goed leiderschap gaat over oprecht aandacht hebben voor je medewerkers. Medewerkers zijn namelijk geen machines, maar mensen.

Investeer daarom tijd in ze, leer je mensen kennen en weet wat ze nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Voelen werknemers zich gewaardeerd, dan zijn ze gelukkiger en presteren ze over het algemeen beter.

Wanneer mensen zich niet gezien of gehoord voelen, zullen ze hun zelfvertrouwen verliezen en worden hun motivatie en betrokkenheid lager. Met als gevolg dat ze niet (meer) goed functioneren of naar een andere werkgever vertrekken.

Slecht leiderschap zorgt ervoor dat gemotiveerde, hardwerkende mensen verpieteren tot bleke en ongeïnspireerde robots die de dagen van de week aftellen tot het weekend. En uiteindelijk dus vertrekken naar een andere werkgever. Dan kun je nog zo’n mooie wervingscampagne hebben, wanneer slecht leiderschap binnen je bedrijf iedere keer zorgt voor ongewenst vertrek, heeft het geen enkele zin om nieuwe mensen te blijven werven.

Wees oprecht nieuwsgierig

Blijf medewerkers daarom altijd zien als mensen en niet puur als middelen om je doelen te bereiken. Investeer tijd en aandacht in hen en leer je mensen kennen vanuit oprechte nieuwsgierigheid:

  • Wat drijft je medewerkers in hun werk?
  • Wat leeft er bij je medewerkers?
  • Wat hebben ze nodig vanuit leiderschap om goed te kunnen functioneren, vanuit hun eigen rol en om samen te werken met collega’s?
  • Blijf in gesprek met je nieuwe medewerker: wat gaat goed, wat kan beter en wat vraagt dat van jou als leidinggevende én van de medewerker?
  • Zorg dat je op de hoogte blijft van wat er speelt bij je medewerkers.
  • Hoe ervaren ze het werk, hoe ervaren ze de mate van leiderschap, waar halen ze plezier uit binnen hun werk en wat vinden ze lastig?

Zaken bespreekbaar maken

Creëer een cultuur waarin zaken bespreekbaar gemaakt kunnen worden. Wanneer dingen dan niet goed lopen, kun je sneller schakelen doordat je in nauw contact bent met je medewerkers.

Zeker wanneer mensen veel thuiswerken, is het cruciaal om met hen in verbinding te blijven en hen betrokken te houden. Plan dan per week genoeg contactmomenten in. Het gevaar bestaat dat ze zich anders gaan terugtrekken en de drempel steeds hoger wordt om zaken bespreekbaar te maken.

Lees ook: 7 manieren om thuiswerkers betrokken te houden

Daarbij kan al snel de aanname gelden dat ‘geen nieuws, goed nieuws’ is, terwijl er misschien van alles leeft waar jij als leidinggevende niks van weet. Dan kan het zomaar zijn dat mensen op een zeker moment aankondigen dat ze een andere baan hebben gevonden, iets wat wellicht voorkomen had kunnen worden met voldoende contactmomenten en oprechte interesse.

Dat betekent echt niet dat je uren per week met elke medewerker in gesprek moet. Waar het om gaat, is dat je een cultuur creëert waarin mensen zich vrij voelen om zaken die hen bezighouden bespreekbaar te maken.

Kijk in die spiegel

Durf daarom oprecht in de spiegel te kijken als ondernemer en leidinggevende. Reflecteer op hoe jij met je medewerkers omgaat en waarin jij voor je mensen (nog) meer het verschil kan maken. Want dat kan voor jouw personeel precies het verschil zijn om te gaan of te blijven.

Lees meer columns van Kirsten de Roo: