Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Krappe arbeidsmarkt? Soms is een personeelstekort je eigen schuld

En wéér verlaat een topmedewerker je bedrijf. En wéér wordt een openstaande vacature niet opgevuld. Werkgevers wijzen al snel naar de krappe arbeidsmarkt als schuldige. Maar soms ligt het aan henzelf, schrijft MT/Sprout-columnist Kirsten de Roo. 'Verander je mindset.'

kirsten de roo personeelstekort
Foto: Kirsten de Roo

Nu de ene na de andere crisis elkaar lijkt op te volgen, hebben veel ondernemers het zwaar te verduren. De personeelscrisis is daar één van. Maar liefst een kwart van de mkb-ondernemers in Nederland ligt ’s nachts wakker van een tekort aan personeel.

Als ik ondernemers vraag waar hun grootste pijn zit, wijzen ze op hun frustratie dat ze het plezier in het ondernemen (bijna) kwijt zijn. En dat wijten deze ondernemers in eerste instantie volledig aan het personeelstekort, terwijl het eigenlijk komt door een gebrek aan een goede visie en strategie, vanuit de mindset die ze hebben.

De mindset van werkgevers

Veel werkgevers hebben echt een andere mindset nodig wanneer het gaat om het vinden en behouden van medewerkers. Te lang hebben bedrijven dit gezien als een kostenpost. Ze zagen het als iets wat alleen maar tijd kost in plaats van als een waardevolle investering, die zich gauw terugverdient wanneer je er goed mee omgaat.

En daar betalen ze nu de prijs voor. Een heel hoge prijs. Zeker in deze krappe arbeidsmarkt, waar het voor veel bedrijven lijkt alsof nergens mensen te vinden zijn. Of mensen vertrekken die ze graag hadden willen behouden.

Vinden en behouden van medewerkers

Het werven, selecteren en behouden van je medewerkers kan niet los van elkaar worden gezien. Je kunt niet het één heel goed doen en het andere compleet links laten liggen. Negen op de tien werkgevers maakt zich zorgen over het behoud van medewerkers, iets wat dus ook de nodige aandacht behoeft.

Immers: je kunt wel mensen werven, maar wanneer ze vervolgens binnen afzienbare tijd weer (gillend) wegrennen, blijf je in een vicieuze cirkel draaien. Ook wil je graag goede mensen behouden die al langere tijd voor je werken. Zij verdienen oprechte aandacht in plaats van dat alle aandacht gaat naar het vinden van nieuwe medewerkers. En daar wordt te vaak aan voorbijgegaan.

Stop met kortetermijndenken

Om de juiste mensen op de juiste plek te krijgen én te behouden is een strategie nodig. Eentje die niet alleen op de korte termijn gericht is, maar juist ook op de langere termijn. Waarin mensen als een cruciale succesfactor worden gezien. En laat nou net vaak het probleem zijn dat bedrijven er maar niet in slagen om mensen te vinden én te behouden.

Ze zijn te veel gericht op de korte termijn en die overheerst de langetermijnvisie: wat wil je bereiken met je bedrijf, waar sta je voor en waar hecht je waarde aan? Wat betekenen deze zaken voor de mensen die je om je heen nodig hebt om dit te kunnen bereiken? Wat vraagt dat vanuit leiderschap? Nu en in de toekomst?

Maar wat vaak overheerst is het kortetermijndenken:

  • ‘Het is nu druk, dus we hebben nu extra mensen nodig.’
  • ‘Het is toch minder druk, zet de vacature maar weer stop.’
  • ‘We zoeken een kopie van die topmedewerker.’
  • ‘We hebben het nu erg druk, dus voor het inwerken hebben we geen tijd. Het zal wel goed komen.’
  • ‘Mensen ontwikkelen kost te veel tijd en geld. Dat gaan we nu niet doen.’
  • ‘Ik heb geen tijd om met mijn mensen in gesprek te gaan over hoe ze hun werk hier ervaren. Ik krijg ook geen signalen, dus het zal wel goed zijn.’

Verander de mindset

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Tijd is een groot goed voor veel ondernemers en leidinggevenden. Het is vaak hét excuus, terecht of onterecht, maar ze hebben niet in de gaten dat een kortetermijnvisie uiteindelijk veel meer tijd, geld én energie kost en de snelste route is naar personeelstekort in hun bedrijf.

Het wordt dus tijd om die mindset voor eens en voor altijd te veranderen. Kijk naar medewerkers als een cruciale succesfactor die jouw bedrijf kan maken of breken. Zie ze het als een investering om je klanten tevreden te houden en torenhoge kosten te voorkomen.

Start daarom met een concrete en duidelijke strategie. Vanuit de juíste mindset. Gericht op nu én de toekomst. Zodat je met de juiste mensen op de juiste plek verder kunt bouwen aan jouw bedrijf. En krijg regie over je personeelstekort, dat scheelt een hoop kopzorgen.

Lees meer over personeelstekort: