Eveline Aendekerk is volgens Opzij inmiddels een van de tien meest invloedrijke vrouwen in de categorie Goede Doelen: een plek die ze deelt met Dance4life-ambassadeur Doutzen Kroes. Bijzonder, zeker als je bedenkt dat ze vijf jaar geleden nog in een existentiële crisis haar topbaan als interimdirecteur bij Lost Boys aan de wilgen hing om zonder huis en zonder man een half jaar vrijwilligerswerk te gaan doen in Zuid-Amerika.
Die ervaring had Eveline Aendekerk blijkbaar nodig, want bij Dance4Life lijkt ze helemaal op haar plek. Te meer omdat ze daar haar netwerk goed gebruiken kan: een netwerk dat ze ook veelvuldig aanboort via social media. Zo heeft ze op Linkedin, zoals het een beetje ceo betaamt, +500 connecties, werkt ze op Facebook gestaag aan haar vriendenclub (nu 475) en groeit ook op Twitter haar invloed.
Dat laatste overigens ook dankzij anderen. Mocht er een award zijn voor het kiezen van de meest effectieve goededoel-ambassadeur, Aendekerk zou glansrijk winnen. Doutzen Kroes heeft op haar Twitteraccount een bereik waarmee ze hoog in de HOI-oplagelijst zou komen: 141.143 volgers. En dat andere uithangbord van Dance4life, mooiboy Jan Kooijman, doet het met 69.393 volgers ook lang niet slecht. Zulke influencers moet je koesteren, zodat ze jouw boodschap ook verspreiden onder hun fanbase. En dat doet Eveline Aendekerk, die daarmee bewijst dat ze het spel van mond-tot-mondreclame dat social media in essentie is, goed begrijpt.
In cijfers
500+ Connecties op LinkedIn
475 Vrienden op Facebook
557 Tweets
425 Followers
eindoordeel: Goed bezig
Rutger Huizenga werkt bij Bennink Bicker Caarten. Meer lezen? mt.nl/socialmedialat
De zoekopdrachten zijn uitgevoerd op 23 november
> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.