Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Doe-het-zelf-adverteren

De kaart met 50 euro gratis advertentietegoed op Google; wie kent hem niet? Toch wordt hij maar zelden gebruikt, want veel mensen hebben geen idee hoe dat dan zou moeten. Daar kan verandering in komen met de thuisstudie Google Adwords.


Ik beken: de keren dat ik het advertentietegoed in de brievenbus aantrof, kreeg het van mij een enkeltje papierbak. Maar wie weet gooide ik daarmee ook wel een schat aan websitebezoekers weg. Toch maar eens uitproberen dus. De dikke thuisstudiemap begint met een heleboel leesvoer, waarbij de eerste hoofdstukken soms wat doen denken aan de wiskundeboeken van vroeger. Grafieken, tabellen, formules: het duizelt me al snel. Waar het op neer blijkt te komen is dat adverteren via Google werkt als een soort veiling, waarbij adverteerders die bepaalde zoektermen ingeven tegen elkaar opbieden om vertoond te worden.

Oké. Gelukkig is het niet heel belangrijk om precies te snappen hoe de veiling werkt om van start te kunnen gaan. Het is een kwestie van uitproberen. Of, zoals de LOI het uitdrukt: “Het adverteren via Google Adwords is bijzonder dynamisch van aard”. Welk zoekwoord werkt wel, op welke term zoekt juist helemaal niemand? Bied ik genoeg per klik om vertoond te worden ten opzichte van mijn concurrenten? Adverteren op Google Adwords is veel werk, en zeker de eerste tijd is het een kwestie van je dashboard goed bijhouden. Ook hier is een hoofdstuk aan gewijd in de cursus.
Het is een sport zoveel mogelijk vertoningen en natuurlijk kliks te krijgen. Daartoe geeft de cursus bruikbare tips, zoals: “Zoekwoorden die zich bevinden aan het eind van het koopproces, zoals ‘bedrukte taart bestellen’, zullen meer verkopen ­genereren dan zoekwoorden als ‘jubileumcadeau’.” Dat spel, zoeken naar de juiste woorden en je eigen advertentie boven die van de ­concurrent zien verschijnen, is behoorlijk verslavend. Maar hé, deze verslaving levert tenminste nog wat op.


Training Google Adwords
Leerdoel Succesvol adverteren via Google
Inzicht achteraf Adverteren is een spel

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Organisatie LOI
Waar thuis
Duur 3 maanden
Kosten 267 euro (te betalen in drie termijnen)

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.