Nadat het Nederlandse WeTransfer in 2015 een investering kreeg van 22 miljoen euro, kon het door Ronald Hans, Bas Beerens en Rinke Visser opgerichte file sharing-bedrijf zijn vleugels spreiden. De Verenigde Staten moesten veroverd worden, want met Uncle Sam doet het winstgevende WeTransfer goede zaken. Het bedrijf verkoopt er de meeste abonnementen, die goed zijn voor de helft van het businessmodel. De andere helft verdient WeTransfer middels advertenties.
Silicon Valley is een voor de hand liggende plaats om je als Nederlands techbedrijf te vestigen, maar bij WeTransfer lieten ze dit techmekka aan zich voorbij gaan. Tuurlijk, het is de regio waar bedrijven als Facebook en Google groot werden, maar in die andere Californische stad, Los Angeles, ziet managing director Damian Bradfield meer creativiteit.
Amerikaanse doorbraak
Sprout zoekt hem op in We Transfers kantoor in de hippe wijk Venice, waar ook het Nederlandse marketingkantoor MediaMonks zijn deuren opende. Huist MediaMonks aan de drukke Abbot Kinney Boulevard, WeTransfer kiest voor het rustige Zeno Place. Ze zitten naast een autobedrijf en in de buurt van een nagelstudio. In alle rust werkt WeTransfer hier aan zijn Amerikaanse doorbraak.
Creativiteit is belangrijk voor WeTransfer, dat veel creatieven als gebruikers heeft. Hun audio-, beeld- en videobestanden zijn zwaar, waardoor een platform als WeTransfer uitkomst biedt. Dankzij de aanwezigheid van filmstad Hollywood trekt conglomeraat Los Angeles creatieven uit heel Amerika.
Locals
Voor deze reeks werkt Sprout samen met het Nederlandse Consulaat in San Francisco. Overweeg je als Nederlandse ondernemer naar Silicon Valley te gaan, lees dan hier meer over de do’s en don’ts.
WeTransfer werkt in Los Angeles met elf “locals”, legt Bradfield – zelf half-Brits – uit. Het bedrijf kiest er bewust voor om nog geen Nederlanders naar Los Angeles te sturen. De Amerikanen weten immers een stuk beter hoe je zaken doet in hun land. Wil je een ander overtuigen van jouw product, dan draait het niet om je product maar om je pitch.
Bradfield kreeg in 2016 de schone taak om het team hier in te werken. Hij houdt van het immer zonnige weer in Los Angeles, vertelt de manager aan Sprout. Toch heeft werken hier ook zijn nadelen. Net als Olivier Koelemij, die dezelfde opdracht kreeg voor MediaMonks, merkte Bradfield dat het tijdsverschil tussen Nederland en Los Angeles een uitdaging was. In Amsterdam, waar WeTransfer zijn hoofdkantoor heeft, is het 9 uur later dan in Californië. Bradfield noemt het tijdsverschil dan ook “taai”. “In de eerste drie maanden moest je ‘s ochtends om half 7 opstaan om om 7 uur op video te verschijnen, zodat je met het team kon praten.”