“Druk? Dit is de rustigste dag van de beurs”, zegt Arjen Noorbergen, mede-oprichter van Triggi, pardon, Olisto. De app om slimme apparaten met elkaar te koppelen heeft net een naamsverandering doorgevoerd. “Dat is niet specifiek voor deze beurs gedaan. Veel consumenten en investeerders verwarde de naam met ‘tricky’, ‘lastig’. Dat is geen goede associatie. Samen met naambureau Zigila (bedacht eerder namen als iDeal en Ziggo) zijn we op Olisto uitgekomen. Abstract, simpel, en niet onbelangrijk, de .com-domeinnaam was nog vrij.”
Op de beurs lokt Noorbergen argeloze voorbijgangers met oer-Hollandse stroopwafels: “Kijk, mijn collega Frank zal het voordoen.” En jawel, binnen enkele seconde staat er een Amerikaan (te herkennen aan het petje, baard en buik) bij de stand. “De beurs is hypercompetitief”, weet Noorbergen die vorig jaar ook een stand had.
Ruis
“Er is enorm veel ruis want elke standhouder probeert met man en macht de aandacht van voorbijgangers naar zich toe te trekken. Lastig is dat je niet kunt inschatten of iemand interessant is.” “Het staat wel op de badge of iemand bijvoorbeeld van de media is, maar dat is vanaf een afstand niet te lezen”, vult Ivo de la Rive Box van MindAffect aan.
“Op dergelijke beurzen moet je het hebben van ‘serendipity’, toevallige ontmoetingen”, zegt Noorbergen. “Zo stond ik net in de rij voor de toegangskaarten, raak ik aan de praat met degene voor mij. Die bleek van Somfy te zijn, net een partij die ik wilde spreken. Gisteren stond ik op een taxi te wachten, hoor ik mensen achter mij Duits spreken. Ik draai mij om, zijn het mensen van webshop Conrad, een potentiële klant. Of ik wilde meerijden? Tuurlijk!”
Voorbereiding
Wie niet verlegen zit om media-aandacht is slaaprobot Somnox. Onder meer de Washington Post, Wall Street Journal, Forbes en technologiewebsites Cnet en Engadget zijn al langs geweest. “Dat gebeurt niet zomaar”, zegt oprichter Julian Martijn Jagtenberg. “Wij zijn drie maanden bezig geweest met het benaderen van de juiste media. Dat begon met het inschakelen van een sterk PR Agency, die hebben contacten met alle Senior Editors bij grote publicaties.”
“We hebben onze doelgroepen scherp bepaald, zodat we per media konden vertellen waarom ons verhaal voor hun publiek interessant is. Als een contact was gelegd hebben we via Skype afspraken gemaakt om uit te leggen wat wij doen. Die investering zie je hier vandaag de dag terug.”
Ik ben een wandelende advertentiezuil
“Onderweg ben ik als het ware een wandelende advertentiezuil. Dankzij mijn t-shirt en Somnox-robot die ik bij mij draag zien mensen direct wat wij doen. Zo werd ik net aangeschoten door een dame van Reuters, die heeft een tv-item gedraaid. Bij de stand hebben we een bed liggen waarop mensen de Somnox kunnen proberen. Dat opblaasmattras hebben we gister nog even snel gehaald. Het kussen is een pittenzak waar ze normaal monitoren op plaatsen.”
“Gisteravond ben ik heel Las Vegas doorgereden om Somnox’en af te geven bij de hotelkamers van journalisten. Die zijn moe en kunnen gelijk in lijve ondervinden hoe onze robot in de praktijk werkt. Het is uniek dat zoveel internationale journalisten op één plek bij elkaar zijn. Als ik een Somnox naar Amerikaanse media moet heen-en-terugsturen ben ik 300 euro verzendkosten kwijt, nu is het een uurtje rondrijden.”
Sprout-hoofdredacteur Remy Gieling doet tijdens de CES een dutje met de Somnox-robot
Complimenten
CES-directeur Gary Shapiro toont veel lof voor de Nederlandse delegatie: “Nederland is een van de meest innovatieve landen ter wereld. Startups zijn de motoren van innovatie. Ons doel is om alle jonge ondernemers hier een flinke boost te geven en ze in contact te brengen met investeerders, potentiële partners en corporates. Met de resultaten en ervaringen van CES krijgen de Nederlandse startups maximaal kans om verder te groeien en te internationaliseren.”
Lees ook: 9 tech-trends die je in 2018 in de gaten moet houden
Amerika
Amerika is in potentie een uitstekende groeimarkt voor Nederlandse bedrijven. Consul Generaal Gerbert Kunst van het Nederlandse consulaat in San Fransisco: “Nederlandse technologie valt goed in de smaak aan de Westkust van de VS. Vandaar dat we nu met meer startups dan ooit op CES aanwezig zijn. In de VS wordt met grote belangstelling gekeken naar ons land omdat we goed zijn in het vinden van slimme oplossingen voor maatschappelijk uitdagingen. Dat zie je niet alleen in consumententechnologie, maar ook bijvoorbeeld in watermanagement, gezondheidszorg en de landbouw.”
Billboard
Marie-José Hoefmans van Schluss heeft zichzelf omgetoverd tot mobiel billboard. De kreet “Looking for Elon Musk’ trekt veel bekijks en selfies van voorbijgangers. “Wij doen dit natuurlijk voor de aandacht, maar wij zijn ook echt naar Elon Musk op zoek. Met zijn vooruitziende blik, denk ik dat hij direct snapt waar wij mee bezig zijn: een digitale kluis dat gebruikers weer de macht geeft over hun data.”
“Tesla zou een geweldige partner zijn om de data die hun zelfrijdende auto’s verzamelen op te slaan middels Schluss. Of hij hier echt rondloopt? Ik denk het eerlijk gezegd niet, maar zijn ‘scouts’ zijn er zeker.”
Doorverwijzen
We verwijzen constant mensen naar elkaar door
De standhouders op het Holland Pavillion zien elkaar duidelijk niet als concurrenten. “Sterker nog, de beste ontmoetingen komen via de andere startups. We verwijzen constant mensen naar elkaar door als we denken dat ze iets voor elkaar kunnen betekenen”, zegt Noorbergen. “De drie aanwezige ‘slaapstartups’ staan strategisch bij elkaar”, vult Jagtenberg aan. “Zo zijn mensen die in dit type technologie geïnteresseerd zijn direct aan het goede adres.”
Foto’s via Sprout en Flickfeeder.