Global Workplace Analytics becijferde dat een organisatie gemiddeld 11.000 dollar per werknemer per jaar kan besparen door hem of haar thuis te laten werken. Logisch, want thuiswerken bespaart kantoorruimte, meubilair, elektriciteit en parkeerplaatsen. Maar thuiswerken heeft ook een schaduwzijde: hoe houd je medewerkers betrokken en laat je ze een gewaardeerd onderdeel van de organisatie voelen? Zeven tips.
#1. Personaliseer je communicatie
Ook al werken je medewerkers op afstand, ze hebben nog steeds de behoefte om gehoord te worden. Sta daarvoor open en vraag hen naar hun favoriete communicatie-tool: telefoon, e-mail, Skype, Zoom of Google Hangout. Hierdoor geef je hen een gevoel van controle.
#2. Zorg dat je elkaar ziet én hoort
Fysieke afstand creëert ook psychologische afstand, waardoor het moeilijker wordt om op emotioneel niveau te verbinden. Hoewel het niet zo ideaal is als face-to-face, is het verbinden op een manier die ons in staat stelt de ander te zien en te horen cruciaal.
#3. Vertel vooral over je eigen problemen
Managers kunnen het voortouw nemen bij virtuele vergaderingen door verhalen te vertellen over hun eigen problemen en persoonlijke situaties. Wie dit doet, moedigt anderen aan dit ook te doen. Het vergroot het gevoel van samen. Begin daarom een vergadering af en toe met wat kwetsbare anekdotes een koppel dat aan een kort vragenrondje: Hoe voel je je? Waar worstel je mee? Welke uitdagingen en triomfen wil je delen? Etcetera. Een goed voorbeeld doet goed volgen.
#4. Praat ook over het leven buiten het werk
Thuiswerkers missen vooral het sociale aspect van het kantoor, het delen van gebeurtenissen en ervaringen. Probeer daarom een gevoel van kameraadschap te kweken. Moedig elkaar aan meer van elkaar te weten door ook over het leven buiten het werk te praten.
#5. Erken en vier successen
In een goede kantooromgeving worden successen gevierd en mensen erkent voor hun prestaties. Toegegeven: digitaal gaat dat moeilijker, maar dat is geen reden om ervan af te zien. Vier successen, speciale evenementen zoals verjaardagen, geboortes en creëer daarmee kameraadschap en verbondenheid.
#6. Toon empathie
Door emotioneel bewust te zijn, kun je empathie tonen en een werkcultuur creëren die een positieve invloed heeft op je resultaten. Wie dus oog heeft voor de gevoelens en perspectieven, spanningen, vreugden en zorgen van werknemers, bevordert de loyaliteit.
#7. Kom af en toe fysiek samen
We kunnen virtueel veel, maar fysiek contact is nog steeds de beste manier om elkaar te leren kennen en je verbonden te voelen. Zoek dus naar mogelijkheden om formeel of informeel samen te komen. Persoonlijke bijeenkomsten versterken verbinding en geven een gevoel van verbondenheid en saamhorigheid.