2025 staat voor de deur. Bedrijven stellen jaarplannen op met nieuwe doelstellingen. Die draaien vaak om één ding: groei. Bij ‘groei’ denken we al snel aan cijfers: meer klanten, een hogere omzet, een groter team. Maar groei is zoveel meer dan een spreadsheet vol getallen.
Echte groei zit dieper en is vaak minder tastbaar, zeker in het begin. Juist daarom is het zo belangrijk. Want groei begint in eerste instantie vanbinnen, bij het fundament. Zonder een stevig fundament kun je gezonde groei wel vergeten.
Groei is niet altijd een rechte lijn omhoog. Soms is het vertragen of stilstaan. Het lef hebben om een ander pad te kiezen, om kritisch naar jezelf en je eigen rol te kijken en ruimte te creëren voor wat écht telt en van belang is voor jezelf en je bedrijf.
Groei begint bij jou als ondernemer
Als ondernemer ben jij degene die de koers uitzet. Maar hoe vaak sta je écht stil bij jouw eigen rol? Bij de vraag of je nog steeds op de plek zit waar je het verschil maakt en waarvan je energie krijgt?
Zo begeleidde ik eens een ondernemer, oprichter van een snelgroeiend techbedrijf. Deze founder was jarenlang het brein achter de ontwikkeling van de producten én stuurde de dagelijkse operatie aan. Maar hij merkte dat hij zich steeds vaker opgebrand voelde en het overzicht verloor. En dat merkten zijn medewerkers en klanten ook.
Nadat hij zichzelf en zijn rol kritisch onder de loep had genomen, besloot hij zijn rol als operationeel directeur over te dragen en zich volledig te richten op innovatie en klantrelaties. Precies waar zijn hart lag; de reden dat hij zijn bedrijf was begonnen.
Het resultaat? Die stap zorgde niet alleen dat hij zelf meer energie kreeg, maar gaf ook zijn team de kans om meer tot bloei te komen.
Meer doen met minder
Groei hoeft niet altijd te betekenen dat je harder werkt. Soms betekent het simpelweg meer eenvoud. Neem het voorbeeld van een middelgroot adviesbureau dat worstelde met een hoge werkdruk en een ontevreden team.
Door hun processen onder de loep te nemen en te investeren in slimme automatiseringstools, wisten ze de administratieve last met 40 procent te verminderen. Hierdoor ontstond niet alleen meer ruimte voor medewerkers om hun werk kwalitatief beter te doen, maar steeg ook het werkplezier.
Meer doen met minder. Het klinkt als een cliché, maar in de praktijk kan het verrassend veel impact hebben.
Soms is groei stilstaan
Soms moet je om te groeien een stap terug durven nemen. Even stilstaan, reflecteren en opnieuw je koers bepalen om uiteindelijk dichter bij je visie en ambitie te komen.
Een voorbeeld is dat je tijdelijk geen nieuwe klanten aanneemt, maar eerst gaat kijken of je samen met je team nog met de juiste dingen bezig bent en nog de juiste dingen doet om jullie klanten als de beste te kunnen helpen.
Om daar kritisch naar te kijken, dien je eerst te vertragen. Pas daarna kun je weer verdergaan vanuit de juiste strategie, waarbij je opnieuw gerichte keuzes maakt. Zo zijn er genoeg voorbeelden te bedenken waarbij groei niet begint bij meer omzet, winst of meer medewerkers aannemen.
Blijven leren en luisteren
Groei betekent in ieder geval dat je blijft leren. En leren begint bij luisteren. Naar je medewerkers, je klanten én jezelf. Door oprecht te luisteren naar de feedback van je klanten, je medewerkers en de inzichten die je krijgt van de mensen die dicht bij je staan. Maar ook door te voelen hoe je zelf in je rol zit en wat het met je doet.
Krijg je er energie van, kom je tot je recht vanuit waar je goed in bent of kost het je vooral energie en heb je het gevoel dat je alleen maar aan het rennen bent om alle ballen omhoog te houden? Luister naar dat gevoel in plaats dat je het voor lief blijft nemen en denkt dat het erbij hoort.
Sta daarom stil bij wat groei voor jou betekent. Is het meer omzet? Een beter werkend team? Of misschien simpelweg meer voldoening halen uit wat je doet? Laat groei een middel zijn om dichter bij je visie te komen en waar je voor staat.
Daarmee vergroot je niet alleen de waarde voor je klanten, maar ook de positieve impact die je maakt in wat je doet samen met je team. Want uiteindelijk is het dat waarvoor je het allemaal doet, toch? Op naar een betekenisvol 2025.
Lees ook deze artikelen van Kirsten de Roo:
- Een leidinggevende presteert slecht, maar is zo aardig. Laten zitten? ‘Dat is desastreus’
- Veel leidinggevenden durven niet duidelijk te zijn, en dat is een stille productiviteitskiller
- Kroketten van het menu? Dat is geen goed werkgeverschap, maar betutteling
- We juichen bij de start van een nieuwe collega, maar vier ook het vertrek