Als echte engineer leek Martin Winterkorn de leider die Volkswagen nodig had; iemand die gemakkelijk in staat leek om zelfs de meest geheimzinnige technische details van elke auto in het enorme VW-imperium te begrijpen.
Winterkorn studeerde metallurgie aan de Universiteit van Stuttgart van 1966 tot 1973. Vier jaar later behaalde hij zijn PhD aan het Max Planck Instituut in metaalonderzoek en metaalfysica. De eerste zestien jaar van zijn carrière bracht hij door bij Bosch. Sinds ’93 zat hij bij Volkswagen.
Onder leiding van Winterkorn, het eerste hoofd kwaliteitsborging van de automaker, probeerde VW op agressieve wijze zijn wereldwijde aanwezigheid uit te breiden met het ambitieuze doel om nummer 1 te worden. Hoewel Winterkorn oorspronkelijk had verwacht dat doel in 2018 te bereiken, schrijft CNBC, eindigde het bedrijf de eerste helft van 2015 als ‘s werelds bestverkopende autofabrikant, waarmee het Toyota overtroefde.
Geen fout, toch excuses
De goede resultaten ten spijt moest Winterkorn opstappen in 2015; zijn naam was te zeer verbonden met het Dieselschandaal. In een verklaring zei hij: ‘Ik ben geschokt door de gebeurtenissen van de afgelopen dagen. Ik ben vooral verbluft dat wangedrag op een dergelijke schaal mogelijk was in de Volkswagen-groep.
Als CEO aanvaard ik de verantwoordelijkheid voor de onregelmatigheden die zijn aangetroffen in dieselmotoren en heb ik daarom de Raad van Commissarissen verzocht overeenstemming te bereiken over het beëindigen van mijn functie als CEO van de Volkswagen-groep. Ik doe dit in het belang van het bedrijf, ook al ben ik me niet bewust van enig verkeerd handelen van mijn kant.’ Later bleek uit interne documenten dat Winterkorn wel wist van het gesjoemel, schreef Bild.
In de Duitse krant Der Spiegel sprak Winterkorn in 2013 over de toen aanstaande Europese CO2-regels. ‘Een extreem ambitieuze doelstelling,’ zei hij in het interview, ‘maar we nemen de uitdaging aan.’
Müller
Volkswagen stelde een eigen onderzoek in en maakte automan Matthias Müller de nieuwe CEO. Müller is overigens ook alweer opgestapt, schreef MT eerder, omdat hij de autoproducent onvoldoende vooruit kreeg na het schandaal.
Alles bij elkaar heeft Dieselgate zo’n 20 miljard euro gekost voor Volkswagen, schrijft Autoblog, waarbij moet worden opgemerkt dat de koers nog steeds niet terug is op het oude niveau.