Dit is vermoedelijk mijn kortste blog van het jaar. Een blog waarin vorm en inhoud elkaar raken, zoals dat dan zo mooi heet. De vakantie zit er voor de meeste ondernemers op en de trein komt weer langzaam op gang. Hoogste tijd om al je wilde en minder wilde plannen te realiseren. Maar hoe?
In mijn vorige blog beschreef ik hoe jij van jouw zomervakantie de meest waardevolle weken van het jaar kunt maken. Is het je gelukt? Heb je je laptop thuisgelaten? Lukte het om het bedrijf echt los te laten?
Als het antwoord op deze vragen ‘ja’ is, dan is de kans groot dat er door de ruimte in je hoofd nieuwe ideeën of plannen zijn ontstaan. En als het antwoord op de vragen ‘nee’ is, dan moet je met een aantal zaken in je bedrijf aan de slag, zodat je de volgende keer wél zorgeloos op vakantie kunt. Wat het antwoord ook is: nu je weer terug bent is het tijd voor actie.
Activiteiten
Over de hoe-vraag kan ik ditmaal kort zijn. (En mensen die mij goed kennen weten dat dat bijzonder is.) De truc is om niet de doelen (a-players meer betrekken, focus op kernklanten, je strategie herzien, nieuwe markten aanboren) maar de activiteiten (koffie-afspraken met voor jou belangrijke medewerkers, op bezoek bij je belangrijkste klanten, een sessie inplannen om je strategie te herzien, marktonderzoek doen) centraal te zetten. Het gaat om de zogenoemde tiny habits: kleine behapbare handelingen.
De valkuil na een vakantie is om snel weer te vervallen in business as usual. Met als gevolg dat er maar bar weinig verandert. We kennen het van de jaarwisseling: we hebben de beste voornemens, maar na een paar weken in het nieuwe jaar is alles weer zoals het in november ook was.
De truc om dit doemscenario te voorkomen: ga van doelen naar acties en plan het in. Weet je nog niet precies wat je wilt doen om doel X te behalen? Blok dan in ieder geval tijd in je agenda om er op dat moment mee bezig te gaan. Plan die kopjes koffie en maak het voor nu niet moeilijker dan het is.
En nu aan de slag!