Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Manon van Essen: ‘Ik ben liever de Beyoncé van de food-industrie, dan een partij zonder voorkeur’

Voormalige app-ontwikkelaar Manon van Essen creëerde na honderden mislukkingen een pizza met groentebodem. Haar omgeving verklaarde haar voor gek, maar nu ligt haar 'vrouwelijke' product bij de Albert Heijn, Jumbo en Plus.

In samenwerking met 7 Ditches TV

Na de verkoop van haar vorige bedrijf (Print Personal) zat Manon van Essen in de kroeg te praten over diëten, toen een van haar vriendinnen iets zei wat bij haar een lichtje deed branden: “Diëten helpen mij niet, en ik hou niet van sla. Wat als ik gezonde pizza kon eten, met net zo weinig calorieën als sla. Dan zou ik elke dag pizza eten.”

Toen Van Essen de volgende ochtend wakker werd ging ze direct met het idee aan de slag, vertelt ze op 7 Ditches TV aan Sprout-hoofdredacteur Remy Ludo Gieling. De ondernemer voelde in eerste instantie enige terughoudendheid bij het distrupten van een met tradities beladen markt. Maar hoe “vet” (sic) is het als je de grootste foodmarkt ter wereld gezonder kan maken, zoals Van Essen het zegt. “Dan maak je echt impact.”

Vastbesloten

Nadat ze op Instagram duizenden recepten voor bloemkoolpizza’s vond, begon ze aan een periode van experimenteel pizzabakken die maanden zou duren. Van de 3000 pizza’s die ze maakte mislukte ongeveer de helft, en haar omgeving verklaarde haar voor gek. Maar de ondernemer was vastbesloten: haar groentepizza moest en zou bij de Albert Heijn komen te liggen. Met Magioni maakte Van Essen vorig jaar haar debuut bij die grootgrutter.

Van Essen kwam daar niet zonder slag of stoot binnen. De super twijfelde in het begin of Nederland wel klaar was voor een bloemkoolpizza. Bewijs maar dat dat wel het geval is, kreeg Van Essen te horen.

Super-angel
Van Essen vond een business angel (en coach) in Abel Slippens, voormalige ceo van Sligro. Die spreekt ze meerdere keren per week. “Hij zegt altijd ‘Groen met grijs is goud'”. Van Essen leerde van Slippens beter onderhandelen. En dat je niet bang moet zijn om dingen weg te geven, zoals recepten. “Dankzij hem werk ik meer samen, ook met partijen die veel groter zijn.” En ze hakt nu met minder zorgen knopen door. “Met de juiste visie en strategie komt het wel goed.”

Promotie

De ondernemer overtuigde een reeks bloggers om in een videoboodschap te beloven Magioni te promoten zodra het product in de schappen zou liggen. Ook dankzij een item bij RTL kon Van Essen met een bereik van een miljoen mensen onder haar arm terug naar Zaandam. 

De supermarkt besloot te starten met 30 supermarkten, een aantal dat gaandeweg groeide naar 1800 stuks. Magioini ligt inmiddels ook bij Jumbo en Plus. 

Lees ook: Hoe Manon van Essen een pizza-deal sloot met Albert Heijn

Van vrouwen naar massamarkt

Magioni richt zich bewust op vrouwen. Van Essen: “Ik ben liever de Beyoncé van de food-industrie, dan een partij zonder voorkeur.”

 

To do:  1. Make yourself a pizza 2. Take pic for IG 3. Eat pizza like no one is watching

A post shared by Magioni (@magionipizza) on

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“We maken een vrouwelijk product, op Instagram is 80 procent van onze 50.000 volgers vrouw, dus waarom zouden we daar geen gebruik van maken. Het is een bewuste keuze om vrouwen te inspireren. Maar die hebben vaak een vriend, dus die eet het ook.”

De komende tijd wil Van Essen desondanks bewijzen dat haar groentepizza – ook over de grens – uit kan groeien tot een massaproduct. De ondernemer ziet momenteel ‘forse concurrentie” ontstaan in de VS. “Wij willen er wel voor zorgen dat als zij de zee oversteken, dat wij in elke winkel liggen, ook in het buitenland. Daar zijn we nu hard mee bezig.”