De Technology Fast50 mag bol staan van technologie, een groot deel ervan is web- of software gerelateerd. Omzet boeken uit de verkoop van een product dat je vast kunt pakken is te zoeken met een vergrootglas.
Fast50-winnaars komen niet op de lijst als ze hun business niet drijven met eigen technologie. Wat dat betreft zijn het allemaal hoogst innovatieve succesnummers. Met een kanttekening: het leveren van technologie as such is steeds minder core business.
High-tech, low-tech
De sensortechnologie die nummer 42 Xsens in zijn bewegingspakken stopt, is wat dat betreft een lichtpuntje voor high-tech Nederland. Op het eerste oog zo low tech mogelijk, maar toch voorzien van solartechnologie zijn de fietsen van VanMoof (41) . De broers Erwin en Maikel Verstegen leveren met Replacedirect (37) ook computeraccu’s en opladers onder eigen label, maar zijn vooral online retailer. En dan is er nog biotechbedrijf Galapagos (25), in 1999 mede opgericht door Crucell en de laatste jaren fenomenaal gegroeid naar een omzet van 106 miljoen euro.
Productontwikkeling
De lijst bevestigt, dat het veel moeilijker is om met hardware hypergroei te bereiken dan met ict. Niet alleen is het ontwikkelen van een fysiek product kapitaalsintensief en tijdrovend, het vermarkten is ook nog eens stukken omslachtiger dan bij online diensten of software. En, eerlijk is eerlijk, bij veel Fast50-snelleriken is de omzet eerder diensten-gerelateerd dan dat het uit rechtstreeks uit de eigen technologie voortspruit.
Eigen technologie
Is VerzuimReductie (20) bijvoorbeeld een softwarebedrijf of een arbo-dienstverlener die IT inzet voor klantvriendelijke efficiency? En is Fonq (43) een webbedrijf of een retailer zonder fysiek warenhuis? En hoeveel eigen technologie zetten internetbureaus als iWink (39) en RedKiwi (23) om hun klanten aan een effectief online bestaan te helpen?
Technologie als kracht
Dat is de afgelopen jaren wel vaker op te maken uit de Technology Fast50: de snelste bedrijven zetten technologie in als drijvende kracht achter hun business, maar ze zijn van alle markten thuis. Retail, marketing, de reisbranche en in het geval van Otys (22) de uitzendbranche: nog steeds ontdekt de wereld hoe technologie processen kan verbeteren. De Fast50 bewijst dat zelf, of laat het aan hun klanten over.