Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Strategie volgens Kahneman. Een stappenplan om fouten uit te bannen

Foute beslissingen komen veel voor. Maar… waarom eigenlijk? Psycholoog Daniel Kahneman kreeg de Nobelprijs voor zijn onderzoek naar de manier waarop we informatie verwerken. Hij komt nu met een gestructureerde methode om betere besluiten te nemen.

Besluiten nemen is lastiger dan we soms denken. Zonder het te merken trappen we in valkuilen zoals groepsdenken en het maken van onbewuste vergelijkingen. Ook in de verstandige, rationele kantooromgeving waar we ons werk doen, komt dit soort denkfouten voor. Met soms een verbluffend hoog prijskaartje. Het aantal fusies en overnames dat mislukt wordt bijvoorbeeld geschat op 65 tot 85 procent van het totaal. ‘Mislukt’ houdt in dat de acquisitie geen waarde toevoegt. Een aanzienlijk deel van de overnames wordt om die reden na vijf á tien jaar weer ongedaan gemaakt.

Stappenplan

Besluiten nemen kan béter. Maar hoe? Het gesprek van de dag in de organisatiekunde is een artikel van drie psychologen in de jongste editie van MIT Sloan Management Review. De psychologen zijn Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman en twee onderzoekers waarmee hij vaak samenwerkt, Dan Lovallo en Olivier Sibony. De drie profs komen met een stappenplan voor betere besluiten.

Wat is het bijzondere daaraan? Veel mensen zijn bekend met het gedachtegoed van Kahneman. Zijn boek Thinking, fast and slow uit 2011 is een mondiale bestseller. Maar ook al is het nog zo boeiend om te lezen hoe onze denkprocessen werken en waarom we denkfouten (‘biases’ in jargon) maken, de vertaling ervan naar het dagelijkse besluitvormingsproces is niet eenvoudig. Daar biedt het artikel handvatten voor. De benadering zit bovendien eenvoudig in elkaar, levert een overzichtelijke hoeveelheid extra werk op en is in veel verschillende omstandigheden toepasbaar. Kahneman et al. vermijden het klassieke dilemma dat je besluiten ofwel gestructureerd of op basis van je gut feeling neemt. Beide spelen een rol.

[…]

[…]

Je leert verder:

  • Welke veel voorkomende denkfouten de besluitvorming op het verkeerde pad kunnen zetten.
  • Hoe driestapsplan de MAP-methodiek daarop inspeelt.
  • Waarom Kahneman et al. niet vragen om je intuïtie opzij te zetten, maar om je meningsvorming uit te stellen.

Abonneren

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Neem voor 8 juni een abonnement op MT Insights en ontvang deze longread en alle volgende longreads (elke twee weken) direct in je mailbox. Je krijgt bovendien twee keer per jaar MT Insights magazine in de bus met het beste over management en leiderschap uit binnen en buitenland én de MT500 en de MT1000 onderzoeksspecials.

Abonneer je nu