Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Je grenzen in de gaten houden: ‘Nee is ook een antwoord’

De wereld beweegt snel en iedereen wil wat van je. Hoe combineer je je ambities binnen een succesvolle carrière met een privéleven waarin je ook voldoende kunt opladen? Creative director Rik toe Water vertelt over een van zijn meest waardevolle lessen – die hij vrijwel dagelijks in de praktijk brengt.

Rik toe Water
Rik toe Water
Je leest nu: Je grenzen in de gaten houden: ‘Nee is ook een antwoord’

‘Nee is ook een antwoord, zei iemand me ooit. Verdomme ja, dacht ik.’ Rik toe Water is creative director van de Nederlandse tak van Motion Content Group, onderdeel van GroupM. De mediawereld in het bijzonder staat bekend om haar dienstbaarheid, legt hij uit. En bijna óveral lijkt ‘ja’ het gevleugelde antwoord wat mensen willen horen.

Totdat je erachter komt dat pleasen niet per se leidt tot de allerbeste output. Toe Water: ‘Soms moet je iets durven besluiten wat niemand wil horen. Bijvoorbeeld het uitstellen van een livegang, omdat je niet een zesje wil maar een dikke negen. Daar is uiteindelijk iedereen bij gebaat. Het is zo makkelijk om de trein maar door te laten denderen, maar wat als je gut feeling je vertelt dat het op die manier helemaal misloopt? Dan moet je nee durven zeggen.’

‘Nee’ voelt als iets slechts

Hij weet dat het een dingetje is op veel afdelingen. Dat we bovengemiddeld vaak aan elkaar zweren dat we eerlijker zullen zijn, realistischer. Dat geeft zo veel rust. Maar toch. Nee is een woord dat niemand graag hoort, dus zijn we ook terughoudend met het verkopen van die boodschap. Nee voelt als iets slechts. We zijn als mens nu eenmaal geprogrammeerd om vooruit te gaan, aldus de creative director. ‘We willen iets moois neerzetten, we zijn op zoek naar het optimale resultaat. Een ‘nee’ lijkt dan op weinig uit te draaien.’

Terwijl juist het tegendeel waar is, vervolgt hij. ‘Nee zeggen betekent ook dat je komt met een plan dat béter is, dat nog meer aansluit bij jullie missie en de visie die je voor ogen hebt. Hoe unheimisch het soms ook voelt, nee is eigenlijk het meest krachtige antwoord tegen middelmatig werk. Het is kiezen voor iets dat beter is.’

Iedereen wil een topresultaat

‘Daarbij betekent nee zeggen óók dat je ja zegt tegen relaxtere medewerkers, die zich nu niet op vrijdagmiddag in de stressvlekken hoeven te werken. Het is ja tegen een alternatief waar iedereen bij gebaat is.’ Zelfs als dat in eerste instantie tegen de verwachtingen van de klant in druist, benadrukt Toe Water.

‘Maar uiteindelijk gaat iedereen voor een topresultaat. Daar hoort af en toe een goede nee bij, inclusief constructieve toelichting.’ Al bekent hij dat het, net als met alle goede voornemens, al snel kan uitdraaien op een eeuwigdurend ‘oké, voor deze ene keer dan’. Nee zeggen is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

‘Mensen zijn je na één biertje alweer vergeten’

Toch is het de moeite waard om de afweging te maken, vertelt hij. Ook privé. ‘Je kunt dingen afzeggen, hier en daar een borrel missen is echt niet zo erg. Je denkt: wat zullen ze ervan denken dat ik er niet bij ben? Nou, niks. Die zijn je na één biertje al vergeten. Durf jezelf af en toe onmisbaar te maken. Dat je tot grootse dingen in staat bent op de werkvloer betekent niet dat het schip zonder jou zinkt, maar voor je het weet ga je dat wel geloven.’

Zelf is hij geen heilige. Hij is regelmatig ’s avonds en in het weekend aan het werk, maar denkt wel goed na over hoe hij zijn tijd indeelt. Dat hij vader is van twee jonge kinderen speelt hierin een cruciale rol. Voordat hij een gezin had ging hij volledig op in zijn werk, vertelt hij. ‘Dat vind ik nog steeds hartstikke leuk, maar als je vader bent dan wordt je privéleven simpelweg een stuk belangrijker. Ik wil sowieso de beste creatief directeur zijn, maar in het bijzonder de allerbeste vader. Hij lacht: ‘En als je kinderen hebt leer je vanzelf hoe belangrijk het is om nee te kunnen zeggen.’