Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Beer in a Box gebruikt data voor het perfecte biertje

Na het succes van HelloFresh met maaltijdabonnementen kunnen andere voedselsectoren niet achterblijven. De Alkmaarse startup Beer in a Box probeert nu om met data het perfecte bierabonnement aan te bieden.

Op een avond in 2015 praten Victor Küppers (39), Tim Remmerswaal (35) en Armand Haan (43) over van alles wat hen bezighoudt: ondernemen, internetzaken en – hun gezamenlijke passie – bijzondere bieren.

Alle drie zijn ze actief in de verzekeringswereld, maar het jeukt. Zouden ze niet eens voor zichzelf moeten beginnen? Op de keukentafel ligt een wijnbox, waarop mensen zich kunnen abonneren. De drie denken: waarom is er nog niet zoiets voor speciaalbier?

Beer in a Box

Beer in a Box is geboren. De drie zeggen hun banen op en met naar eigen zeggen flink wat eigen vermogen zetten ze een magazijn op in Alkmaar. Vanuit hier lanceren ze een abonnementsservice voor speciaalbier.

Via social media weten ze al snel een publiek te vinden van die-hardliefhebbers van speciaalbier, die wel eens iets nieuws willen proberen. Een gemakkelijke groep, weet Küppers. ‘Zij drinken net zo graag een voor hen bekend type bier, als een nieuw, bitter en misschien wat moeilijker biertje.’

Brouwerijen

De brouwers enthousiasmeren voor hun service blijkt niet moeilijk te zijn; Beer in a Box geldt voor de brouwerijen ook weer als manier van inkomsten werven. De uitdaging ligt er voor de ondernemers eerder in uit te kiezen welk bier ze wel inkopen en welke niet, zo legt Küppers uit. ‘We kijken naar online beoordelingen, discussiëren over de smaak en als we het eens zijn beginnen we met de brouwerij te onderhandelen.’

Küppers benadrukt: ze draaien de brouwerijen geen poot uit. Toch hanteren de ondernemers ook geen standaardmarge voor brouwerijen. ‘Dat heeft te maken met het feit dat speciaalbieren geen gestandaardiseerde prijs kennen, zoals bij pils. Met name de kleinere brouwerijen hanteren specifiekere prijzen, omdat ze bijvoorbeeld een bijzondere hop gebruiken. Hierdoor onderhandelen we al snel per biertje.’


Tim Remmerswaal, Armand Haan en Victor Küppers.

Honderden boxen

Inmiddels verkopen de drie al honderden boxen per maand, en met het opschalen ontstonden ook de eerste uitdagingen voor Beer in a Box. Wil je met zo’n service toewerken naar een duurzaam verdienmodel, dan moet je groter denken dan enkel die experimentele bierliefhebbers.

Echter, het grote publiek schrikt juist af van een ultrabitter biertje. Hoe los je dit probleem op? De bierondernemers besloten zich te richten op gebruikersdata. Heel natuurlijk voor hen, vertelt Küppers: de verzekeringswereld is één en al data.

Gebruikersdata

Wie zich aanmeldt bij Beer in a Box krijgt eerst een vragenlijst voorgeschoteld met een kleine tien vragen over zijn of haar smaak. ‘Zo weten we in hoofdlijnen in welke hoek je zit,’ legt Küppers zijn strategie uit. ‘Dus: of je meer van de blonde, donkere, zure of juist bittere bieren houdt.’ De gebruiker krijgt per bier vervolgens een vragenlijst voorgeschoteld: was hij lekker, of viel hij tegen?

Smaakbubbel

Maar drinken we op deze manier niet alleen maar de smaken die we al kennen? Om te voorkomen dat we wegzakken in onze eigen ‘smaakbubbel’, zoals Küppers het zelf noemt, voegt Beer in a Box aan iedere box een bier toe die een klein beetje afwijkt van de smaak van de gebruiker.

Door dit verrassingselement probeert de startup zijn gebruikers culinair ook nog een beetje op te voeden, zo gaat het idee in Alkmaar. ‘Als kind vind je mosterd bijvoorbeeld ook nog niet lekker,’ zegt Küppers. ‘Maar zodra je het wat vaker probeert, wen je eraan. Dat soort gegevens voor de bieren bijhouden, daar ligt voor ons de missie.’

Nieuwe app

Maar goed, al dat gedoe met papieren vragenlijstjes, dat kan natuurlijk moderner, weten ze ook bij Beer in a Box. De drie ondernemers zijn daarom bezig een app te ontwikkelen, waarop gebruikers hun bieren kunnen recenseren en beoordelen. Zo kan de startup nog veel gemakkelijker data verzamelen over het smaakprofiel van zijn gebruikers.

Om dat goed uit te kunnen bouwen, hebben de bierfanaten echter wel een team aan developers nodig. En dat kost geld. De ondernemers besloten daarom zich te richten op crowdfunding. Eind van de maand moet er een crowdfundingactie online komen op platform Crowd About Now. Hiermee hopen de drie 125.000 euro op te halen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Opschalen

Zodra ze dat bij elkaar hebben gesprokkeld, willen de ondernemers graag snel opschalen, en naast Nederland ook de Belgische markt op gaan. Want Küppers realiseert zich maar al te goed: in deze markt geldt het winner takes all-principe.

Beer in a Box mocht in zijn begindagen dan een pionier zijn geweest, ze zijn inmiddels al niet meer de enige aanbieder van een abonnementsservice voor speciaalbier. Een grote speler worden, dat moet dus snel gebeuren. ‘Ons doel is om voor 2018 te groeien naar 200.000 verstuurde dozen per jaar.’