1. Houd een dagboek bij
Door een beschrijving van je eigen ervaringen bij te houden kun je er later makkelijker van leren. Dat hoeft ook niet te moeilijk te zijn. Start iedere dag met een zin als ‘Vandaag was geweldig want’, of ‘Vandaag was verschrikkelijk omdat’. Wanneer je na verloop van tijd terug gaat lezen dan kun je zien hoe je ergens mee om bent gegaan (en weet je ondertussen al hoe dat is afgelopen).
2. Wandel meer
Door de auto te laten staan voor korte ritjes en de benenwagen te pakken word je niet alleen gezonder, volgens verschillende studies word je er zelfs slimmer van. Dat zit zo: je bent tijdens een wandeling alleen met je gedachten. Daardoor heb je de tijd om rustig na te denken over de belangrijkste problemen waar je mee zit.
Wanneer je onderweg bent naar een zakelijke afspraak geeft de wandeltocht je nog een ander voordeel. Je komt ontspannen en scherp aan bij die klant, relatie of mogelijke investeerder. Daardoor ben je scherper gedurende het gesprek.
3. Luister meer
Tijdens een onderhandeling kan zwijgen je belangrijkste tactiek zijn. Veruit de meeste mensen hebben moeite met stiltes bij mensen die ze niet goed kennen, waardoor ze door blijven babbelen om de stilte op te vullen. In de film Weekend at Bernie’s zit een – zwaar overdreven – voorbeeld van de kracht van stilte: een vriend wil de auto van Bernie kopen. Doordat Bernie niets zegt op het eerste bod komt er een hoger bod, dan nog een hoger et cetera. (Al is het een beetje cru dat Bernie overlijdt tijdens het gesprek)
4. Houd je aan je woord
Geen ondernemer die het als bedoeling heeft, toch gebeurt het: ja zeggen en nee doen. Om een goede reputatie op te bouwen is het een absolute no go, maar dat hoeven we je eigenlijk niet te vertellen.
Zie ook: 10 gewoontes die je productiviteit saboteren (infographic)
5. Breid je kennis uit
Door open te staan voor nieuwe informatie en op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen om je heen vinden andere mensen je mening over een onderwerp interessanter. Hoe meer waarde anderen aan je opinie hechten, hoe meer invloed je ook buiten je bedrijf krijgt.
Die kennis krijg je niet alleen door de website van Sprout en andere magazines te Ctrl-5’en. Sta open voor gesprekken met mensen die je niet kent, zorg dat je wat van de wereld hebt gezien en stel iedere vraag die in je opkomt.
Via Inc
Foto: Dashmote