Groei: 4763%
Wie: Geert Kolthof, Peter Broekroelofs en Marcel Roorda
Wat: mobiele software
Omzet: 'miljoenen'
De oprichters van Service2Media stonden bij CMG aan de wieg van SMS, toen weinigen daar de potentie van inzagen. Ze lieten uiteindelijk een bedrijf achter zich met 350 miljoen euro omzet. Zo’n avontuur zou zich best kunnen herhalen met hun eigen startup. Vanaf 2005 zet Service2Media in op mobiele apps, ook al was het lang voer voor early adopters.
Brede acceptatie
Tegenwoordig hoef je niemand meer uit te leggen wat een iPhone app is, de slimme telefoon van Apple gaf mobiele software vleugels en daarmee de omzet van Geert Kolthof en de zijnen. “Elke nieuwe technologie begint met vallen en opstaan, maar we gaan nu op weg naar de fase van brede acceptatie.” Inmiddels heeft Service2Media een platform gebouwd waarmee software voor alle gebruikte smartphones kan worden ontwikkeld en in de lucht gehouden.
Goed businessmodel
Die technologie geeft Kolthof in licentie, maar hij houdt ook applicaties in de lucht voor klanten en levert adviesdiensten. “Zo deden we het met de SMS-centrales bij CMG ook, en het blijkt opnieuw een goed businessmodel.”
Inmiddels werkt Service2Media met 85 man verdeeld over een stevige R&D afdeling in Enschede en kantoren in Londen, San Francisco, Madrid en Dubai (‘Daar is ook een goede markt voor mobiele applicaties’). Klanten zijn mediabedrijven van Reed Elsevier tot CNN en de Telegraaf, maar ook banken als de Rabobank en railvervoerder NS. “We werken graag met A-merken. Zo krijgen we sneller de naamsbekendheid die we hard nodig hebben om goede mensen aan te nemen.”
In deze video laat Service2Media zien wat het kan: