Groei: 1120%
Wie: Jeroen Wolfs en Michel Lichtenveldt
Wat: Online data
Omzet: ruim 1 miljoen euro
Zo hoort het: in 2009 was Webservices finalist bij de Rising Star Awards, de bedrijven die materiaal zijn voor de Fast50 maar nog te jong zijn om vijf jaar omzet te laten zien. Dit jaar komen ze hoog binnen op de lijst der allersnelsten. In 2005 begon Jeroen Wolfs, eerder werkzaam voor een leevrancier van software voor het beheer van adresbestanden, voor zichzelf. Het idee: met web-technologie moesten datastromen beter te combineren en filteren zijn.
Data supermarkt
Met databases van bedrijven als Cendris, de KvK, het Kadaster, Graydon en de RDW biedt het 150 verschillende webservices aan, waarin de data van 15 leveranciers simpel is te doorzoeken. Zo checken 10.000 gebruikers of hun eigen data wel klopt, of hun klanten wel de juiste NAW-gegevens invullen of ze verrijken hun bestanden ermee. Zoiets mogen ze met recht een data supermarkt noemen.
Pay per use
Ondanks de crisis was 2009 weer een prima jaar, met meer dan 60 procent groei. De opkomst van webshops en het belang van datakwaliteit (bijvoorbeeld voor het checken van kredietwaardigheid) zorgden daar mede voor. wolfs en Lichtenveldt speelden daarop in met het introduceren van nieuwe diensten, zoals checks op basis van het failissementsregister en checks op kredietwaardigheid. Wat ook helpt bij de groei: Webservices vraagt geen duur abonnement, maar tikt desgewenst af per gebruik. "Wij bieden tarieven die in de buurt of lager liggen dan diezelfde data bij de bronbestanden, er wordt afgerekend per tik," zegt Wolfs.
Verder is het belangrijk, dat klanten de dienst simpel aan hun eigen webomgeving kunnen koppelen.
Veel staat stil
Bij webservices merken ze wel dat binnen veel ondernemingen investeringen in grote IT projecten worden stilgezet of op de lange baan geschoven. "Het koppelen van onze diensten laat daardoor vaker op zich wachten. Een ander bottleneck is dat datakwaliteit binnen veel ondernemingen niet hoog op de agenda staat. Toch ondervindt elke onderneming hinder van een vervuild bestand. Denk bijvoorbeeld aan de jaarlijkse kerstmailing, die binnen veel ondernemingen langs meerdere contactpersonen moet gaan voordat deze uitgestuurd kan worden."
Themapleinen
Ambities voor de toekomst zijn er volop. Wolfs breidt zijn productenaanbod verder uit, en brengt het thematisch samen op het kredietplein, het automotive plein, het business plein en het vastgoed plein. Op een kredietplein zijn alle webservices opvraagbaar die te maken hebben met kredietwaardigheid. Diensten van o.a. Graydon, Dun & Bradstreet, de KvK, het Faillissementsregister en CreditSafe zullen op dit plein ondergebracht worden.
Europese top 3
Webservices.nl wil doorgroeien tot een top-3 speler in Europa op het gebied van data-oplossingen. "We onderzoeken momenteel op welke manier wij onze producten internationaal kunnen exploiteren. Hierbij denken wij aan mogelijke samenwerking met externe partijen ofwel eigen vestigingen in de nabij gelegen landen (Duitsland, België en Groot-Brittanië)."