Namens Magioni sloot Manon van Essen al deals met Albert Heijn, Jumbo en de supermarkten van Superunie en waagde zij vorig jaar de sprong naar het buitenland, waar Magioni-pizza’s opdoken in de Spaanse supermarkt Mercadona en de Britse keten Waitrose.
Het aantal van 13.000 pizza’s per dag dat Magioni een jaar geleden verkocht steeg de afgelopen maanden volgens het bedrijf met telkens 10 tot 15 procent. Met financiering kun je echter veel sneller groeien, zei Van Essen vorig jaar al tegen Sprout. Een partner met internationale, logistieke ervaring was ook meer dan welkom. Hoe groot het meerderheidsbelang van Oetker in Magioni precies is, wil Van Essen niet zeggen.
Interesse
Ik was eerst een beetje sceptisch over Oetkers motivatie
Magioni werd al een tijdje door verschillende partijen benaderd, waaronder ook het Duitse Oetker, dat in Nederland al eens Koopmans en Baukje inlijfde. Van Essen reageerde in eerste instantie met gezonde argwaan. Was de concurrent niet vooral informatie aan het inwinnen? Van Essen: “Het was net voordat Oetker zijn eigen groentepizza ging lanceren. Dus ik was een beetje sceptisch. Maar toen we in gesprek kwamen merkte ik dat er oprechte interesse was.”
Om de groentepizza van Oetker maakt Van Essen zich inmiddels niet druk meer. “Het kannibaliseerde ook niet, merkten we. We hebben compleet andere doelgroepen.”
Zo bleek Oetker uiteindelijk de beste match om de groei-uitdagingen in het buitenland te helpen oplossen. In ruil voor de hulp op logistiek gebied geeft Magioni nu een meerderheidsaandeel aan Oetker. Oetker investeert daarnaast een onbekend bedrag in het bedrijf om de internationale groei te kunnen versnellen.
Andere doelgroep
“Ik heb altijd gezegd dat het mijn droom is dat gezonde pizza de standaard wordt voor iedereen. Dan moet je bepaalde stappen zetten. Dan moet je wel je distributie in Europa op orde hebben.” Op logistiek gebied werkt Magioni nu bijvoorbeeld in andere landen samen met andere dienstverleners, waardoor het Nederlandse merk van hun afhankelijk is voor een goed levering.
Een groentepizza is een “best wel complex product”, zegt zij, met in feite drie losse onderdelen: bodem, saus en topping. Die onderdelen goed op elkaar aan te laten sluiten en het eindproduct in meerdere landen goed te leveren, is qua logistiek een pittige uitdaging. “We willen bijvoorbeeld een nieuwe lijn introduceren bij Waitrose, dan wil je daar om 10 uur liggen. Vervolgens zegt een producent dat dat niet kan, want hun logistieke speler komt pas om 3 uur ‘s middags. Onze klanten vragen ergens om, maar wij kunnen niet draaien.”
Vers
Misschien wel de grootste kansen liggen in het Verenigd Koninkrijk, vermoedt Van Essen. Daar is verse pizza nu pas in opkomst. “Wat zij daar ‘vers’ noemen betekent vaak ‘30 dagen houdbaar’. De bedoeling is om vooral daar uit te gaan breiden.”
Magioni ging onlangs van start in België, in een ander land loopt een pilot. Daarmee staat de teller nu op negen landen, de volgende stap is het “echt voet aan de grond krijgen” in al die landen. “Onze naamsbekendheid is in veel van die landen bijvoorbeeld nog heel laag, dus we moeten meer marketing doen om de verkoopaantallen omhoog te krijgen.”
Kapitein op het schip
Ik zie het niet als het verkopen van het bedrijf
Ondanks het meerderheidsaandeel van Oetker zegt Van Essen “volledig onafhankelijk” en “kapitein op het schip” te blijven. Hoe waarborg je dat, als je niet meer de eigenaar bent? “Ik blijf de eigenaar”, zegt Van Essen resoluut. “We blijven op ons eigen kantoor, met een eigen team en hoeven geen kwartaalcijfers af te geven. We kunnen leunen op de backoffice van Oetker, maar we blijven een zelfstandig bedrijf. Ik zie het niet als het verkopen van het bedrijf. Je gaat geen samenwerking aan als je niet wil samenwerken. Voor mij was het een harde eis dat ik Magioni kon laten groeien, met de visie die ik voor ogen heb. Dat is gelukt.”
Dit is te danken aan het feit dat het goed ging met Magioni, zegt Van Essen. “We zijn niet vanuit een bepaalde angst op zoek gegaan naar een investering. Als er heel veel partijen op de stoep staan en je als onderneming het mooiste meisje van de klas bent, realiseer je je dat je veel dingen goed doet. Dat maakt je onderhandelingspositie veel sterker.”
Magioni is mijn levenswerk, dat moet blijven bestaan
Oetker is geen ‘Unilever’, die als multinational talloze merken in de lucht houdt. Hoe ziet Van Essen de toekomst van haar merk? “De board is overtuigd dat de route die we bewandelen, op een autonome manier, de beste strategie is. Ik ga niet mijn ziel en zaligheid in mijn bedrijf stoppen, op het moment dat het met deze deal voorbij is. Magioni is mijn levenswerk, dat moet blijven bestaan. Ik ben nog lang niet klaar met pizza’s bakken.”
Kijk ook: ‘Ik ben liever de Beyoncé van de food-industrie, dan een partij zonder voorkeur’