Hoewel Twitter inmiddels vrij algemeen ingang gevonden heeft, is dat voor de zakelijke toepassing ervan een ander verhaal. Al je bedrijfsnieuwtjes en acties in het luchtledige gooien, dat is geen tactiek, zoveel is zeker. Maar wat dan wel?
Helaas blijkt de deelnemersgroep van deze avond niet zo gevorderd als gehoopt. De meesten hebben pas net een account aangemaakt en weten nog niet eens wat een hashtag is, hoe je iemand een persoonlijk bericht stuurt met de @ of wat Follow Friday inhoudt. Daardoor gaat veel tijd op aan de basics van Twitter, waarvoor je natuurlijk niet gezamenlijk in een cursus hoeft te zitten, maar die je ook kunt ontdekken door er gewoon een paar uurtjes aan te besteden.
Dat is des te jammerder omdat cursusleidster Corinne Keijzer (@corinnekeijzer) wel de potentie heeft de zakelijke twitteraar een stap verder te helpen. Ze geeft bijvoorbeeld de tip om niet als bedrijf te gaan twitteren, maar als mens. “Mensen doen zaken met mensen, zeker op Twitter. Praat dus niet alleen over de zakelijke kant van je werk, maar klets ook, luister naar wat mensen willen, doe ideeën op en help mensen verder.”
Een beetje zoals veel bedrijven tegenwoordig ‘webcare’ hebben, maar dan in tweerichtingsverkeer: “Alleen brandjes blussen gaat je niet verder helpen. Reageer ook als mensen iets positiefs over je bedrijf zeggen en beloon je trouwe ambassadeurs af en toe met iets extra’s.”
Zo wordt de training toch nog waardevol, vooral door hetenthousiasme waarmee Keijzer vertelt over de fijne kneepjes van het twitteren. Tweets van anderen retweeten creëert veel goodwill en mensen terugvolgen doet ze altijd, zelfs als ze geen idee heeft wie het zijn. “Juist dan! Een sociaal netwerk is bedoeld om nieuwe mensen te leren kennen. Wie weet kunnen nieuwe mensen wel iets voor je betekenen, of jij voor hen. De kracht van Twitter is elke dag weer een verrassing.”
Training zakendoen via Twitter
Leerdoel Twitter inzetten voor zakelijke doeleinden
Inzicht achteraf Mensen doen overal zaken, dus ook via Twitter
Organisatie JustConnecting.nl
Waar diverse locaties, ook incompany (afgestemd op niveau deelnemers)
Duur 1 avond
Kosten € 100 p.p.
> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.