Groei: 937%
Wie: Stephan Bosman, Bas Rasker en Erwin Rooymans
Wat: reisbeoordelingen
Omzet: 'meer dan 5 miljoen euro'
Zowel omzet als pageviews groeien dit jaar met twintig procent. In omvang is het bedrijf in vijf jaar tijd gegroeid van twee naar zestig medewerkers. Per dag komen er tussen de 1000 en 2000 user generated stukken tekst online. En dan won ceo Stephan Bosman recentelijk ook nog eens ondernemersprijs de LOEY-award. Het gaat, kortom, niet onaardig met Zoover.
Weeronline.nl
In Nederland bezoeken dagelijks tussen de 350.000 en 400.000 mensen de vergelijkingssites van het bedrijf, vanaf 2008 timmert het bedrijf ook internationaal flink aan de weg. “We hebben op het juiste moment ingezien dat het geven van beoordelingen een belangrijke rol gaat spelen in de reisbusiness”, zegt Bosman over het succes. De ontwikkelingen in de markt en de gebruiksvriendelijkheid van de websites (Zoover investeert jaarlijks een half tot één miljoen euro in IT) deden de rest, en hebben ook het verkeer op het in 2009 overgenomen Weeronline.nl doen verdubbelen. Geld wordt verdiend aan de leads die Zoover naar partners brengt.
Vaste clickfee
Bosman: “Op de Nederlandse markt hebben we iedereen als klant, van Arke en Neckermann, tot de Bookingsportals en niche websites. De aanbieder betaalt een vaste clickfee, ongeacht de boeking. Dat is onze cash cow. Door de hoge kwaliteit van het verkeer zijn onze leadtarieven hoog, terwijl de netto marge op tientallen procenten ligt.” De komende tijd wil Bosman de websites gaan optimaliseren, zo zijn er plannen om een slimmer algoritme te gebruiken achter de zoekresultaten, en ziet hij groeikansen op de Europese markt. “Daarnaast zijn we van plan om ook diensten rond vliegtickets, autohuur, mobiele location based functies en musea aan te bieden. Zo willen we van Zoover een complete reisvertical maken.”