Het behouden van mensen in je team is van groot belang in deze krappe arbeidsmarkt. Het werven van medewerkers heeft weinig zin wanneer je mensen niet kunt behouden. Het gaat erom dat je voorkomt dat mensen weer binnen no time ongewenst vertrekken. Maar soms kan het zo zijn dat het juist beter is om afscheid van elkaar te nemen.
Dat gevoel kan wederzijds zijn, hoewel dat zeker niet altijd het geval is. Het is als in een relatie waarin je samen besluit om ieder zijn eigen weg te gaan. Of de een wilt het juist graag nog een kans geven, terwijl de ander in zijn hoofd al is vetrokken. Zo gaat dat dus ook als werkgever in de relatie die je hebt met je medewerkers. Ga daar vooral niet krampachtig mee om, maar signaleer wanneer het de tijd is om elkaar los te laten.
Durf afscheid te nemen van mensen
Wanneer je opnieuw naar de koers gaat kijken van je bedrijf en opnieuw je plan gaat maken, kijk dan niet alleen naar de mensen die je wilt ontwikkelen of de mensen die je wilt werven. Kijk ook of het wellicht beter is om afscheid te nemen van bepaalde mensen binnen je bedrijf. Mensen kunnen meegroeien en zich verder ontwikkelen, maar het kan ook zijn dat niet alle medewerkers meer een match zijn met jouw bedrijf.
Dat kan om allerlei redenen: vanwege een veranderende cultuur die niet past bij de medewerker of omdat er in de volgende groeifase kennis wordt gevraagd die de medewerker niet heeft en ook niet wil of kan leren en daardoor toe is aan een andere werkomgeving. Uiteindelijk wordt niemand er gelukkig van wanneer je niet meer bij elkaar past. Durf dan ook afscheid van elkaar te nemen. En wacht daar niet te lang mee, want zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Lees ook: Werkgeluk is meer dan een teamuitje organiseren voor je medewerkers
Neem altijd goed afscheid van elkaar
Neem altijd op een goede manier afscheid van mensen. Ze zijn een bepaalde tijd van waarde geweest voor je bedrijf, dus waardeer dat. Ook wanneer al snel blijkt dat jullie samen geen goede match zijn. Maak het niet persoonlijk en sluit het goed af met elkaar. Uiteraard is het een wederzijdse verantwoordelijkheid en is het aan zowel jou als werkgever als de vertrekkende medewerker om het samen fatsoenlijk af te ronden. Ga echter niet zitten wachten totdat de medewerker jou een bloemetje komt brengen, maar zorg dat je het vanuit jouw rol als werkgever in ieder geval op orde hebt.
Wanneer mensen met een goed gevoel weggaan, zullen ze ambassadeurs zijn en jouw bedrijf aanbevelen bij potentiële nieuwe medewerkers én klanten. Daarnaast kan het heel goed zijn dat oud-medewerkers na een tijdje weer terugkeren wanneer ze zich thuis hebben gevoeld bij jouw bedrijf en nu bijvoorbeeld wél die vervolgstap in hun ontwikkeling kunnen zetten bij jou.
Hoe fijn is het wanneer een medewerker terugkeert die jouw bedrijf al goed kent en daardoor relatief snel kan landen binnen zijn vertrouwde werkomgeving? Investeer dus niet alleen in de onboarding, wanneer mensen starten, maar ook zeker in het goed afscheid nemen van elkaar, op een manier dat bij jouw bedrijf en je medewerkers past.
Lees ook: Jouw leiderschap maakt het verschil of mensen blijven of vertrekken
Weet waarom mensen vertrekken
Een goed afscheid gaan verder dan een bloemetje op de laatste werkdag. Het gaat over meer dan dat iemand zijn werk goed kan afronden en overdragen naar collega’s. Het gaat ook over dat je weet waarom mensen vertrekken, of het nu gewenst is of dat je er helemaal niet blij mee bent.
Wanneer je ervoor kiest om mensen te laten gaan is die reden wel duidelijk, maar wanneer mensen er zelf voor kiezen om te gaan is dat een ander verhaal. Vaak wordt er naar allerlei redenen gezocht om te verklaren dat iemand zijn vertrek heeft aangekondigd. Een vertrekgesprek of ‘exitgesprek’ wordt vaker niet dan wel gevoerd, waardoor je niet helder hebt wat nu de daadwerkelijke reden is dat mensen weggaan, waarbij het als een open einde kan voelen.
Laat je niet leiden door je eigen emoties
Of je nu blij bent dat iemand (eindelijk) vertrekt of dat je juist er enorm van baalt dat een medewerker ‘zomaar’ in jouw beleving zijn baan opzegt, rond het hoe dan ook goed af met elkaar. Zet je eigen emotie of ego aan de kant, daar kom je verder mee. Een mooi voorbeeld is van een klant die ik onlangs sprak. Hij had iemand aangenomen, te vlug bleek achteraf, om verder te kunnen groeien met zijn bedrijf.
Lees ook: Ongewenst vertrokken medewerker? We nemen het maar voor lief
Al snel bleek dat hij niet de juiste persoon had aangenomen. Ze functioneerde helemaal niet goed en er zat ook geen verbetering in. Daar baalde hij enorm van, maar zag ook dat hij daar zelf een aandeel in had. Deze ondernemer had haar zelf immers aangenomen. Op basis van haar functioneren is hij met haar het gesprek aangegaan. Gedurende het gesprek legde hij vooral de focus op de competenties die nodig waren in de functie en hoe hij zag hoeveel energie dit haar kostte en ze daar totaal niet blij van werd.
Hij legde de nadruk op wat voor soort rol hij haar kwaliteiten wél zag en dat hij het jammer vond dat ze nu niet tot haar recht kwam. De medewerker reageerde vervolgens erg opgelucht. Ze zag ook wel dat de rol (toch) niet bij haar paste, maar ze durfde het niet uit te spreken. Helaas had de ondernemer geen andere rol voor haar in zijn bedrijf. De medewerker is gaan solliciteren en vond al snel een andere baan die wel bij haar paste. Zij blij en hij blij.
Een mooi voorbeeld hoe je goed afscheid kunt nemen zonder dat het een nare nasmaak krijgt, maar je juist met een positief gevoel erop terug kan kijken, waarbij je de nodige leermomenten eruit haalt voor jezelf.
Blijf leren van ieder afscheid
Zie afscheid van een medewerker daarom ook niet als iets wat per definitie negatief is. Natuurlijk, op het moment dat mensen komen en ook weer heel snel gaan zonder dat je je erin verdiept hoe dat komt, kan het een negatief verhaal gaan worden. Maar wanneer je oprecht ervoor gaat om consistent aandacht te geven aan de juiste mensen op de juiste plek, waarbij soms ook afscheid nemen van mensen erbij hoort, haal dan vooral de leermomenten eruit.
Wees als werkgever en medewerker vooral van toegevoegde waarde voor elkaar. Dat is waar het omdraait. En is die toegevoegde er niet (meer)? Gun elkaar dan ieder zijn eigen weg, zonder zachte heelmeesters en stinkende wonden.
Lees ook: Krappe arbeidsmarkt? Soms is een personeelstekort je eigen schuld