Wat je ook van VanMoof vindt, de scaleup waarmee de broers Ties en Taco Carlier ‘the next billion’ wil laten fietsen, de marketing is er goed voor elkaar.
Als VanMoof een mysterieus nieuw product aankondigt, ontstaat op sociale media bijna dezelfde frenzy als bij Apple. Zou het eindelijk de speed pedelec V worden? Een opvolger voor de S5, die eigenlijk pas kortgeleden leverbaar werd? Krijgen we nieuwe kleurtjes (inclusief zelfgeknutselde plaatjes van kakelbonte e-bikes)?
VanMoof S4 en X4: nieuwe tech in oude frames
Dinsdagochtend mocht het doek weg van de ‘meest inventieve en toegankelijke elektrische fiets tot nu toe’. Zo noemt VanMoof de nieuwe S4 en X4. Dat cijfer maakt duidelijk: compleet nieuw is de e-bike niet. Het zijn grosso modo de ‘oude’ frames van voorgangers S3 en X3, afgemonteerd met allerlei nieuwe onderdelen, dikke banden en gespoten in een paar lekkere kleurtjes.
VanMoof S5 weer duurder: 3.498 euro
De prijs voor de ‘buitengewoon ongecompliceerde’ S4 en X4 is ook best strak: 2.198 euro. We worden er bijna nostalgisch van: bij de introductie van de S3 bleef die onder de 2 mille, een prestatie die ons destijds bijna in vervoering bracht.
De 2.498 euro waarvoor de geavanceerdere S5 een jaar geleden werd aangekondigd, was nog steeds prima. Wij testten hem afgelopen maart nog voor een pittige 2.998 euro. Maar wie er vandaag een bestelt, is nog eens 500 euro meer kwijt. VanMoof heeft de prijs van zijn S5 een flinke schop gegeven, naar 3.498 euro.
Lees ook: Wij reden op de nieuwe VanMoof S5 en A5: de beste VanMoofs ooit, als ze het doen
Vrolijke kleuren, mechanisch verzet
Onder dat vrolijke Evergreen, Sunbeam Yellow, Purple Fog en Foam Green schuilt een fiets die een flinke update heeft gekregen maar tegelijkertijd ook eenvoudiger is geworden. Simpeler dan de S5, en zelfs ook eenvoudiger dan voorgangers S3 en X3. Het matrix display is geschrapt, en de e-shifter met 4 verzetten is vervangen door een naaf die met 2 verzetten ‘automatisch’ maar toch vooral mechanisch schakelt zoals in de early days.
De nieuwste VanMoof heeft ook geen riemaandrijving maar een ketting en mist de halo-ringen naast beide handvatten, waarmee je op topmodel S5 de ondersteuning en andere zaken kunt regelen. In plaats daarvan heeft het stuur standaard een zadeltje voor de smartphone, waarmee je via een app alle elektronica bedient. Want die is nog steeds aan boord, inclusief gps/gsm-tracker, vernieuwd schopslot Kick Lock en gelukkig ook de turboboost.
Een stukje elektronica dat e-bikeliefhebbers zullen missen is de trapsensor van de S5: de 4’tjes moeten het doen met een rotatiesensor. De batterij heeft vrijwel dezelfde inhoud als de duurdere broers, en de beloofde actieradius is eenzelfde 60 tot 150 kilometer. De motor levert ook hetzelfde vermogen van 250 watt, maar door gewijzigde software is er iets minder trekkracht (in elk geval in de Turbo Boost-modus: 59 Nm in plaats van 68 Nm).
Innovatie dankzij feedback
Weer even in VanMoof-taal: het ‘bundelt 13 jaar interne innovatie in zijn meest gebruiksvriendelijke en betrouwbare rit tot nu toe.’ Mede dankzij ruim een decennium innovatie, expertise en feedback kregen ze dat voor elkaar, zeggen de Carliers. Vooral over dat laatste hadden ze natuurlijk nauwelijks te klagen.
Fans en haters weten het: VanMoofs van vorige generaties waren niet altijd even bedrijfszeker. Dat, gecombineerd met een klantenservice die de groei niet helemaal kon bijbenen, zorgde voor een behoorlijke shit storm op sociale media en daarbuiten. En voor VanMoof als snelgroeiende scaleup betekende het dat de kosten voor garantie en service uit de klauwen liepen en het bedrijf in te hoog tempo geld bleef verbranden.
De S4 en X4 zijn technisch volledig herontwikkeld, belooft VanMoof – net als het bij voorgaande generaties beloofde. Gezien het adagium ‘wat er niet op zit, kan ook niet stuk’ zal het met de betrouwbaarheid ongetwijfeld beter gesteld zijn dan bij de vorige modellen. Maar vooral de prijsstelling van de twee VanMoof-series maakt ze interessant: nu er een ‘voordeliger’ alternatief is, zoekt de maker met het topmodel wat prijs betreft duidelijk de pijngrens op. En niets werkt natuurlijk beter voor je marges dan een stevige prijsverhoging.
Lees ook: Is VanMoof het nieuwe Hyves? 200 miljoen verbrand voor een… fiets?