Alles aan Adyen, anno 2006, is tegenwoordig groot. De namen van de investeerders – General Atlantic Partners, index ventures, Temasek. De klanten die de Nederlandse startup als platform gebruiken voor het afhandelen van online betalingen: Facebook, Airbnb, Evernote, Spotify.
14.000 procent groei
En de cijfers mogen er natuurlijk ook zijn: Adyen ging vorig jaar aan kop van de Fast50, het lijstje met snelstgroeiende bedrijven van de Benelux, met een omzetgroei van meer dan 14.000 procent over vijf jaar. In 2013 kwam die al uit op 70 miljoen, dit jaar moet de omzet doortikken tot boven de 150 miljoen. Dat is de eigen omzet: vorig jaar raasde 14 miljard dollar door de systemen van de Hollanders.
Nog groter zijn nu de bedragen die Van der Does en de zijnen ophalen bij investeerders. Een kwart miljard tegen een waardering van anderhalf miljard. Het zijn maar dollars, maar toch kunnen wij ons sinds TomTom niet herinneren dat een Nederlandse startup zo snel tot een miljardenwaardering kwam.
Het Amsterdamse bedrijf verwerkt jaarlijks zo’n 30 miljard dollar aan (online) betalingen, waarvan de helft in Europa en ongeveer een derde in de VS. De rest van de betalingen wordt verdeeld tussen Azië en Latijns Amerika.
Banken buitenspel
Hoe Van der Does, samen met Joost en Arnoud Schuijff oprichter van Adyen, het flikt? Kwestie van disrumperen, vertelde hij vorig jaar tijdens de Fast50, waar hij doodgemoedereerd de hoofdprijs in ontvangst nam – een paar dagen nadat hij ook al was uitgeroepen tot ondernemer van het jaar door EY. Pinpas, creditcard en iDeal: Adyen brengt alle gangbare betaalmethoden samen en koppelt ze in een mondiaal online systeem. Dat vreet 250 betaalmethoden en 187 valuta. ‘Winkeliers hebben zo voor klantbetalingen geen bank meer nodig’.
Geen legacy
Adyen laat het namelijk niet bij het afhandelen van webshoptransacties, maar handelt ook toonbankbetalingen in echte winkels af. Daarbij heeft Adyen ten opzichte van de vorige generatie betaalproviders het voordeel van de nieuwkomer: geen ballast van oude systemen en oude gewoonten, een up to date (cloud)technologieplatform en businessmodel waarmee het de markt kan openbreken met scherpe tarieven.
Blazen in Azië
De 250 miljoen heeft Van der Does nodig om zijn balans te versterken en om flink te gaan blazen in Azië. Adyen is namelijk niet de enige in de online betaalwereld en moet het onder meer opnemen tegen Alipay van de Chinese gigant AliBaba.
Bibit
Tot zover een startupverhaal zonder weerga. Niet helemaal: Van der Does en de Schuijffs hebben al eerder een fenomenaal ritje gemaakt, met Bibit. Even voor wie de prehistorie van de e-commerce niet heeft meegemaakt: midden jaren negentig van de vorige eeuw was er dringende behoefte aan een afrekensysteem voor de eerste webwinkels.
Met Bibit zetten de Adyen-oprichters zo’n betaalplatform van de eerste generatie neer. Daarmee belandden ze ook al in de Fast50, en ook daarmee trokken ze internationaal de aandacht: uiteindelijk kocht Royal Bank of Scotland in 2002 Bibit, voor naar verluidt tegen de 100 miljoen euro.
Toen een bedrag waarbij veel monden open vielen, nu alweer minder dan Van der Does in één geldronde ophaalt.