Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Eeuwig zonde, die geflopte flitsbezorging: ‘Hield schreeuwende pubers uit supermarkt’

Getir trekt zich terug uit Nederland, dat is voor investeerder Jeroen Bertrams geen verrassing. Hij had vanaf het begin twijfels bij het verdienmodel van flitsbezorging. 'Veel businessmodellen die tijdens de coronacrisis heel logisch leken, blijken post-pandemie totaal niet te werken.'

flitsbezorgers gorillas flink getir

In 2022 schreef ik een column voor MT/Sprout waarin ik schreef dat ik weinig hoop had voor flitsbezorging in Nederland. Op dat moment haalden bedrijven als Gorillas, Getir en Flink enorme bedragen op.

Zogenoemde ‘retail-experts’ stelden dat flitsbezorgers op termijn zeer winstgevende bedrijven zouden worden. Ahold en Jumbo moesten zich terdege zorgen maken en vergelijkbare diensten gaan aanbieden. Aldus de mensen die ervoor doorgeleerd hadden.

Flitsbezorging geflopt

Ik heb altijd met veel verbazing gekeken naar de ‘analyses’ van die experts. Zelfs schatte ik de kans dat bedrijven als Getir en Gorillas in Nederland ooit een succes zouden worden nogal klein in. In de eerder genoemde column leg ik uit dat het businessmodel vrijwel niet winstgevend te krijgen is. 

En helaas: ik bleek gelijk te hebben. De meeste flitsbezorgers zijn al lang weer uit Nederland vertrokken en deze week maakte ook Getir bekend dat ze ons land gaan verlaten. Het merk Gorillas schijnt zelfs in heel Europa opgeheven te worden.

Lees ook: Wat heeft 4 jaar flitsbezorging opgeleverd? ‘Thuisbezorgd en Picnic plukken de vruchten’

Kortom: nooit meer een zak chips bestellen vanaf je luie bank terwijl je naar een film aan het kijken bent. Of een wc-rol vanaf het toilet, omdat het papier op blijkt te zijn. Dat waren nog eens mooie tijden, met name omdat je middels allerlei kortingscodes vrijwel alles grotendeels gratis kon ontvangen. 

Businessmodel klopte niet

Zeker, de bedrijven groeiden al kool. Niet zo gek natuurlijk. Bedrijven die gratis producten bieden en ze ook nog eens thuis of op het schoolplein komen brengen kunnen ervan verzekerd zijn dat het hard gaat. Het ging inderdaad ook heel hard, maar dan met name met de verliezen die geboekt werden.

Veel businessmodellen die tijdens de coronacrisis heel logisch leken, blijken post-pandemie totaal niet te werken. Dat geldt al helemaal voor flitsbezorging. Nu alle winkels weer open zijn, gaat de doelgroep van Getir gewoon weer naar de winkel toe. Stuk goedkoper, groter assortiment, en vaak net zo snel, al is het wel een heel gedoe om je aan te moeten kleden en naar buiten te gaan.

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

Overlast bij supermarkten

Toch is het jammer dat de meeste flitsbezorgers het niet hebben overleefd. Nu hangen al die jongeren die grootverbruikers waren van flitsbezorgers weer rond in de supermarkten. Probeer maar eens vlak nadat een school is uitgegaan rustig te winkelen in een Albert Heijn.

De kans is groot dat een stel pubers de winkel heeft overgenomen, schreeuwend en al. Ze lopen kriskras door de winkel en eten de croissantjes soms al op voordat ze afgerekend zijn en drinken blikjes Red Bull leeg voordat ze deze gescand hebben.

Sterker nog, als ik de winkelmanager bij mijn supermarkt moet geloven drinken sommige pubers de blikjes niet alleen leeg, ze leveren het blikje ook nog eens leeg in en strijken zo 15 cent statiegeld op. Dubbele winst dus.

Flink: last one standing

Jammer allemaal. Vooralsnog is alleen Flink in Nederland nog over. Onlangs haalde het bedrijf een overbruggingsfinanciering op, maar er zijn nog altijd grote zorgen over de toekomst van het bedrijf.

Laten we hopen dat ze het redden. En laten we hopen dat jongeren weer massaal bij deze flitsbezorger gaan bestellen. Zodat ik weer rustig in de supermarkt kan winkelen.

Lees ook deze columns van Jeroen Bertrams: