Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo schrijf je een managementboek

Het schrijven van een managementboek is de ideale manier om je expertise te delen met de rest van de wereld. Veel werk? Absoluut. Maar als je de volgende drie struikelblokken overwint kun jij het ook, zegt zakenboek-expert Geerhard Bolte.

1. Originele invalshoek

Elk succesvol boek begint met een goed idee. Hiervoor heb je naast een onderwerp, bovenal een scherpe en originele invalshoek nodig. Vergelijk het maar met een nieuwsverslag van een brand. De brand is niet meer dan een onderwerp. Maar neem je als invalshoek een interview met een klein meisje dat huilend vertelt dat ze haar hondje tijdens de brand is verloren, dan heb je een originele invalshoek te pakken.

Met een managementboek is het niet anders. Een boek over leidinggeven is niets nieuws, maar een boek dat beschrijft hoe je tegenspraak organiseert is origineel. De nieuwsgierigheid van je lezer wordt gewekt. Want hoe doe je dat? En wat levert dat op? Dankzij een aantrekkelijke invalshoek valt jouw boek op tussen al die duizenden andere managementboeken.

2. Duidelijke structuur

De belangrijkste reden dat het schrijven van een boek moeizaam verloopt is het ontbreken van een goede structuur. Zonder structuur ben je als iemand die ’s nachts met een zaklamp door het bos loopt. Je loopt niet tegen een boom, maar je weet ook niet waar je bent en waar je naartoe gaat. En als het boek af is zit de lezer straks met hetzelfde probleem.

 Zonder structuur ben je als iemand die ’s nachts met een zaklamp door het bos loopt

Het bepalen van een passende structuur kan een hele puzzeltocht zijn. Kies je voor een chronologische structuur, een klassiek betoog, of een opsomming van voor- en nadelen? Na het maken van deze keuze kun je alles wat je wilt vertellen verdelen over alle hoofdstukken en paragrafen. Neem hier de tijd voor. Alles wat je nu goed structureert, bespaard veel tijd tijdens het schrijven.

3. Stijl

Het belangrijkste van een managementboek is in de eerste plaats jouw visie. Natuurlijk is het belangrijk dat je teksten aantrekkelijk zijn om te lezen, maar een managementboek is geen roman. Als je begrijpelijk kunt schrijven laat je dan niet weerhouden door je vrees dat het niet goed genoeg is. Zelfs wanneer het beter kan, zijn er redacteuren en correctoren die jouw tekst kunnen verbeteren.


Maak een vliegende start

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wil je meer weten over alle stappen die je kunt zetten om je eigen managementboek te schrijven, lees dan dit stappenplan.

Of maak een vliegende start met je eigen managementboek door deel te nemen aan een masterclass van uitgever Geerhard Bolte van Uitgeverij Haystack, in samenwerking met Sprout.