Juist ja, de mede-oprichter van digital media-fenomeen The Huffington Post maakt zich sterk voor het uitrusten. In een artikel op Harvard Business Review stelt de topondernemer dat vakanties bedoeld zijn om op te laden en niet voor het checken van je mail.
Juist door weer op te laden, word je uiteindelijk creatiever, en dat opladen is in praktijk nuttig. De mensen die namelijk ieder jaar goed op vakantie gaan, krijgen gemakkelijker een promotie, zo blijkt.
Door op te laden, word je creatiever
Huffington haalt een voorbeeld aan dat ze zelf gebruikt heeft. Binnen haar bedrijf ontwikkelden ze een tool, geheten Thrive Away. Deze tool stuurt automatisch een bericht naar mensen die je mailen binnen je vakantieperiode. In dit bericht staat vermeld wanneer je weer terug bent.
En – het meest in het oog springend – het mailtje dat je ontvangen hebt wordt automatisch verwijderd. Zo heb je bij thuiskomst geen volle inbox meer. Is het belangrijk, dan kan de verzender altijd later nog een keer mailen. Vrij rigoureus, maar je kunt er wel multimiljonair mee worden, getuige Huffington’s geschatte vermogen van 50 miljoen dollar.
Ze haalt nog een ander onderzoek aan waarin staat dat een smartphone automatisch al onze attentie opslurpt. Een slechte boel, voindt Huffington, want het belangrijkste moet tijdens een vakantie juist zijn dat je oplaadt en door verveling creativiteit opdoet. Maar vooral dat opladen, aldus Huffington.
Aandachtsvreters
Het businessmodel van Facebook is gebaseerd op Time Spent
En als dat nog niet genoeg is, bedenk dan dat de businessmodellen van aandachtsvreters Snapchat, Facebook en Whatsapp gebaseerd zijn op Time Spent, oftewel hoelang mensen op deze platforms zitten. Smartphones worden daarom steeds vaker vergeleken met gokautomaten.
Door James Williams bijvoorbeeld, die zelfs oproept in beweging te komen tegen technologie die zoveel aandacht van ons vreet, dat zij in de weg staat van wat we werkelijk willen in ons leven. Bijvoorbeeld: een mooie onderneming opzetten en de wereld veranderen.