Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In 6 stappen naar succes

Richard Branson schrijft columns voor Sprout.nl. In deze bijdrage legt hij uit hoe je in 6 stappen succesvol wordt als ondernemer.

In het verleden begonnen we veel Virginbedrijven uit frustratie. Of het nu luchtvaartmaatschappijen, mobiele telefoons of financiële diensten betrof, we probeerden het anders te doen dan de gevestigde orde. Soms maakte een klein detail het verschil, zoals meer transparante prijzen of een vriendelijker service, gaf ons onze rand. Onze humor en relativeringsvermogen zal ook geholpen hebben. Ik probeer de bureaucratie tot een minimum beperken en mijn teams eraan te herinneren dat de onderneming, maar ook het leven moet leuk zijn. Als je begint met een klein bedrijf en een enthousiast team, dan is het relatief eenvoudig om te focussen op details en hoogwaardige dienstverlening. Maar hoe ga je de passie en aandacht behouden als je groeit en tot de gevestigde orde gaat behoren?

Virgin Records groeide door splitsing, om zo de vibe te behouden. Toen we het bedrijf verkochten aan EMI, bestond Virgin Records uit verschillende kleine, onafhankelijke labels, die gezond met elkaar concurreerden. Deze aanpak werkt overigens niet bij een aantal van onze andere bedrijven die schaal en omvang nodig hebben om te kunnen concurreren. Dus we proberen de innovatieve geest erin te houden, vooral als we zijn gegroeid door overnames of internationale uitbreiding.

Onlangs was ik op een conferentie met een aantal snel groeiende Britse bedrijven. Een van de sprekers was Richard Reed, oprichter van Innocent, de Britse maker van smoothies en frisdranken. Richard begon het bedrijf in 1998 met twee vrienden. Sindsdien is het bedrijf gegroeid tot 200 miljoen pond omzet, en Coca-Cola is meerderheidsaandeelhouder geworden. Toch zijn de oprichters erin geslaagd om die geest van innovatie en plezier dat hun start markeerde te behouden. Ik vind het fascinerend hoe ze erin geslaagd zijn hun magische formule vast te houden na zo’n grote investering. Ik zal proberen samen te vatten wat ze hebben gedaan, omdat ik denk dat er veel lessen in hun ervaring schuilen:

1. Ken je missie

Bij Virgin was dit het opschudden van gevestigde markten en goede service leveren. In Innocent’s geval ging het over het maken van fantastische sappen om mensen te helpen gezonder te leven – en dat op een leuke manier.

2. Zorg voor een goede basis

Weet wat je gaat doen. Partners kunnen wel zorgen voor de backoffice, de infrastructuur of de grondstoffen. Door het opbouwen van goede relaties met deze leveranciers, ben je vrij om je activiteiten op te schalen zonder je kapitaal al te veel aan te spreken.

3. Zorg voor het juiste team aan de top

Dat is best moeilijk: veel kleine bedrijven groeien niet omdat ze niet op tijd zien welke teamleden het tempo niet kunnen bijbenen. Het is soms nodig om afscheid te nemen van senior managers die zich niet meer ontwikkelen, hoe pijnlijk dat ook is.

4. Een sterk doel en ethiek geven het bedrijf een solide basis

Innocent wil de aarde een beetje beter achterlaten dan hoe ze haar hebben gevonden. Deze eenvoudige maar effectieve boodschap komt over, of je nu tien of vijfhonderd medewerkers hebt..

5. Het maakt niet uit hoe groot je bent, het gaat om de details

Ik bezoek nog steeds mijn bedrijven om te praten met medewerkers en de details te controleren die onze ervaring uniek maakt. Richard Reed doet hetzelfde. Hij checkt bijvoorbeeld regelmatig de doppen van hun flessen – waarop overigens niet staat ‘te gebruiken tot..’ maar ‘te genieten tot’.

6. Luister naar je klanten en reageer op wat je hoort.

Ik heb onze medewerkers altijd gevraagd naar hun mening, en nu volg ik onze sociale media om te zien hoe ons bedrijf en het merk het doen. Innocent stelt de mening van hun klanten voorop. Ze gebruiken de feedback voor hun groei en om hun klanten aan zich te binden.

Het is niet moeilijk om één van deze stappen te nemen. De kunst is om ze alle zes aaneen te rijgen, om zo een succesvolle groeier te worden.

Meer leren over succes? Op 31 oktober organiseert Sprout de zesde editie van Sprout Challengerday. Dit jaar is het thema ‘De geheimen van succes’. De edities van #challengerday worden ieder jaar groter en zijn sneller uitverkocht. Zorg dat je erbij bent!

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Koop je ticket hier!