Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 timemanagement-fouten die je waarschijnlijk maakt

Heb je het gevoel dat je altijd aan het werk bent? Dat de wijzers van de klok je steevast op de hielen zitten? Dan gaat er iets verkeerd. We zetten de meest voorkomende fouten op het gebied van timemanagement op een rij – inclusief hoe je het dan wél aanpakt.

timemanagement
Foto: freestocks.org via Unsplash

Je bent niet de enige die worstelt met tijd. Of liever: een gebrek eraan. Maar het laatste wat je wil, is het zodanig aanpakken dat je jezelf ook nog eens tegenwerkt. We zetten vijf veel voorkomende types verkeerde aanpak voor je op een rij:

1. Je ontkent dat je een timemanagement-probleem hebt

Hoe vaak heb je jezelf niet afgevraagd of er écht niet meer dan 24 uur in een dag kon zitten? Oké, afgelopen weekend was dat daadwerkelijk het geval maar dat ene uurtje zette ook niet bepaald zoden aan de dijk. Feit is wel dat je er niets aan hebt om erover in te zitten, of erger: te klagen over je tijdprobleem. Bovendien leidt het af van waar het werkelijk om gaat: er is iets danig mis met hoe je je tijd verdeelt, want blijkbaar levert je dat niet het gewenste resultaat op. Eigenlijk is het probleem hier niet dat je niet genoeg tijd hebt, het ware probleem is dat je niet onder ogen durft te zien dat je het anders moet aanpakken. Begin dus met de allereerste stap en geef toe dat je moet zorgen dat je je (tijd)zaakjes beter op orde hebt. Start bijvoorbeeld met het experimenteren met technieken die je wél ondersteunen bij het bereiken van je doelen.

2. Je plukt het laaghangend fruit eerst

Grote kans dat wanneer je naar je to do-lijst kijkt, je aan de slag gaat met een taak die niet al te veel moeite kost. Ons brein werkt nu eenmaal zo: het heeft goede hoop dat na een tijdje de hoofdpijntaken vanzelf verdwijnen. Als een roofdier dat zijn prooi voor gezien laat. De realiteit is echter weerbarstiger. Dat heeft als consequentie dat er in je achterhoofd allerlei procesjes draaien die zich bezighouden met de zaken die je nog altijd moet oppakken. Moeilijke zaken, vervelende dingen, want anders had je ze al wel opgelost. En het feit dat die aanhouden, zorgt op den duur voor stress. En van stress, zo hebben wetenschappers ontdekt, gaat je brein slechter functioneren. Er sterven op den duur zelfs hersencellen af. Hoe dan ook: je gaat er in ieder geval niet snéller van werken, dus je tijdprobleem wordt alleen maar groter. Ga dus aan de slag met precies datgene wat belangrijk is en wat je tegenstaat. Slik die kikker.

3. Je staat heel vroeg op

Early bird catches the worm. Behalve als je een avondmens bent, dan voel je je waarschijnlijk miserabel. Maar ja, je hebt geen keus. Zeggen de goeroes niet dat de vroege ochtenduurtjes de gouden momenten zijn wanneer je dingen gedaan krijgt zonder dat iemand je stoort? Opvallend genoeg praten dat soort mensen erover alsof je daadwerkelijk tijd cadeau krijgt, terwijl je op die manier toch echt een heel stuk vroeger zal moeten gaan slapen om voldoende nachtrust te krijgen. Doe je dat niet en werk je simpelweg langer en harder, dan ga je vroeger of later de prijs daarvoor betalen. Bovendien nemen die paar extra uren de aandacht weg van waar het eigenlijk om gaat: dat je moet leren prioriteiten stellen. Bepaal wat écht belangrijk is. Leer nee zeggen.

4. Je houdt te strak vast aan je planning

Dit is het tegenovergestelde: je hebt een heel duidelijk idee van hoeveel tijd je hebt en wat je daarbinnen wil doen. Helaas werkt de wereld om je heen niet altijd mee. Dat is namelijk hoe het gaat, je zult gestoord worden. Dat is een gegeven. En precies om die reden is het cruciaal om te zorgen dat je óók flexibel blijft. Aangezien er iedere dag wel onvoorziene zaken plaatsvinden, plan je bijvoorbeeld steevast een leeg blok in. Ging alles wel precies zoals verwacht? In dat geval heb je extra tijd om te werken aan toekomstplannen. Of gebruik je de lege ruimte om zogenaamd te niksen. Volgens LinkedIn-CEO Jeff Weiner is dat dé manier om de beste nieuwe ideeën te bedenken of bij te lezen op het gebied van ontwikkelingen binnen je vakgebied. Stuk voor stuk bezigheden die al helemáál geen ruimte kregen binnen je starre planning.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. Je schat verkeerd in hoeveel tijd iets kost

In de meeste gevallen zijn we veel te optimistisch over de hoeveelheid tijd die vereist is, zelfs als we diezelfde bezigheid al eens eerder hebben volbracht. Deze optimism bias ontstaat doordat we er onbewust vanuit gaan dat de toekomst altijd beter is dan het verleden. Daardoor onderschatten we gemakkelijk hoe lang we met een taak bezig zijn, telkens weer. Psychologen noemen dit cognitieve tekort waarmee wij als mensen zijn opgezadeld planning fallacy. Niet alles is echter verloren, want je realiseren dat dit gaande is, neemt al een hoop van het ongemak weg en zorgt ervoor dat je realistischer omgaat met het inplannen van wat je te doen staat.

Bronnen: Medium, Lifehack, Entrepreneur