Marc Menue: bierverbinder
Ken jij Brouwerij Het Uiltje uit Haarlem? Of Brouwerij Pinterman uit Tilburg? Wij in ieder geval niet, maar dankzij het initiatief Hollandcraftbeer.nl kan daar binnenkort verandering in komen. Bierondernemer Marc Menue van Brouwerij Brouwerslokaal lanceerde vorige maand dit platform, waarbij kleine brouwerijen hun bieren direct bij cafés en drankzaken door het land kunnen laten bezorgen. Hierdoor wordt the middleman – dus de groothandel – verwijderd uit het werkproces. Menue denkt dat zijn initiatief kleine biermerken naar de top kan stuwen.
Arno Kooy en Fer Kok: sociale bierondernemers
Al sinds 2002 timmeren Arno Kooy en Fer Kok (rechts) aan de weg met Brouwerij de Prael. Deze in Amsterdam gevestigde bierbrouwer richt zich op speciaalbier. Bij het sociale bedrijf werken voornamelijk mensen met een psychische achtergrond. Het verhaal gaat dat de heren ervaring hadden in de psychische hulpverlening en dat Kok een eigen brouwerij had. Die twee concepten mengen leverde niet alleen een supersympathiek bedrijf op, maar ook nog eens eentje met talloze varianten bier en bijna veertig man op de loonlijst.
James Watt en Martin Dickie: punkbier
Britten James Watt en Martin Dickie (rechts) maken met hun bedrijf in speciaalbier BrewDog tientallen miljoenen aan omzet. Toen de twee daarentegen in 2007 begonnen, moesten ze alle financiële zeilen bijzetten om hun onderneming van de grond te krijgen. Door een slim crowdfundsysteem, geheten Equity for Punks, wisten ze snel kapitaal te vergaren bij tienduizenden fans. Zo konden ze de gevestigde orde in bierland blijven uitdagen zonder hun “ziel te verkopen”.
Henri Reuchlin: bierprofessor
Bierkenners, je hebt ze in alle soorten en maten. Maar hoeveel weet men daadwerkelijk van bier? Dat vraagt ‘bierprofessor’ Henri Rechlin zich af. Hij begon in Middelburg de opleiding Algemene Bierkennis. In zes avonden leren studenten het kaf van het koren te scheiden. “Het verschil tussen bier en pils is het verschil tussen een hond en een dier”, legde Rechlin onlangs uit aan De Ondernemer. “Iedere hond is een dier, maar niet ieder dier is een hond.” Rechlin weet waar hij het over heeft: hij werkte voor Heineken, bestuurde een biermuseum en schreef een boek over – jawel – zestig eeuwen bier.
Victor Küppers, Tim Remmerswaal en Armand Haan: bierabonnementen
Zoiets als HelloFresh, maar dan voor de bierwereld: dat is Beer in a Box. Victor Küppers, Tim Remmerswaal en Armand Haan (rechts) bedachten de startup op een avond in 2015, toen zij allen nog in de verzekeringswereld werkten. Het idee achter de bierbox van deze Alkmaarse startup is dat liefhebbers elke twee maanden een nieuwe doos met originele biersoorten ontvangen. Via een vragenlijst kunnen zij hun bevindingen doorgeven, waarna Beer in a Box op basis van hun data een nieuwe doos samenstelt. Dat idee van die data, dat hebben de heren geleerd in de verzekeringswereld, vertelden ze eerder aan Sprout.
Joris Hoebe: regenbier
Door klimaatverandering valt de regen soms met bakken uit de hemel. Je kunt dan twee dingen doen: een betere paraplu kopen, of het water gebruiken. Dat laatste doet ondernemer Joris Hoebe, die in Amsterdam bier uit regenwater maakt namens startup Hemelswater. Van de nood een deugd maken dus. Maar smaakt het daarom ook als slootwater? In tegendeel, aldus Hoebe in Het Parool: “Het is een bitter blond bier, vergelijkbaar met een IPA.”
Laila Blömer: bierbrood
Dat je van bier brood kunt maken, weten maar weinigen. Toch kan het: bij het brouwen van bier blijft een restproduct over, bierbostel geheten. Daarmee kun je brood bakken. Student Laila Blömer en haar compagnons verdiepten zich er voor een studieopdracht in. Ze vonden een artikel uit de 17de eeuw, waarin het proces werd uitgelegd. Vroeger was dit heel normaal, maar tegenwoordig gebeurt het nauwelijks. Maar de in Amsterdam opererende startup BrouwBrood van Blömer gaat hier verandering in brengen. Het bedrijf haalt bostel van brouwerijen, brengt het naar de bakker en maakt zo op innovatieve wijze brood van bier. Je moet er maar opkomen.