Matthias Müller is een man ‘die houdt van auto’s en die houdt van mensen die van auto’s houden’, schrijft Duitse krant Die Welt. Zijn chauffeur heeft maar weinig te doen, omdat Müller zelf zo graag rijdt. Dat is te zien aan cv, waar van begin tot eind alleen maar automerken op staan. Auto’s fascineren hem nog net zo zeer als op zijn eerste werkdag.
Müller (1953) werd aangesteld als CEO van Volkswagen in het najaar van 2015. Daarvoor zat hij vijf jaar in Stuttgart als CEO van Porsche AG. Zijn carrière begon in 1977 met een leertraject als gereedschapsmaker bij Audi, schrijft The Telegraph.
Hij studeerde daarna computerwetenschappen aan de Universiteit voor Toegepaste Wetenschap in München. Na zijn studie keerde hij in 1984 weer terug bij Audi in een junior managementpositie bij de IT-afdeling. In 2002 werd hij verantwoordelijk voor alle productlijnen van Audi en Lamborghini en klom vanaf toen steeds hoger op de bedrijfsladder.
Als CEO bij Porsche (2010-2015) werd Matthias Müller geprezen om hoe hij het luxemerk door de crisis wist te krijgen, schrijft The Telegraph. In een paar jaar tijd wist hij de verkoopcijfers van 95.000 toen hij aantrad, bijna te verdubbelen tot 189.850.
Diesel
Matthias Müller volgde in 2015 de toen 68-jarige Martin Winterkorn op als CEO bij Volkswagen, die opstapte vanwege het dieselschandaal. Tegen NPR zei Müller daarover dat het een misverstand inzake de Amerikaanse wetgeving betrof, en er geen problemen waren met de moraal bij Volkswagen.
Vorige maand deed Müller nog een opmerkelijke uitspraak over dieselauto’s in een interview met Bloomberg: ‘Diesel zal in de nabije toekomst een heropleving zien, want de mensen die eerder in een dieselauto reden zullen zich realiseren dat het een zeer comfortabel rij-concept was.’ Waar hij aan toevoegde dat ‘zodra mensen doorhebben dat dieselauto’s goed zijn voor het milieu, er geen enkele reden is om ze niet te kopen.’
In dezelfde week dat Müller dat zei, kondigde Toyota aan helemaal te stoppen met de productie van personenauto’s met een dieselmotor in Europa, en zich te richten op de hybride modellen.
Afkoop
Na twee en een half jaar als CEO bij Volkswagen, zit het er nu op voor Müller. Müller had een contract dat pas in 2020 zou aflopen, schrijft het FD. Volkswagen moet miljoenen euro’s reserveren voor de afkoop. De verwachting is dat de commissarissen van de autofabrikant vrijdag al knopen doorhakken. Müller wordt niet ontslagen. Hij is bereid zijn functie ter beschikking te stellen.
[tweet_box design=”box_04″ float=”none”]Matthias Müller (Volkswagen) is een man ‘die houdt van auto’s en die houdt van mensen die van auto’s houden’[/tweet_box]