TomTom schreef geschiedenis: nog nooit is een techbedrijf zó snel gegroeid, van MKB-werkplaats tot techgigant met een (echte) miljardenomzet. Waar blijft de volgende TomTom?
Sinds de navigatiespecialist in 2006 de Technology Fast50 won met 29.519 procent groei is het een gevleugeld gezegde geworden:TomTom achterna. Daarmee wordt dan bedoeld: met eigen technologie uitgroeien van een ploeterend bedrijfje tot een wereldspeler met duizenden werknemers en een miljardenomzet. Harold Goddijn en de andere TomTommers schrijven geschiedenis. Maar, ook dat hoor je vaak, het wachten blijft op de volgende TomTom.
Overnames
Sinds de eerste Nederlandse Fast50-lijst in 1999 verscheen, hebben honderden snelgroeiers bewezen dat ze hun eervolle plek waard waren. Toch lijkt het wel, of een overname door een buitenlandse partij daarvan het ultieme bewijs vormt. Bibit, specialist in online betalen en websoftware-leverancier Tridion werden door Britten ingelijfd.
Amerikanen
De reeks Fast50 alumni die door Amerikanen werden overgenomen, is langer: Data Distilleries, Infopulse, Profuse, X-Hive, Moniforce, Safeboot en recentelijk Nedstat behoren tot de succesvolle ict’ers die inmiddels in Amerikaanse handen zijn, spuitbusmaker Airspray en biotechbedrijf Crucell zijn voorbeelden uit andere techbranches. Het is bijna inherent aantechnologie: als je met een steengoed product werkelijk de wereld wil veroveren, kom je bijna niet om de dominante VS heen. Om door te groeien moet je dan door het ‘not invented here’ syndroom heenbeuken, of je laten meenemen op de schouder van een reus.
Zelfstandig blijven
Het kan ook anders. Victor Allis draait met Quintiq, specialist in planningsoftware dit jaar 36 miljoen, Con Zwinkels en Laurens Rosenthal zijn met hun hostingbedrijf Ocom goed voor eenzelfde omzet, en wagen de sprong naar de VS. Han de Groot is met zijn online onderzoeksbureau Metrixlab daar al langer actief, en boekt rond de 25 miljoen omzet. Nog zo’n pareltje in een bijzondere niche is ZyLab, dat al zoeksoftware leverde toen de oprichters van Google nog op de lagere school zaten. Het Witte Huis, de FBI en oorlogstribunalen spitten archieven door dankzij ZyLab, dat ondanks zijn omzet van circa 20 miljoen euro nog steeds hard doorgroeit.
Hollands Glorie
Een overname is een strategische afweging die elke ondernemer zonder emotie of Hollands glorie-gevoel moet maken. Toch is het lekker dat de Nederlandse vlag nog steeds wappert bij hoogvliegers die op eigen kracht doorgroeien, voorbij die zevencijferige omzet.