Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

VanMoof # 41

Groei: 597%

Wie: Taco en Ties Carlier

Wat: Fietsen

Omzet: 'ruim 1 miljoen euro'

De broers Taco en Ties Carlier zijn oude bekenden van de Fast50. Jaren geleden stonden ze met Dutchband (armbandjes en drankenmunten voor evenementen) in de lijst. Maar de Carliers zijn als serial ondernemers van vele markten thuis. Dat blijkt: ze timmeren aardig aan de weg met onverwoestbaar ogende stadsfietsen, onder het merk VanMoof.

Quitte

VanMoof is met eigen geld en wat bankleningen gefinancierd, en draaide vorig jaar ruwweg quitte. "2009 was voor ons een onwijs spannend jaar omdat we in mei in één keer wereldwijd ons merk lanceerden," laat Taco Carlier weten. Gelukkig vielen de aluminium stadsfietsen van Japan tot Chili in de smaak. VanMoof is inmiddels in 22 landen op meer dan 250 locaties te koop.

Pijlers

De snelle groei van VanMoof berust volgens de Carliers op drie pijlers: ze benaderen de fietswereld vanuit de consument, niet vanuit de belangen van leverancier, ze zijn vanaf het begin gericht op de grote steden wereldwijd, en niet alleen in Nederland. Het product zelf tot slot onderscheidt zich doordat de fiets mooi is, van overbodigheden ontdaan en toch vol zit met slimme techniek, waaronder de LED-koplamp op zonne-energie.

Kwaliteit

Dat groeien gaat natuurlijk niet vanzelf. "Een krachtig team opbouwen en inwerken kost veel tijd. De juiste partners vinden, vooral op internationaal niveau ook. Groeien is goed, maar het mag nooit ten koste gaan van de kwaliteit, dus we dragen er zorg voor dat we niet te snel gaan." Maar voorlopig gaan de Carliers als een speer door. "We verwachten voor volgend jaar de lijn mooi door te kunnen trekken. We zijn nog steeds vol energie en ambitie aan de weg aan het timmeren en hebben zojuist ons nieuwe model, de VANMOOF No 5 met ingebouwd slot, op de markt gezet. In oktober komt ons dames model uit."

Dutch Design

De designwereld is intussen dol op de stoere stadsfiets. In 2010 finalist van de Dutch Design Award, door de Australische GQ verkozen tot “one of the hottest things in the World right now”. "We zijn onlangs in Amerika begonnen en de reacties zijn erg goed. Wij verwachten hier volgend jaar veel groei uit te halen. Ook Duitsland, Belgie, UK en Japan zijn groei markten voor ons. De fiets an sich is wereldwijd een opmars aan het maken. Wij verwachten dat de wereld steeds meer het genot van fietsen ontdekt en dat wij daar een klein steentje aan kunnen bijdragen."

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.